09 февраля 2018 10:03

В Києві відбувся з’їзд Товариства лісівників України

На фондах Національного університету біоресурсів та природокористування відбувся з’їзд Товариства лісівників України.
Звертаючись до присутніх заступник Голови Держлісагентства Володимир Бондар наголосив, що сьогодні лісова галузь стоїть на порозі суттєвих змін і від виваженої позиції на всіх рівнях у галузі та в суспільстві залежить майбутнє лісового господарства та екологічна стабільність держави.
Було зазначено, що питання реформування та розвитку лісового господарства обговорюється останні два роки. За пропозицією Громадської Ради при Держлісагентстві було розпочато роботу з підготовки Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства, яка є рамковим документом та  передбачає шляхи виходу із кризової ситуації у короткостроковій перспективі. При розробці Стратегії Держлісагентства ми мали нагоду врахувати точку зору різних зацікавлених сторін. Проект Стратегії був виставлений на громадське обговорення, пройшов обговорення на розширеній виробничій нараді Держлісагентства, Колегії Держлісагентства та Громадській Раді.
Для виходу з кризової ситуації та з метою захисту інтересів суспільства і забезпечення сталості розвитку Держлісагентство прописало в проекті Стратегії основні беззаперечні принципи/запобіжники, на яких повинно базуватись лісове господарство. Серед іншого це:
•        недопущення приватизації лісів або надання їх у концесію
•        визнання багатофункціональності лісового господарства
•        визначення поняття лісового господарства, яке апріорі повинне включати заготівлю деревини та реалізацію заготовленої продукції
•        збереження державної структури управління лісовим господарством
•        віднесення лісового господарства до пріоритетних галузей економіки
•        організація ринку деревини в Україні у відповідності до міжнародних стандартів та договорів, які підписані та ратифіковані державою
Сталий розвиток лісового господарства не можливий без ґрунтовного законодавчого та нормативного підґрунтя. Проект Стратегії Держлісагентства містить перелік нормативно-правових актів, які регламентують різні аспекти ведення лісового господарства та потребують термінової розробки чи удосконалення. 
Зокрема, законодавчо всі функції управління розділені – Мінагрополітикиформує лісову політику (і навіть якщо Держлісагентство, відповідно до повноважень, готує проекти документів, їх остаточна версія залежить від Міністерства), Мінприроди відповідає за контроль за додержанням природоохоронного законодавства в усіх лісах держави та погоджує ліміти використання лісових ресурсів і плани ведення лісового господарства, а підприємства ведуть лісове господарство. Роль Держлісагентства, як центрального органу виконавчої влади, що реалізує політику у галузі лісового господарства та органу управління майном, у цьому плані, серед іншого, полягає у здійсненні саме відомчого контролю та координації діяльності державних лісогосподарських підприємств з метою підтримки належного рівня ведення лісового господарства.
Пропозиція Держлісагентства щодо реформування інституційної структури ґрунтувалась на трьох основних моментах. По-перше, передача функцій держлісохорони від державних лісгоспів на рівень територіальних органів Держлісагентства. На підприємствах Держлісагентства та інших постійних лісокористувачів функціонуватиме лісова охорона без статусу правоохоронного органу, але з правом складання протоколів та лімітованими правом розгляду справ про адміністративні правопорушення, про правопорушення у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів. Було наголошено, що Держлісагентство не має наміру забрати контрольну функцію у Мінприроди, вони як здійснювали нагляд та контроль за всіма постійними лісокористувачами та власниками лісів, так і будуть це робити і в подальшому.
Для відокремлення господарської функції пропонується створення Держлісагентством об’єднань державних лісогосподарських підприємств на обласному рівні з делегуванням їм частини повноважень лісогосподарських підприємств. При цьому державні лісгоспи залишаються юридичними особами державної власності, що відповідає вимогам Указу Президента України від 21.11.2017 № 381 «Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства, раціонального природокористування та збереження об'єктів природно-заповідного фонду».
Створення таких об’єднань допоможе у координації діяльності підприємств та знизить ризик втручання у господарську діяльність. Делегування повноважень включатиме, серед іншого, організацію лісовпорядних робіт, інвентаризації та моніторингу лісів, розроблення та реалізації проектів будівництва, в тому числі лісових доріг; координацію діяльності підприємств, зокрема щодо проведення лісогосподарських заходів (створення розсадників, запобігання великим пожежам, боротьби з вітровалами тощо), охорони та захисту лісів, реалізації деревини; впровадження інвестиційних проектів.
Третім принципом є розширення повноважень Держлісагентства, у тому числі, щодо реалізації державної лісової політики всіма постійними лісокористувачами та власниками лісів.
Таокж була акцентована увага на те, що в проекті Стратегії Держлісагентства виокремлено питання фінансування лісового господарства. Зокрема, передбачено державне фінансування, яке існує в усіх країнах Європи, та створення Державного фонду розвитку лісового господарства.
- Однак, лісогосподарські підприємства Сходу та Півдня України вкрай потребують державної підтримки вже зараз, вони не можуть чекати поки запрацює Фонд. Тому нам вкрай важливо отримати підтримку Уряду  у питанні перерозподілу видатків, які передбачені Мінагрополітики держбюджетом на 2018 рік на потреби лісового господарства», - підкреслив заступник Голови відомства Володимир Бондар.