Всеукраїнський аграрний форум (ВАФ), що об'єднує основні професійні асоціації, направив звернення до прем'єр-міністерки Юлії Свириденко з проханням призупинити заплановане підвищення вантажних тарифів Укрзалізниці у 2026 році.
Згідно зі зверненням, Укрзалізниця має намір з 1 січня 2026 року підвищити тарифи на 27%, а через пів року - ще на 11%. Аграрії вважають, що таке рішення є недоцільним, адже воно може спричинити загострення логістичної кризи та знизити конкурентоспроможність українських товарів на зовнішніх ринках.
Асоціації повідомляють, що різке підвищення тарифів у 2022 році суттєво вплинуло на переміщення вантажів, призвівши до їхнього переходу з залізничного транспорту на автомобільний. Частка вантажоперевезень автомобільним транспортом зросла до 50%, і навіть після відновлення роботи портів залишається на рівні 34-39%. Це на 10-15% перевищує показники, які були до підвищення тарифів.
Аграрії наголошують, що пасажирські перевезення щороку створюють дефіцит понад 18 млрд грн, і ця модель фінансування є хибною. Вони зсилаються на міжнародну практику, де пасажирська залізниця окремо фінансується з бюджету: наприклад, у США компанія Amtrak отримала понад $2 млрд дотацій у 2023 році, а в ЄС працює система PSO -- компенсація збиткових маршрутів державою.
За оцінками ВАФ, чергове підвищення тарифів може негативно вплинути на вантажовідправників і привести до зниження доходів Укрзалізниці. У їхньому зверненні зазначається, що компанія досі дотримується неринкового підходу, при якому вартість перевезень не базується на собівартості, а залежить від категорії вантажу. Це, в свою чергу, призводить до субсидування певних галузей і формування збиткових маршрутів, таких як ті, що пов'язані з перевезенням вугілля чи будівельних матеріалів.
Автори звернення підкреслили, що "прийняті рішення є нечесними, сприятимуть загостренню логістичної кризи, знизять конкурентоспроможність українського експорту, негативно вплинуть на економічну ситуацію в країні та фактично продовжать практику, за якої державна компанія змушена фінансувати бізнес окремих олігархічних груп на рахунок платників податків та інших українських підприємств".
Асоціації звертаються до уряду з пропозиціями:
зупинити збільшення тарифів на 2026 рік та запровадити прозорий механізм формування тарифів; реалізувати європейську модель PSO для фінансування пасажирських перевезень з державного бюджету; розробити дорожню карту реформування тарифів Укрзалізниці та створити робочу групу за участю представників вантажовідправників; визначити чіткі правила формування ринкової вартості використання вагонів УЗ, зокрема через аукціонні процедури.
Аграрні представники пропонують підвищити доходи від перевезення вантажів 1-го класу і позакласних вантажів щонайменше до рівня їх собівартості, перш ніж переходити до тарифів, які забезпечать однакову рентабельність для всіх категорій перевезень. На думку підписантів звернення, це не тільки допоможе УЗ вирішити проблему збитковості та зміцнити фінансову стабільність, але й збільшить загальну додану вартість.
#бюджет #порт #Податок #Європейський Союз #Економіка #Товари #Бізнес #Експорт #Українська залізниця #Дотація #Дефіцитні видатки #Вантаж #Аукціон #Норма прибутку #Робити #Будівельний матеріал #Собівартість #Вугілля #Олігархія #Конкуренція (компанії) #Державне підприємство #Автомобільний транспорт #Амтрак