30 октября 2018 11:20

Чи здатні депутати змінити правила?

Громадськість продовжує вимагати ухвалення у другому читанні Виборчого кодексу

Чи здатні депутати змінити правила?

Низка політичних партій і громадських організацій зібралися 28 жовтня на Віче за виборчу реформу. Акція відбулася в межах безстрокової кампанії за зміну виборчих правил. Учасники зібралися біля пам’ятника Тарасові Шевченку і колоною, під вигуки «Геть мажоритарку!» та «Відкриті списки!», попрямували до майдану Незалежності.


Вимога людей незмінна: невідкладне ухвалення у другому читанні проекту Виборчого кодексу, який передбачає проведення парламентських виборів за пропорційною системою з відкритими регіональними списками.


Однак, на думку співініціатора акції Миколи ВИГОВСЬКОГО, українські партії провалили виборчу реформу, тому коаліція з 20 партій, які були готові боротися за відкриті списки, припиняє свою роботу: «Ми на підтримку виборчої реформи об’єднали більш ніж 15 партій і громадських організацій. Виборча реформа зараз є питанням національної безпеки, боротьби з політичною корупцією, виконання міжнародних зобов’язань. У нас є 20 партій, 42% підтримки суспільства цієї реформи, і ми бачимо сьогодні 300 людей на мітингу. Це ганьба! Політичні партії в Україні, за невеликим винятком, не здатні боротися і досягати результатів. Боротьба за зміну системи — це не радянський суботник, а постійна праця. Ми сьогодні припиняємо роботу коаліції з 20 партій».


Більшість людей на акції були з партійною символікою «Аграрної партії», руху «Хвиля», партій «Громадянська позиція», «Свобода» та інших. За словами нардепа Юрія Левченка, не всі учасники прийшли добровільно, натякнувши, що певна кількість людей стояли на акції за гроші.


Але не всі учасники акції розділяли песимістичні настрої, бо, наприклад, пан Олександр, який уже втретє виходить на підтримку руху за виборчу реформу, вважає, що ми лише на початку шляху. «Є східна мудрість: «Навіть найдовша дорога починається з першого кроку». На моє переконання, це і є наші перші кроки, і ця дорога має завершитись успіхом — зміною виборчих правил. Тут навіть проблема не в конкретному виборчому кодексі або виборчому законі. Питання, за якими правилами суспільство обирає владу. Всі акції, включно з цією, якщо вони спрямовані на те, щоб ці правила були чесними, прозорими, більш справедливими, заслуговують на повагу. Я вже в втретє приходжу на акції і бачу ту ж кількість людей. Суспільство повинне усвідомлювати важливість цієї реформи», — вважає учасник віче.
За словами Миколи Виговського, боротьба за пропорційну виборчу систему з відкритими регіональними списками триває. «Ми як громадянське суспільство продовжимо боротьбу за виборчу реформу самостійно. Представники тих політичних партій, яким виборча реформа справді небайдужа, зможуть долучитися й на практиці продемонструвати свою спроможність. Про наступні кроки ми повідомимо додатково», — заявив активіст.


ШАНСИ ДЛЯ НОВОГО КОДЕКСУ: РЕАЛЬНІ І МІНІМАЛЬНІ

Олексій КОШЕЛЬ, голова Комітету виборців України:

— Виборчий кодекс розглядають безперервно вже майже рік, але це відбувається вкрай повільно. Були кілька оптимістичних анонсів від голови Верховної Ради Андрія Парубія про те, що ось-ось кодекс буде внесений на розгляд парламенту. Остання дата, яка оголошувалася ним, — це кінець жовтня. Але якщо дивитися реалістично, то на сьогодні пройдено лише половину правок, причому до принципових правок робоча група ще не переходила. Хоча роботу над кодексом дійсно прискорено. Наразі головне — передати проект від робочої групи в профільний комітет і в прискореному режимі розглянути правки. Таким чином, цілком реально навіть до Нового року винести кодекс на голосування. Але я дивлюсь на це досить песимістично, тому що не бачу ініціатив про перенесення розгляду проекту з робочої групи в профільний комітет, або заяв лідерів чи представників фракцій щодо прискорення роботи над кодексом. Поки це звучить лише у формі передвиборчих гасел.


Якщо дивитися реалістично, то шанси на проведення наступних парламентських виборів восени 2019 року за новим кодексом мінімальні. Проте цілком реально піти наступним сценарієм — продовжувати працювати над Виборчим кодексом з тим, щоб вийти на якісний документ. А паралельно прийняти в першому читанні один з семи законів про парламентські вибори, які на сьогодні зареєстровані у Верховній Раді. Ці законопроекти виписані достатньо якісно, вони зокрема передбачають і відкриті списки, і закриті списки (ця система також може максимально вирішити питання прямого і непрямого підкупу виборців). Цілком реально прийняти такий законопроект в першому читанні, а потім через кілька місяців вийти на результативне голосування у другому читанні. Таким чином не буде жодних перешкод разово провести вибори за новим законодавством. Тим часом можна буде остаточно прийняти Виборчий кодекс. Але на сьогодні ні в керівництва парламенту, ні в лідерів чи уповноважених представників фракцій немає бачення виборчої реформи.


Що стосується змін до законодавства в частині президентських виборів (проект Виборчого кодексу передбачає внесення змін і в цій частині). На сьогоднішній день воно є достатньо якісно виписане, однак, на мій погляд, все одно потребує реформування. Перше питання, яке багатьом здається технічним, але може ускладнити виборчий процес, це те, що у виборчих комісіях не передбачено верхню межу для кількості членів. Тобто теоретично ми можемо отримати окружні виборчі комісії, де буде по 40, 50, 60 членів, оскільки на сьогодні ми маємо біля 30-ти політиків, які вже публічно заявили, що будуть балотуватися в президенти.


Друге. На моє переконання, потребує врегулювання прозорість виборчих фінансів. Сьогодні виборці, експерти, ЗМІ, громадськість мають можливість ознайомитися із фінансовим звітом фактично за тиждень до і після голосування. Наприклад якщо буде низка порушень законодавства щодо фінансування виборчих компаній, кандидат не отримує навіть репутаційних ударів. Ми пропонуємо запровадити форму звітності у форматі онлайн, щоб кандидат звітував у режимі реального часу. Це означатиме контроль за виборчими фінансами, бо ми є рекордсменами в Європі за кількості витрачених грошей на виборчі кампанії.


Трете питання, яке, на нашу думку, потребує реформування, це заборона політичної реклами. На сьогодні реально хоча б частково врегулювати це питання, що пішло б на користь виборчої кампанії, — зробити вибори більш дешевими, тобто посилити можливості неолігархічних кандидатів і збільшити її змістовну складову. Наприклад, зараз робочою групою пропонується обмежити тривалість політичної реклами п’ятьма хвилинами. І це можна зробити навіть перед цими президентськими виборами.