Бензин із додаванням спирту вже з’явився на заправках? Які наслідки це матиме для цін, і чи є це безпечним для автомобілів?

З 1 травня всі автозаправні станції України зобов'язані реалізовувати бензин, що містить 5% біоетанолу. Це нове правило має на меті підвищення екологічних стандартів і зміцнення економіки держави.

Проте, як додавання спирту вплине на якість та ціну бензину для власників авто - в матеріалі РБК-Україна. Про це повідомляють Контракти.UA.

З 1 травня 2025 року в Україні починає діяти стандарт, який зобов'язує мережі АЗС продавати бензин з вмістом біоетанолу на рівні не менше 5%. Біоетанол має додаватися до всіх бензинів за виключенням марок з октановим числом 98 та вище, а також палива для Міністерства оборони та Державного резерву.

Додавання біокомпонентів до моторного палива є частиною євроінтеграційної політики України. Цей крок буде сприяти розвитку внутрішнього аграрного виробництва, зокрема вирощування кукурудзи та виробництва спирту, зменшенню викидів парникових газів, економії коштів на закупівлю імпортних нафтопродуктів.

Включення біоетанолу в паливо є звичайною практикою, що застосовується вже багато років у Сполучених Штатах, Європейському Союзі, Бразилії та інших країнах. Однак чимало водіїв турбуються, що така добавка може негативно вплинути на функціонування двигуна або призвести до підвищення цін на пальне.

Біоетанол - це екологічно чистий спирт, що виробляється з рослинної сировини, найчастіше, з кукурудзи або пшениці. В Україні базовою сировиною стане саме кукурудза, якої в країні щороку вирощують та збирають десятки мільйонів тонн.

За інформацією консалтингової компанії "НафтоРинок", вміст до 5% біоетанолу потенційно покращує якість палива, забезпечуючи стійкість до детонації та підвищуючи продуктивність двигуна. Етанол має високу теплоту випаровування, що забезпечує ефект охолодження двигуна. Це підвищує ефективність заповнення циліндрів, частково компенсуючи меншу кількість енергії молекули етанолу у порівнянні із вуглеводнями у бензині.

Низькопроцентні етанольно-бензинові суміші (із вмістом спирту на рівні 5-10%) можуть ефективно використовуватися у більшості звичайних бензинових двигунів без технічних модифікацій.

Оскільки етанол надає менше енергії в порівнянні з чистим бензином, це може призвести до збільшення витрат пального. Його здатність окислюватися до оцтової кислоти може викликати корозію деяких матеріалів, використовуваних у двигунах, особливо певних металів. Додатково, етанол має властивість поглинати вологу з навколишнього середовища, що може спричиняти її накопичення в паливному баку і викликати відповідні проблеми.

Підсумовуючи аргументи на підтримку та проти, аналітик компанії "НафтоРинок" Олександр Сіренко у коментарі для РБК-Україна зазначив, що водіям не слід турбуватися про технічні характеристики бензину з біоетанолом, оскільки це паливо вже кілька років доступне на багатьох автозаправках в Україні. У Європі його почали реалізовувати ще раніше, і всі європейські автомобілі адаптовані до його використання. Ці ж автомобілі також імпортуються в Україну.

"Цей продукт для українського ринку - не новий, якби це було якоюсь проблемою для споживача, то це було б відомо. Ми споживаємо бензин з тим чи іншим відсотком спирту з 2022 року", - сказав експерт.

Він зазначив, що ключові учасники ринку автозаправок вже підготувалися до впровадження бензинів, що містять спирт, зокрема, очистивши свої резервуари перед їх заповненням новою сумішшю. У той же час, несистемні гравці, які раніше не виконували вимоги щодо зберігання нафтопродуктів, не поспішили виправити ситуацію і підготуватися до нових стандартів.

Системні учасники ринку вкрай стурбовані наявністю спиртової складової, оскільки вона має здатність притягувати вологу та різноманітні домішки. Це може призвести до забруднення паливного баку і, як наслідок, викликати труднощі для споживачів. Конкуренція на цьому ринку вже й так є надзвичайно запеклою через загальне зниження обсягів продажів пального.

Тому, порада для власників авто - використовувати великі та відомі бренди, адже є сподівання, що вони провели належні підготовчі роботи", - прокоментував аналітик ринку моторних палив.

На сьогодні паливні компанії імпортують готовий бензин з біоетанолом з Європи. За словами Олександра Сіренка, самі вони поки не змішують ці компоненти, щоб не ризикувати питанням якості на початкових етапах нововведення.

"Бензин з біоетанолом, який імпортується до нас з-за кордону, коштує трохи дорожче за 95-й бензин. Різниця в ціні невелика — всього 5-20 доларів за тонну, що в перерахунку на літри виглядає як копійки. Однак варто зазначити, що ціна на бензин знизилася завдяки падінню цін на нафту, тому нове паливо має стати дешевшим вже в травні", - зазначив експерт у коментарі для РБК-Україна.

За його словами, в перспективі етанольна складова має опускати ціну, адже Україна є потужним виробником еталона. Наша країна у 2024 році експортувала 99 тисяч тонн цього продукту в Європу, в тому числі на європейські НПЗ, на яких був вироблений бензин, який зараз везеться до України.

"Багато мереж АЗС в Україні до кінця цього року уклали контракти із європейськими НПЗ щодо купівлі бензину із біоетанолом. Коли ці контракти закінчаться, ми будемо брати з ЄС лише бензини та додавати наш біоетанол в Україні", - пояснив Олександр Сіренко.

Крім того, впровадження біоетанолу дає державі шанс зменшити залежність від імпорту нафтопродуктів. Це особливо актуально для України, яка в умовах війни прагне енергетичної незалежності.

Станом на сьогодні, ринок біоетанолу, що використовується для змішування з бензином, досягає приблизно 125 тисяч тонн на рік. Цю інформацію озвучив президент групи компаній ОККО Василь Даниляк в інтерв'ю для РБК-Україна.

Він підтвердив, що наразі мережі автозаправних станцій імпортують в Україну готову суміш бензину з біоетанолом. "На цей момент ми плануємо продовжувати імпорт, а згодом встановимо необхідне обладнання для виробництва, паралельно тестуючи та змішуючи ці компоненти", - зазначив Василь Даниляк.

Як зазначив представник компанії, наразі група ОККО займається будівництвом в Україні заводу з виробництва біоетанолу, який матиме потужність 83 тисячі тонн продукції на рік. Планується, що виробництво розпочнеться у третьому кварталі 2026 року.

Нагадаємо, що в червні 2024 року Верховна Рада ухвалила зміни до законодавства, які зобов'язують включати біоетанол до складу бензинів. Ця новація не стосується пального, що використовується армією (Міністерство оборони), а також резервів Державного агентства та для формування мінімальних запасів нафти і нафтопродуктів. Відповідальність за облік і контроль вмісту біокомпонентів у бензинах покладено на Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України.

У статті РБК-Україна підкреслюється, що впровадження біокомпонентів у бензини стало звичною практикою в Європі та США. Наприклад, у країнах ЄС популярні бензини класу E5 та E10, які містять 5% і 10% спирту відповідно, тоді як у Бразилії частка біоетанолу може досягати 80%.

Згідно з інформацією, отриманою від моніторингу "Консалтингової групи А-95", у квітні поточного року на автозаправних станціях було зафіксовано середнє зниження цін на пальне на 1,5-2%. На 30 квітня середня вартість бензину А-95 в Україні становила 54,81 гривні за літр, тоді як дизельне пальне коштувало 53,54 гривні за літр, а автогаз - 35,32 гривні за літр.

#ОККО #Нафтопродукт #Бензин. #Паливо #Європейський Союз #Європа #Імпорт #Україна #РБК-Україна #Машина. #Споживач #Бразилія #тонна #Енергія #Заправна станція #Паливо для двигуна #Двигун #Кукурудза. #Циліндр (двигун) #Паливо на основі етанолу #Етанол. #Молекула #Алкоголь (хімія) #Оцтова кислота #Випаровування

Читайте також

Найпопулярніше
Замкнена вертикаль. Що таке Вищий антикорупційний суд і чому його створення бояться політики?
Запит на справедливість або популізм?
Субсидія за новими тарифами: чи вистачить в бюджеті грошей
Актуальне
"Не варто нас залучати": Зеленський різко висловився до Орбана про приєднання України до Європейського Союзу.
Росія незабаром відповість за свої дії в Україні: вражаючі деталі ситуації.
Росія опинилася на межі кризи: українські розвідники поділилися новими даними.
Теги