У минулому році Верховна Рада прийняла законопроект №11256-2, що стосується підвищення акцизних зборів на паливні матеріали. У цьому документі вказується, що основною метою є адаптація податкового законодавства України до стандартів Європейського Союзу в рамках євроінтеграційних процесів. Перше зростання акцизів відбулося 1 вересня 2024 року, і цей процес триватиме, з щорічним збільшенням до 2028 року.
З початку минулого року акциз на бензин був зафіксований на позначці 242 євро за 1000 літрів, тоді як для дизельного пального та газу ставки склали 177 і 148 євро відповідно. З 2025 року акцизні ставки підвищилися до 271 євро для бензину, 215 євро для дизельного пального та 173 євро для газу.
Згідно з коментарем директора консалтингової компанії А-95 Сергія Куюна, підвищення акцизу призвело до зростання цін на пальне в середньому на 2 гривні з початку року, як повідомляє РБК-Україна. Він також зазначив, що собівартість бензину зросла на 3,5 гривні, тоді як собівартість дизельного пального зросла до 4 гривень.
На зростання вартості нафтопродуктів впливають не тільки підвищення акцизів, а й здорожчання нафти на світових ринках та девальвація гривні, каже експерт.
З початку року курс долара в Україні зріс, що призвело до підвищення вартості пального на 20 копійок. Крім того, в січні ціна на нафту зросла з 74,5 до 82 доларів за барель унаслідок санкцій, накладених на російські нафтові танкери. Це спонукало Китай, Індію та інших споживачів шукати альтернативні логістичні маршрути, які не передбачають використання цих танкерів. Поки тривають ці пошуки, ціни залишатимуться на високому рівні, проте це питання лише декількох тижнів. Після цього вартості нафти, ймовірно, повернуться до попередніх показників, - зазначає Сергій Куюн.
Українським мережам АЗС вдалося уникнути значного збільшення цін завдяки тому, що в грудні в Україну завезли великі обсяги пального. Куюн додає, що вже другий тиждень спостерігаються мінімальні постачання нафтопродуктів за підвищеними цінами. Він висловлює сподівання, що запасів на заправках вистачить до того часу, поки країни, які купували російську нафту, не знайдуть нових постачальників, і це відразу позитивно відобразиться на вартості пального.
Згідно з даними консалтингової групи А-95, середні роздрібні ціни на паливо на українських автозаправках станом на 23 січня є такими:
Ціна нафтопродуктів на різних автозаправних станціях може коливатися в межах від 7 до 10 гривень. Наприклад, на АЗС "Авантаж 7" літр бензину А-95 в середньому коштує 52,95 гривень, тоді як у мережі "WOG" цей же літр продається за 61,99 гривень, а на "SOCAR" — за 62,99 гривень.
Сергій Куюн висловив думку, що незважаючи на підвищення акцизів і знецінення гривні, ціни на нафтопродукти в Україні можуть знизитися протягом наступного року. Це явище обумовлене рядом міжнародних факторів, зокрема політикою нового президента США Дональда Трампа стосовно видобутку нафти.
Американським виробникам не потрібно значно підвищувати обсяги видобутку, адже вже минулого року спостерігалися ознаки ринкової перенасиченості. Додатковий обсяг нафти може спровокувати різке падіння цін. Наприклад, у 2020 році під час конфлікту між Саудівською Аравією та Росією, саудити стрімко знизили ціну до 20 доларів за барель всього за кілька днів. Не можна виключати можливість повторення подібної ситуації, - наголошує Сергій Куюн.
Експерт зазначає, що якщо вартість нафти марки Brent залишиться на рівні приблизно 60 доларів за барель, це може мати значний вплив на економіку Росії. Після врахування знижок та витрат на транспортування, країна отримає лише близько 40 доларів за барель. Ця сума фактично дорівнює собівартості видобутку, що призведе до суттєвих втрат у бюджеті Росії, й це може викликати серйозні економічні труднощі в державі-агресорі.
Крім того, падіння вартості нафти сприятиме зниженню цін на нафтопродукти по всьому світу. За словами Сергія Куюна, високі ціни на пальне не вигідні українським мережам автозаправних станцій, оскільки при ціні 60 гривень за літр АЗС заробляють стільки ж, як і при ціні 50 гривень, але через високу вартість втрачають значну кількість споживачів.
#Дональд Трамп #акциз #Природний газ #Нафтопродукт #Бензин. #Українська гривня #Нафта #Європейський Союз #Росія #Україна #РБК-Україна #Верховна Рада #Китай (регіон) #Міжнародні санкції щодо Росії (2014—дотепер) #Євро #Бочка (одиниця) #Індія #Законодавство #Девальвація #Споживач #Заправна станція #Паливо для двигуна #Дизельний двигун #Європейська інтеграція #Саудівська Аравія #Танкер (судно) #Дизельне паливо