04 марта 2021 15:09

Дорого-богато: кто и сколько платит налога за роскошные авто

Как украинцы платят транспортный налог, сколько это приносит бюджету и почему поступления падают уже три года подряд?

Дорого-богато: кто и сколько платит налога за роскошные авто

Автомобілі – один з найбільш оподатковуваних об'єктів, якими володіють українці.

При їхній купівлі сплачуються ПДВ, акциз та мито (якщо авто не вітчизняного виробництва). При кожній заправці автомобіля сплачуються ПДВ та акциз з пального. Частка податків у кінцевій ціні літра бензину становить до 40%.

Якщо вартість авто у 2021 році перевищує 2,25 млн грн, покупцю доведеться додатково сплатити 25 тис грн транспортного податку. Сплачувати цю суму необхідно щороку, доки машині не виповниться п'ять років.

Транспортний податок у нинішньому вигляді запровадили у 2015 році. Тоді влада позиціонувала його як податок на розкіш, який має йти у місцеві бюджети. Власники дорогих авто шукали можливості, щоб не платити 25 тис грн, і їм це вдалося.

З яких автомобілів потрібно сплачувати транспортний податок, скільки щорічно держава отримує від власників дорогих авто та як останні уникають податкових нарахувань?

Що таке транспортний податок
За своїм призначенням транспортний податок є податком на майно. Таким же, як податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (квартира або гараж), та плата за землю.

Розмір транспортного податку не залежить від вартості авто. Його ставка фіксована – 25 тис грн на рік за кожен автомобіль, що підлягає оподаткуванню. Сплачується податок до місцевих бюджетів.

Платниками податку є фізичні особи та юридичні особи. Платять вони його по-різному. Юридичним особам потрібно розраховувати податок самостійно і сплачувати щомісяця рівними частинами.

Громадянам про необхідність сплати повідомляє місцева податкова служба. Після отримання повідомлення у власників дорогих авто є два місяці на те, щоб переказати річний платіж.

Як сплачують транспортний податок
У 2015 році платити транспортний податок мусили власники автомобілів, об'єм двигуна яких перевищував 3 тис куб см (незалежно від вартості авто).

Така вимога обурювала багатьох автовласників, адже під оподаткування потрапляли люксові авто (наприклад, Bentley Mulsanne вартістю 12 млн грн) і відносно недорогі (наприклад, Volkswagen Passat вартістю 1 млн грн).

З 2016 року транспортний податок вирішили прив'язати до вартості автомобіля та його віку.

Спочатку оподатковували авто, що коштували понад 750 мінімальних зарплат, однак після кількох їх підвищень поріг знизили до 375 мінімальних зарплат. У 2021 році податок справляють з авто вартістю понад 2,25 млн грн.

Другий критерій, за яким визначають, чи справлятиметься податок з автомобіля, є його вік. Платити податок слід за авто, якому не виповнилося п'ять років.

Аби платники не ламали собі голови в спробах розібратися, чи мають вони платити податок, за них це робить уряд. Щороку Мінекономіки публікує перелік марок та моделей автомобілів, які підлягають оподаткуванню.

У 2021 році в переліку 172 моделі 16-ти марок авто переважно з бензиновими двигунами.

У 2020 році перелік був більшим: 226 моделей. За рік їх поменшало, оскільки внаслідок підвищення мінімальної зарплати до 6 тис грн зріс і поріг вартості оподатковуваних машин.

Перелік складають відповідно до затвердженої урядом методології. У ній враховують вік авто: чим машина старша, тим менша її вартість.

Сплачувати податок потрібно щороку. Власники нових Range Rover Sport робитимуть це двічі, а Porsche Panamera Turbo S чи Ferrari 488 GTB – п'ять разів.

Розробники податку на розкіш врахували всі особливості для уникнення непорозумінь при його адмініструванні. Якщо автомобілю виповниться п'ять років посеред року, то сплачувати необхідно лише за ті місяці, коли автівці не було п'ять років.

Якщо автомобіль, який підлягає оподаткуванню, змінив власника, то податок платять попередній і новий власники. Кожен з них платить лише за ті місяці, протягом яких авто перебувало у їхній власності.

У разі викрадення автомобіля сплачувати за час його відсутності не потрібно. Нарахування відновиться з поверненням авто його власнику.

Єдина прогалина законотворців – відсутність відповідальності за несплату податку. Якщо власник не сплатить 25 тис грн, його оштрафують на 340 грн. Покарання при повторній несплаті – 1 020 грн.

У такому разі залишається несплачений податковий борг та ймовірні санкції з боку податкової, зокрема, арешт рахунків.

Як платять українці
Незважаючи на високу ставку податку – 25 тис грн – надходження від нього до місцевих бюджетів мізерні та не перевищують кількох десятих відсотка від усіх громад. Ба більше – третій рік поспіль надходження скорочуються.

Як свідчать дані Державної податкової служби, у 2018 році обсяг коштів, переказаних для сплати транспортного податку досягав 315 млн грн, а за підсумками 2020 року – лише 202 млн грн.

По-перше, це пов’язано з тим, що скорочується й сам перелік авто, з яких потрібно платити податок. По-друге, зменшення надходжень від транспортного податку пов’язане ще й зі зниженням платоспроможності. Так, у 2017-2018 роках податок стягувався з авто, куплених ще до кризи 2014 року.

Після 2014 року українці стали купувати менше автомобілів, зокрема й люксових, тому й надходження скоротилися. У 2013 році в Україні зареєстрували загалом 213 тис нових легкових авто, в той час як у 2019-2020 роках щороку реєстрували менш ніж 90 тис.

За даними Державної податкової служби, минулого року найбільше скоротили відрахування саме фізичні особи – на 46%, у порівнянні з піковим 2018 роком, тоді як по юридичним особам падіння склало лише 21%.

Тенденція до зменшення надходжень від транспортного податку, швидше за все, продовжиться й у 2021 році. Цьогоріч перелік автомобілів, з яких потрібно сплачувати податок, скоротився до 172 моделей – це вдвічі менше, ніж у 2019 році. Це зменшує й кількість платників "податку на розкіш", яких серед громадян у 2020 році було лише 2962 особи.

Чи можна уникнути сплати "податку на розкіш"
З перших днів запровадження транспортного податку українці шукали лазівки, аби не його платити.

У 2015 році вони посилалися на те, що закон, яким запроваджується транспортний податок, ухвалили з порушеннями принципів стабільності податкового законодавства: зміни до податкових законів не мають ухвалюватися пізніше ніж за півроку до початку періоду, коли ці зміни набудуть чинності.

Однак, починаючи з 2016 року шансів уникнути сплати транспортного податку майже не залишилося.

Наразі єдиною зачіпкою, яка дозволяє його не платити, є технічні характеристики автомобіля, що прописані у переліку Мінекономрозвитку – об’єм двигуна та тип пального.

"Якщо брати автомобіль у базовій комплектації з переліку Мінекономрозвитку, то звичайно, що він підпадає під критерії і з нього необхідно сплатити транспортний податок. Однак, якщо комплектація інша, відрізняється від зазначеної у переліку, то це вже є достатньою причиною для оскарження нарахування податку у суді", – зазначає керуючий партнер адвокатського об’єднання "Місечко та Партнери" Володимир Місечко.

Наприклад, якщо об’єм двигуна автомобіля не 3000 кубічних сантиметрів, як встановлено Мінекономрозвитку, а 2999 кубічних сантиметрів, то у його власника є всі шанси не сплачувати податку. Суди у таких випадках, як правило, стають на сторону власника авто.

У разі, якщо платник податків вирішить оскаржити нарахування через суд, то податкова не стане нараховувати на його податковий борг штрафи та пеню, адже такий борг вважатиметься неузгодженим до завершення судового процесу.

Іншого способу не платити транспортний податок, окрім як оскаржувати його нарахування у суді, немає.

Однак бувають випадки, коли оскаржувати транспортний податок просто необхідно. Так сталося у випадку Володимира Місечка.

"Мені надіслали податкове повідомлення-рішення у 2017 році, при чому разом із податковою вимогою. Однак моделі мого авто на той час не було у переліку, затвердженому Мінекономрозвитку. Тож я оскаржив це рішення в Окружному адміністративному суді Києва", – ділиться кейсом юрист.

Він зазначає, що податкова особливо часто надсилала помилкові повідомлення про необхідність сплати податку у 2016-2018 роках і пов’язує це зі значною завантаженістю роботи ДФС. Наразі ж ситуація покращилася.

"Тоді податкова масово "штампувала" ці повідомлення. Хтось платив, а хтось, наприклад, юристи, оскаржували нарахування податку", – додає Місечко.

Тож після отримання податкового повідомлення-рішення адвокат радить перевірити, чи дійсно автомобіль підпадає під критерії для сплати транспортного податку та звіритися, чи є модель вашого авто у переліку Мінекономрозвитку.
 

Автор
Економічна правда

НОВОСТИ