
У бесіді з ЕП керівник АРМА Олена Дума поділилася своїми думками щодо корупційних проявів, процесу виявлення активів та термінами, коли реєстр запрацює в повному обсязі.
Якщо в Україні колись виникне ідея заснування свята економічної єдності, то його доцільно відзначати 10 листопада. Саме в цей день у 2015 році було засновано Агентство з розшуку та управління активами (АРМА). Під його юрисдикцією нині перебувають арештовані активи, такі як яхта Медведчука, Межигір'я Януковича, "Укрнафтобуріння" Коломойського, "Моршинська" Фрідмана та "Мотор Січ" Богуслаєва, а також тисячі інших об'єктів.
Всі вони знерухомлені. Чи то в рамках економічних злочинів їх власників, чи то на основі звинувачень їх у державній зраді. Та "меч відплати" по-українськи - дуже специфічний продукт.
Ефективність агентства частково знижена через корупційні схеми в АРМА, про які його керівник Олена Дума говорить лише в минулому. Крім того, тісний зв'язок між бізнесом і владою позбавляє АРМА можливості самостійно управляти арештованими активами.
"Цинізм і абсурд, що під час війни в наш парламент уже тричі вносився законопроєкт, який дозволить розблокувати можливість управляти активами, де власником фактично є ворог, але його не голосують", - каже в інтерв'ю Дума.
Протягом тривалого конфлікту нація майже втратила з поля зору поняття "парламентська монобільшість". Хоча увага зосереджена на подіях на фронті, це не скасовує правил, що діяли останні шість років: Верховна Рада виконує вказівки президента.
У цьому розділі ви зможете ознайомитися з тим, як Україна виявляє арештовані активи та чому це не приносить їй належної вигоди.
Давайте пояснимо нашим читачам, що таке АРМА і в чому полягає її діяльність.
Унікальна установа, яка співпрацює з правоохоронними органами за їхніми запитами. Офіс Генерального прокурора, Державне бюро розслідувань, Національне антикорупційне бюро, Національне агентство з питань запобігання корупції, Бюро економічної безпеки – всі ці інституції, що займаються розслідуванням кримінальних справ, звертаються до АРМА з метою виявлення та розшуку активів осіб, які є об'єктами таких проваджень.
-- З цими органами ви працюєте в горизонтальній площині?
Хорошо.
Ви виявили конкретний актив. Які ваші подальші кроки?
Передаємо дані до правоохоронних органів, які потім аналізують наші документи. Це може бути як інформація на запит, так і висновки з надання схем, що демонструють, на кого були переоформлені активи далі. Ці матеріали стають частиною клопотання правоохоронців до суду щодо накладення арешту на зазначені активи та/або їх передачі в управління Національному агентству.
Скільки співробітників працює в агентстві?
Центральний апарат на даний момент налічує 300 працівників, з яких фактично працює 200. Це означає, що у нас є 100 відкритих вакансій. Додатково, загальна чисельність штату територіальних відділень складає 90 осіб.
-- Тобто граничний загальний штат 390 осіб. Скільки з них саме тих, хто називаються спеціалістами з розшуку активів?
Три відділи, кожен з яких складається з 14 осіб.
Отже, в результаті ми маємо приблизно 40 осіб. Це означає, що кожен десятий працівник у компанії є фахівцем у сфері розслідувань.
-- Трохи не так. Тому що з 43 спеціалістів, третя частина посад вакантні. Ще потрібно 14 чоловік. Бо один департамент щодо розшуку санкційних активів фактично новостворений. Це і є плюс 14 людей, які потребують наповнення.
-- Ми ще повернемося до цього питання. Щоб підсумувати вступну інформацію про АРМА, на 2025 рік уряд запланував бюджет у розмірі 189 мільйонів гривень для фінансування агенції.
-- Неправильна цифра. У 2016 було 435 мільйонів, у 2017-му - 360. Ця цифра постійно зменшувалася через корупційну складову, яка була притаманна Національному агентству і саме тому, що АРМА використовували як тиск на бізнес.
У 2019 році народні обранці зменшили бюджет до 189 мільйонів гривень, що дозволяло покрити лише витрати на зарплати 195 працівників центрального апарату та 51 співробітника територіального управління.
Внаслідок моєї ініціативи, після демонстрації зростання бюджетних надходжень, ми надали рекомендації Міністерству фінансів, Кабінету Міністрів та відповідному бюджетному комітету. На сьогоднішній день ми маємо бюджет у розмірі 439 мільйонів гривень на 2025 рік, враховуючи необхідність заповнення 100 вакансій.
Цифра в 189 мільйонів, яку я взяв з вашого відеоінтерв'ю, свідчить про те, що ця сума не покриває навіть витрати на зарплати. Якщо розділити цю суму на загальну кількість співробітників АРМА, яка складає 400 осіб, то середня річна зарплата становитиме більше 470 тисяч гривень.
У 2024 році було зареєстровано 189 мільйонів.
Ця сума не вистачала для повного забезпечення виплат заробітних плат, це дійсно так. Однак варто зазначити, що це загальний показник, що охоплює всі витрати державного органу.
-- Ваша цитата: "Чи не викликає ні в кого сумнівів, що спеціаліст АРМА знаходиться під корупційними ризиками? Він фактично розпоряджається мільярдними активами, від нього залежить схвалення рішень, встановлення критеріїв, оголошення конкурсу і того, які документи він буде оглядати і подавати". Це було в контексті невеличкої зарплати спеціаліста.
Якою має бути зарплата спеціаліста, щоб він не знаходився під корупційними ризиками, управляючи питаннями мільярдів гривень?
Цілком вірна цитата, і мені приємно, що ви аналізуєте мої висловлювання. Це дійсно заслуговує на увагу. Я підтверджую свої слова і хотіла б уточнити: не мені визначати рівень заробітної плати. Це є загальноєвропейською демократичною практикою, адже АРМА виконує функції антикорупційного органу.
І коли ми аналізуємо і, наприклад, на профільному комітеті знаходяться керівники ДБР, НАЗК, НАБУ при розгляді проєкту бюджету на 2025 рік, то в присутності всіх депутатів і голови профільного комітету задається питання до цих органів - чи є у вас фінансові проблеми, які потребують вирішення чи внесення змін до бюджету на 2025 рік? І всі - САП, ДБР, НАБУ, НАЗК сказали - у нас проблем немає. Звичайно, тому що їх бюджет передбачав, наприклад, 1,3 мільярда (для НАЗК у 2025 році - ЕП), 2 мільярди (для НАБУ) і так далі.
Яка повинна бути адекватна оплата праці фахівця, щоб уникнути корупційних ризиків?
-- Якщо зараз головний спеціаліст отримує 25 тисяч гривень, то хоча б, щоб він отримував 35-40.
Ви справді вірите, що підвищення зарплати на 15 тисяч гривень здатне вирішити проблеми з корупцією?
Я можу припустити, що якби ми не переживали часи війни і економіка нашої країни була б стабільною, я б могла оцінити ваш сарказм. Однак, враховуючи, що ми живемо в умовах масштабного конфлікту, коли щодня постає питання про заповнення бюджету та елементарне виживання, ця сума може стати мотивацією для головного спеціаліста прийти на державну службу і працювати з 8 до 6. А з урахуванням моїх вимог — з 8 до 8 — віддано виконуючи свої обов'язки.
-- Я до того, що, можливо, питання з корупцією не в зарплаті? АРМА це ідеальна структура, де ти, ставши її спеціалістом, можеш за 1-2 роки набути надзвичайної кількості конфіденційної інформації. Тебе зарплата майже не цікавить.
Креативні ідеї. Я спробую їх влаштувати так, щоб не зовсім знищити, а принаймні трохи зменшити, аби вам стало легше зрозуміти.
Навіть головний спеціаліст, який має доступ сьогодні, наприклад, до ухвали суду про арешт, не може передбачити, що буде в майбутньому з тим чи іншим активом. Він не може передбачити, що завтра буде ухвала про зняття цього арешту. Він одночасно не може передбачити, що може бути, наприклад, рішення ВАКС про націоналізацію. Він не може перебачити, що хтось попаде в санаційний список чи буде виключений.
Я б назвала інші причини, на вашому місці. Знаєте, які? Коли ми, наприклад, під час війни можемо спостерігати за організаціями, які фінансувалися USAID багато років, мали захмарні зарплати, займалися типу антикорупційною діяльністю в Україні. Ви можете мені назвати результати їхньої антикорупційної діяльності?
Якщо ви говорите, АРМА - ідеальний державний орган для отримання інформації, то це державний службовець, людина, яка приходить, вона по мінімальній своїй компетенції має виконувати обов'язки, завдання, роботу, мати доступи. Вона несе відповідальність адміністративну, дисциплінарну, цивільну і кримінальну. Тобто не все так райдужно, як ви думаєте.
Проте, коли я наводжу приклад фахівця недержавної організації, який насолоджується кавою та переглядає інформацію в інтернеті, він відчуває себе більш вільно, ніж державний службовець, оскільки не має такої ж ваги відповідальності. Проте, варто зазначити, що навіть він обмежений певними рамками. Усі мають свої обмеження. А в державній службі, зокрема в АРМА, ця "броня" становить 50%.
-- Ви почали на мене кричати. Якщо ви емоційна, значить, можливо, чесна. Вище ви говорили, що раніше в АРМА зменшувався бюджет у зв'язку з малими результатами роботи і тим, що була корупція. В чому вона до вашої каденції проявлялась?
-- Були встановлені факти реалізації арештованих активів на площадках, які були дотичні до посадових осіб агентства. Встановлені факти про те, що така реалізація здійснювалася не за ринковими, а за заниженими цінами. Встановлені факти відбору управителів не за конкурентоспроможними правилами. Тобто не існувало навіть порядків. І за всіма цими фактами є порушені кримінальні провадження.
Протягом півтора року під моїм керівництвом кадровий склад агентства було оновлено на 80%.
Відомості про витік інформації були зафіксовані раніше. Протягом всього часу з початку другого півріччя 2023 року не зафіксовано жодного подібного інциденту.
-- Або може зараз вони якісніше ховаються.
Або, можливо, варто уникати фантазій і визнати, що все має свої причини та наслідки. Якщо є порушення, і воно зафіксоване та підтверджене, то це факт.
АРМА – це агенція, що займається пошуком і управлінням активами. Однак, вона постійно співпрацює з приватними компаніями для ефективного управління цими активами. Чи правильно зрозуміти, що АРМА займається не лише розшуком, а й управлінням активами?
АРМА провела розслідування та знайшла потрібні об'єкти, про що я говорила з самого початку. Після цього правоохоронний орган звернувся до суду, і АРМА отримала відповідне судове рішення. Агенція не приймає рішення самостійно, а діє виключно відповідно до ухвал суду. В рамках виконання цих ухвал ми маємо право призначати управителя або здійснювати реалізацію.
З початку 2023 року ми впровадили нові правила та процедури, які раніше не існували. Я тільки що згадала про це: йдеться про відбір суб'єктів оціночної діяльності, проведення конкурсів, а також відбір управителів. Також важливою частиною є реалізація активів через платформу "Прозорро.Продажі" та інші електронні майданчики, що доступні на ринку.
І ще один нюанс, про який ви забули: водночас управителем може бути держава, державне підприємство, де 50% і більше у власності держави.
Чи існують активи, якими АРМА управляє безпосередньо?
АРМА не здійснює управління. Ми є державною установою, що координує зазначений вище процес.
На веб-ресурсі агенції та у численних ваших запитах підкреслюється важливість ухвалення законопроекту №10069 парламентом. Цей закон має на меті відновити можливість управління арештованими активами. Якою ж є його суть в кількох словах?
-- На сьогодні закон встановлює для нас обов'язок погоджувати при відборі управителя на управління корпоративними правами з власником активу. Ця норма не дозволяє нам управляти активами і українськими в рамках проваджень, і тими, де 100% власності Російська Федерація.
Цинічна ситуація та абсурд полягають у тому, що під час війни наш парламент вже тричі розглядав законопроєкт (тепер це четверта версія), який мав би дозволити розблокувати управління активами, власниками яких формально є противники. Однак жодна з редакцій не отримала підтримки.
Ваша цитата: "Я зверталася до президента стосовно голосування за №10069. Цей законопроєкт отримав статус невідкладного, але для його ухвалення не вистачило восьми голосів". Чи була ця бесіда з президентом особистою, чи, можливо, це було листування?
-- Офіційний лист, звичайно, ми ж орган державної влади. Я зверталася не тільки до президента, а і до голови Верховної Ради.
-- Майже ні в кого немає сумнівів, що законодавчі ініціативи чи зміни, якщо в них зацікавлений президент, приймаються. В цьому контексті, може проблема не в парламенті?
Ваше запитання не зовсім коректне. Я не маю наміру оцінювати інші державні інституції. Якщо ви бажаєте почути мою особисту думку, то ось вона: в нинішньому парламенті є лідери фракцій, які висловлюють одні ідеї, але діють по-іншому. Наприклад, під час засідання комітету обговорювалися чотири різні законопроєкти з однаковою метою — розблокування, і це викликає певні питання.
І коли, наприклад, голова фракції встає і говорить: так, його дійсно треба розблокувати, це так неможливо допускати під час війни, а потім у парламенті сідає за своє робоче місце і не тисне на кнопку. І всі з цієї фракції цього не роблять. Про що це свідчить?
Отже, президент, виявляється, не має уявлення про цю ситуацію?
Я впевнена, що президент обізнаний про цю ситуацію та важливість ухвалення цього законопроєкту, адже він був визнаний невідкладним і мав бути розглянутий у позачерговому порядку. Причина, чому не вистачило всього вісім голосів, зрозуміла. Нині ми знову оцінюємо доцільність первинного розгляду цього законопроєкту.
Чому глава держави не реагує на ваші слова?
Я не мав можливості поставити йому це запитання.
Протягом усіх цих років жодного контакту?
Протягом цих років в Офісі президента нікого не турбує, як справи у компанії та які виклики вона стикає.
-- Можна вас попросити не називать АРМА, орган державної влади, контора? Я на нього починаю реагувати.
На мою думку, інтерес до нашої діяльності справді існує, оскільки ми досягаємо значних успіхів. В Україні було виявлено та передано в управління активи на суму понад 200 мільярдів гривень, що підтверджується звітом Рахункової палати.
Коли мова йде про активи, що були виявлені в процесі кримінальних розслідувань на території України, сума, знайдена агентством, вже перевищила 100 мільярдів доларів.
-- За два роки, хто із органів державної влади цікавився, чим живе АРМА?
Щодня я отримую завдання від Кабінету міністрів, і всі вони стосуються реалізації державних програм та заходів. Немає ситуацій, коли хтось конкретно цікавиться цими питаннями. Ваше запитання не зовсім коректне.
Ви говорите про бюрократію, а я – про людську комунікацію. Адже ви ж не спілкуєтеся, як машини. Мова йде про те, що існує не тільки формальна мова, а й щось більш особисте: "Привіт, пані Олено! Як у вас справи?"
Зовсім ні, це неможливо, адже у нас немає таких зв'язків. Ми взаємодіємо виключно в рамках робочих процесів. Зверніть увагу, чим я відрізняюся від інших? З моменту мого призначення я чітко визначив для своїх заступників, усього керівництва та тих спеціалістів, про яких ви згадуєте, свою принципову позицію: жодних зустрічей, жодних розмов, жодних дружніх стосунків. І я сам є яскравим прикладом цього підходу.
Чи це можливо?
Ось чому було оновлено 80% команди, адже не кожен в змозі виконувати таку роботу.
На веб-сайті агенції зазначено, що 2024 рік АРМА завершила з результатом управління у розмірі 12,3 мільярда гривень. Які складові формують цю суму?
1,2 мільярда гривень, отриманих від управління арештованими активами. Мільярд чистого доходу для державного бюджету, що складається з відсотків за депозитами та військовими облігаціями. 330 мільйонів гривень, отриманих від продажу через платформу "Прозорро.Продажі". І 10 мільярдів гривень, списаних з рахунків Російської Федерації.
Однією з ключових сфер роботи АРМА є реєстр арештованих активів. Відзначимо, що протягом перших п'яти років функціонування агенції його не існувало. Цей реєстр був створений під вашим керівництвом.
Ваша цитата: "Перше, що я зробив після свого призначення, — це створив реєстр арештованих активів. Адже ніхто не мав уявлення про те, скільки активів було арештовано, хто їх адмініструє і яка з цього користь для держави. Ми забезпечили доступ до цього реєстру."
Що саме я сказала неправильно? Це ж вперше відкрили.
Після прослуховування цієї цитати в мене виникло перше бажання перевірити реєстр, щоб дізнатися, хто відповідає за управління активами і яку вигоду з цього отримує держава. На жаль, ні за одним із пунктів я не зміг знайти чіткої відповіді.
Я повністю поділяю вашу точку зору і не відмовлюся від жодного з висловлених мною слів. Дійсно, раніше ця інформація була невідома. Наразі реєстр містить загальну статистику. Ви можете бачити, скільки записів є у системі, а також кількість ухвал. Крім того, доступна інформація про те, скільки справ було передано в агентство.
-- Це загальні цифри.
-- Правильно. Тепер дивіться: наша мета основна яка? Зробити реєстр не просто, знаєте, кладовищем ухвал з реєстраційними номерами, прізвищами підозрюваних, обвинувачених чи слідчих прокурорів. Тепер, дивіться, в чому суть.
Коли ми аналізуємо ситуацію та встановлюємо нові прозорі правила гри, важливо враховувати думки тих, хто потенційно може управляти або купувати активи, чи не так? Можете уявити, наскільки складна позиція державного службовця — моє становище, як і становище кожного з колег, які мають певні обмеження: заборонено рекламувати ці активи, вести переговори чи спілкуватися про них. Це пов'язано з ризиками корупції, і ми намагаємося це контролювати. Однак, водночас, потрібно вислухати бізнес та створити умови, привабливі для інвестування.
-- Ви даремно на мене ображаєтесь. Сприймаєте в штики це питання, а насправді відповідь на нього може являти собою можливість розказати про проблеми, які не дають створить цей реєстр так щоб він дійсно відповідав на вищезгадані питання.
-- Коли я з вами говорю емоційно, це означає, що я відношуся до роботи всім серцем. І ви чуєте зараз не образу чи якусь емоційну реакцію, а ви чуєте те, що пережив мій колектив, впроваджуючи це в життя.
Я закликаю вас розглянути питання про нинішній порожній реєстр як шанс висловити конкретні дії, які можуть перетворити його на змістовний інструмент. Наприклад, однією з можливостей є виділення бюджетних коштів на підтримку реєстру.
-- Ми їх уже заклали, дякую. Я ж вам пояснюю. Пророблена дуже титанічна праця в 24 році
Повідомте, коли цей реєстр, нарешті, стане доступним...
У цьому році нарешті реалізується проект. Технічне завдання вже розроблено та схвалено в Міністерстві цифрової трансформації, а також виділено фінансування в бюджеті. Плани щодо його вдосконалення є на 2025 рік.
Отже, цього року я маю можливість дізнатися, хто керує "Моршинською" та який прибуток отримує держава від її управління.
Що стосується "Моршинської", то ви зможете переконатися в цьому.
Зупинимося на цьому моменті. Тепер перейдемо до наступного розділу питань, що стосуються пошуку керівників для арештованих активів. Розглянемо конкретний приклад - торгово-розважальний центр "Гулівер" у Києві.
Недвижимость.
Чи було знайдено управителя, який не має зв'язків з інтересами власника "Гулівера"?
Там не затримані жодні особи. Відділений.
-- Управитель незалежний від власника?
Хорошо.
-- Дивіться, яка історія. Нам, "Українській правді", у цьому році 25 років. Люди, які відповідають за організацію заходу, звернулися до "Гуліверу" з пропозицією розмістити на головному електронному банері ТРЦ відповідну рекламу. Ми отримали відповідь, що це можливо при умові, що ми знімемо статтю трирічної давнини про минулого або теперішнього, але відстороненого власника "Гулівера" (Віктор Поліщук).
Отже, в реальності вам погрожують.
Суть справи не в нас, а в тому, як можна обговорювати відсторонення власника "Гулівера" від управлінських функцій, якщо насправді той, хто нині керує цим об'єктом, захищає інтереси власника?
Хто здійснює керування активами?
-- Я не займався цим питанням безпосередньо
Ні, ви зараз в розмові зі мною фактично вказали на особу, яка відповідає за управління активом, пов'язану з власником. Я реагую на це і ставлю запитання. Як ви вважаєте, хто зараз управляє?
Дозвольте я поясню. Як є фактично і юридично. Торговий центр "Гулівер" в даному випадку ми отримали ухвалу виключно на нерухомість. Ніякої згоди власника нам не потрібно. Було оцінено ТРЦ "Гулівер" в 7,6 мільярда гривень, достатньо ринкова ціна.
Далі було оголошено конкурс про відбір управителя де було подано три заявки. Водночас в критеріях і згідно з нашим законодавством чітко зазначено: жоден з учасників або переможців не має бути близьким, афільованим, причетним до власника арештованого активу або до Російської Федерації.
Ці троє учасників змагалися один з одним на аукціоні і вийшли переможцями, маючи такі результати: 0,49%, 0,35% і 0,15%. Це ті відсотки, які вони були готові отримати згідно з укладеними угодами. Переможцем стає той, хто запропонував найнижчий відсоток для себе.
В даному випадку, коли дивитися чисто на математичну процентну ставку учасників, перемагав "Алакор Сіті". Відповідно, ми протягом певного періоду часу бачили різне реагування в медіа стосовно і першого, і другого, і третього учасника, і бачили різні статті і потім їх перевіряли, в тому числі як орган державної влади щодо причетності і так далі.
Кожен з них з рішенням агентства, відповідно до закону про захист економічної конкуренції, був розглянутий на Антимонопольному комітеті. І прийнято рішення - всі три учасники скасовано. Тобто зараз в ТРЦ "Гулівер" немає управителя. Станом на зараз оголошено новий конкурс.
-- Так ви ж щойно, два питання назад, сказали, що управитель ТРЦ "Гулівер" не має відношення до власника.
Ви згадували про корпорацію та її власника, проте це зовсім інший юридичний інструмент. Взаємозв'язок учасника з власником та їхні відносини суттєво відрізняються. Ці поняття є абсолютно різними юридичними категоріями.
Хто наразі є керівником "Гуліверу"?
-- Зараз там знаходяться орендарі, як передбачено в ухвалі суду, забезпечується користування до відбору управителем.
Отже, орендарі самостійно домовляються про місце та ціну оренди.
-- Орендарі мають чинні договори оренди, які вони виконують, і ми слідуємо виконанню рішенню суду. Користування нерухомим майном продовжується до моменту, поки не зайде нововідібраний управитель на площадці "Прозорро".
Хтось же має укладати угоди на прибирання території, розміщення рекламних щитів та виплату заробітної плати працівникам.
-- Вони на сьогодні вирішують це питання з власником і це прописано в рішенні суду до моменту обрання нового управителя.
Повертаючись до реєстру арештованих активів, слід зазначити, що його обсяг збільшується вражаючими темпами. У 2023 році в цьому реєстрі налічувалось 53 тисячі записів, які відповідали судовим ухвалам, а на сьогодні їх вже 400 тисяч.
— 374 тисячі.
Зрозуміло. Отже, за останні два роки кількість записів у реєстрі зросла майже в чотири рази. Це зростання сталося виключно з бюрократичних причин, чи воно відображає реальні зміни у фактичних даних?
-- 50 на 50. Фактично була просто жахлива ситуація, коли тут в шафах, у кожному кабінеті лежали ухвали, які не були внесені до реєстру. Повторюю ще раз, ми вручну сканували і вносили документи про арешти активів, яких не було в реєстрі. Вони складувалися вісім років на полицях.
Цю суму навряд чи хтось точно підраховував, проте виникає питання: чи дійсно активи, які були арештовані і перебувають під контролем АРМА, оцінюються в 5 мільярдів доларів?
Затримані активи, які були передані до агентства, повинні бути оцінені відповідно до чинного законодавства. Оцінка 72 тисяч активів, напевно, вимагатиме значного часу.
Отже, ми можемо обговорити приблизну величину. Коли ми зазначаємо, що отримали в управління активи, які в подальшому зможемо адмініструвати та обирати керівників на суму 200 мільярдів гривень, це, безумовно, динамічна цифра. Вона потребує перевірки на основі проведених оцінок і рецензій звіту.
Яка сума була виплачена управителям у 2024 році? У грошовому еквіваленті.
Близько трьох мільярдів гривень. Це перевищує показники 2023 року на 178%.
Яка, на думку Олени Думи, є її найбільш недосконала риса?
Я ставлю високі вимоги до інших, але тільки в тій же мірі, як і до себе.
Чи справді ви вживаєте ненормативну лексику під час роботи?
Андрій, Юлія, чи справді я вживаю нецензурну лексику на роботі? (в кімнаті під час запису присутні двоє співробітників АРМА - ЕП) Питайте у моїх колег. Ні, це не так.
-- Коли буде така необхідність, я попрошу в Служби безпеки
-- Ви ж за ці роки отримували якісь погрози.
-- Спокійно. У мене трудового шляху більше 25 років, 22 на державній службі на достатньо високих посадах. Я стикалася у своєму житті з різного характеру тиском. Я знаю, як з цим самостійно справлятися. Я розумію, яких заходів безпеки самостійно треба вживати. Я не дозволяю таких моментів, які б давали можливість реалізувати проти мене, наприклад, щось фізично. Тобто я знаю свої місця перебування. Наприклад, 24/7 я майже знаходжуся на роботі, далі я знаходжуся вдома.
-- Ви не можете собі дозволити піти на вихідні в ресторан?
-- Фактично ні.
-- Це ваше внутрішнє рішення, ваша дисципліна?
-- Це моя дисципліна, це моє принципове бачення того способу життя, яке я обрала.
#бюджет #Українська гривня #Сміливіше. #Росія #Україна #Президент (державна посада) #Уряд України #Київ #Бізнес #Віктор Янукович #Ціна #Корупція #Парламент #Органи державної влади #Правоохоронний орган #Менеджмент #Актив #Агентство з розшуку та менеджменту активів #Віктор Медведчук #Національне агентство з питань запобігання корупції #Державне бюро розслідувань (Україна) #Закріплення двигуна #Державна служба #Ігор Коломойський #Кримінальне судочинство #Національне антикорупційне бюро України #Ступінь спеціаліста #Межигір'я (резиденція) #Вищий антикорупційний суд України