04 октября 2017 11:46

Єврономера: коли простого виходу немає

Єврономера: коли простого виходу немає

Вулиці та дороги заповнені автівками з іноземними номерами. Чому так сталося, як це пов'язано із податками на авто в Європі, і як можна вирішити цю проблему.

Купити деякі авто в певних країнах Європи суттєво дешевше, ніж в Україні. Частина громадян скористалася прогалинами у законодавстві, тож тепер вулиці та дороги заповнені автівками з іноземними номерами. Як ми тут опинилися і які способи вирішення цієї проблеми — спробуємо обговорити нижче.

Як ми тут опинились

Історично авто іноземної реєстрації використовувались в прикордонній, часто контрабандній, торгівлі. При частому перетині кордону дешевше і простіше використовувати авто з європейськими номерами.

Сама ж контрабанда та легальна дрібна торгівля базується на різницях в цінах на товари між Україною та ЄС. В Європу везуть переважно підакцизні товари, звідти – продукти харчування, одяг та інші побутові речі. Наприклад, одяг в Польщі часто дешевший, не в останню чергу завдяки 12% імпортному миту в Україні.

Нещодавно Економічна правда повідомила, що з 2013 року до першого кварталу 2017 року Мінфін Польщі зареєстрував 10,9 млн. бланків TAX FREE. Середня сума по одному бланку становить 323 євро. Тобто за вказаний період в Україні за документами TAX FREE без сплати ПДВ і митних зборів було ввезено товарів на суму понад 3,5 млрд. євро.

Пізніше модель володіння іноземним авто в Україні набула індустріальних масштабів та обросла додатковими схемами, такими як реєстрація на підставних осіб. Результати ми зараз бачимо на українських дорогах. 

Досвід ЄС та України, або чому в деяких країнах авто дешевші

Купити вживаний автомобіль в деяких країнах ЄС дешевше, але потрібно враховувати наступне: в ЄС є ДУЖЕ різні ставки та підходи до плати за реєстрацію авто.

Так, між країнами ЄС скасовані імпортні мита та ПДВ, але кожна країна має право самостійно встановлювати плату за реєстрацію авто та щорічний податок на нього. Одні країни роблять акцент на значному зборі при реєстрації авто, інші – збирають основні податки під час їх використання. Інші – не застосовують ні те, ні ніше. 

Фахівцями Комітету з питань податкової та митної політики були детально проаналізовані форми справляння податків та зборів при реєстрації та користуванні авто в ЄС та ряді інших країн. Одним із найбільш показових є дослідження від липня 2012 року "Vehicle taxes in EU countries. How fair is their Calculation?", яке на конкретних прикладах показує підхід країн ЄС. Згідно цього дослідження, плата за реєстрацію авто та щорічний податок при їх експлуатації виглядає наступним чином:

 

Fiesta

Mondeo

Машина

нова

нова

Двигун, куб см

1596

1997

Стандарт

Євро 5

Євро 5

Палива

бензин

дизель

Ціна, євро

16,159

26,333

Джерело: Vehicle taxes in EU countries. How fair is their Calculation?

Як бачимо з цих прикладів, переважна більшість авто в Україні з іноземною реєстрацією походять саме із країн ЄС (Литва, Чехія, Словаччина та ін.), які мають мінімальну вартість реєстрації та не мають щорічного податку за користування авто.

В Україні фактично також існує аналог податку за реєстрацію авто – акциз, при цьому відсутній щорічний податок на авто. Крім цього, при імпорті з ЄС доведеться заплатити ПДВ та імпортне мито, оскільки ми не є членом ЄС.

В Україні критерії для розміру акцизів (аналог плати за реєстрацію авто) є два: об’єм двигуна та вік авто.

Розберемо купівлю імпортного авто на прикладі машини 2009 року з Німеччини. Приклад цієї країни показовий, тому що саме там податки при реєстрації авто мінімальні, а при використанні – високі. У зв’язку з цим, авто дійсно дешеві:

 

Ось стільки воно коштуватиме уже після теоретичного застосування ставок розмитнення в Україні:

Розрахункова вартість розмитнення KIA Sportage 2.0 EURO 4 в Україні

Податки

Ставка

Євро

ПДВ

20%

1 856

Мито

10%

400

Акциз

2,441 євро за куб см

4 882

Податок до пенсійного фонду

4%

371

Всього вартість після розмитнення

11 509

Ми бачимо стрибок від 4,000 євро вартості придбання в Німеччині до 11,509 євро після розмитнення та реєстрації в Україні. Дане авто старше 5 років і до нього в Україні застосовується підвищена ставка акцизу в розмірі 2,441 євро за 1 куб. см об’єму циліндрів двигуна.

Слід зауважити, що в наших ставках акцизного податку є екстремальні перепади. Так, у разі якщо це авто мало б трохи сильніший двигун обсягом 2,3 літри замість 2,0 літр, то розмір акцизу зріс би з 4,882 євро до 11,466 євро. Але якщо це ж саме авто з 2,3 літри двигуном було молодше 5 років, то розмір акцизу знову різко падає до 5,090 євро. А нове таке саме авто, але більше потужне, матиме акциз в розмірі лише 635 євро:

Об’єм двигуна

Сума акцизу (євро)

нові

до 5 років

Теги: Транспорт
Автор
Економічна правда