Кожен із нас є активним учасником дорожнього руху: пішоходом, пасажиром, велосипедистом, автомобілістом або мотоциклістом. Я ж належу до тих, хто змінює ці ролі в залежності від обставин. Незважаючи на ризики, пов’язані з використанням різних транспортних засобів, очевидно, що транспорт і транспортні системи міст, країн та континентів становлять невід’ємну частину добробуту суспільства.
В Україні спостерігається швидке зростання популярності мотоциклів та мопедів. На жаль, це призводить до збільшення випадків дорожньо-транспортних пригод, пов’язаних із цими видами транспорту. У 2024 році кількість аварій, що призвели до смертей або травм, зросла на 25% у порівнянні з 2023 роком, досягнувши 4300 інцидентів, серед яких 396 осіб загинули. Протягом перших десяти місяців 2025 року число жертв на дорогах, пов’язаних із мотоциклами та мопедами, вже перевищило минулорічні показники, досягнувши 404 загиблих, що свідчить про продовження негативної тенденції.
БЕЗПЕКА НА ШЛЯХАХ І ДЕМОГРАФІЧНІ АСПЕКТИ
Для збільшення безпеки на дорогах фахівці представили ефективні рішення, що дійсно зменшують ймовірність дорожньо-транспортних пригод, рятують людські життя і сприяють економії бюджетних коштів.
Щоб уникнути того, щоб стати ще однією цифрою в статистичних даних, всім учасникам дорожнього руху необхідно дотримуватись кількох простих правил:
● дотримуватись встановленої та безпечної швидкості руху;
● Завжди користуйтеся ременем безпеки в автомобілі, незалежно від того, сидите ви спереду чи ззаду, а також у автобусах, коли це можливо.
● використовувати сертифіковані мотошоломи як для кермувальників, так і для пасажирів мотоциклів і мопедів;
● застосовувати дитячі автокрісла для малечі, висота яких не перевищує 150 см;
● уникати вживання алкоголю, психотропних речовин, медикаментів або перебування в стані хвороби, що може загрожувати безпечному керуванню транспортом;
● Уникайте користування мобільним телефоном під час водіння.
Це основні аспекти, які справді можуть врятувати життя.
Україна стикається з серйозною демографічною кризою, спричиненою війною та рядом інших факторів, які вона значно ускладнила. Серед них - масова еміграція, низька народжуваність та високий рівень смертності.
Щоб зберегти людський потенціал України, урядова Стратегія демографічного розвитку до 2040 року ставить за мету зменшити кількість передчасних смертей, яких можна уникнути. До цієї категорії належать особи, які загинули або отримали травми внаслідок дорожньо-транспортних пригод. У 2024 році в Україні понад 10% загиблих у ДТП становлять учасники, які використовують мотоцикли та мопеди.
МОТОБУМ В УКРАЇНІ: НОВІ ВИКЛИКИ ТА РИЗИКИ
З початку 2025 року 13% українців, що становить кожного восьмого, зазначили, що використовують мототранспорт. Це стосується як водіїв, так і пасажирів. Серед молодої аудиторії ситуація ще яскравіша: 28% осіб віком 18-29 років пересуваються на мотоциклах, мопедах або скутерах.
Приблизно 75% летальних випадків у дорожньо-транспортних пригодах за участю мототранспорту викликані травмами голови. Це свідчить про те, що в більшості ситуацій можна було б уникнути трагедії, якби водії та пасажири мотоциклів, мопедів та скутерів використовували сертифіковані мотошоломи. Таке захисне обладнання здатне зменшити ймовірність загибелі в 6 разів, а важких травм голови – до 74%.
В Україні мотоциклісти та їхні пасажири мають обов’язок їздити в застебнутому шоломі. Проте, закон не визначає конкретні вимоги щодо стандартів безпеки мотошоломів. Внаслідок цієї прогалини, водії та пасажири часто обирають обладнання, яке може створювати видимість захисту, але в дійсності не забезпечує належної безпеки під час аварій.
СЕРТИФІКАЦІЯ МОТОШОЛОМІВ ЯК ФАКТОР ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ
За підрахунками НАН України, загибель однієї людини у ДТП з мотоциклом чи мопедом коштує економіці країни від 4,7 до 14,4 млн гривень. У 2024 році оціночні витрати на медичну допомогу постраждалим в аваріях за участю мототранспорту склали 156 млн грн.
У випадку, коли особа стає інвалідом через серйозну травму, отриману в результаті дорожньо-транспортної пригоди, витрати на її медичне обслуговування та соціальну підтримку можуть перевищити 5 мільйонів гривень. Таким чином, оснащення якісними засобами захисту не лише забезпечує безпеку життя, але й допомагає державі уникнути суттєвих фінансових витрат.
У 44 країнах, включаючи більшість країн Європейського Союзу, функціонує стандарт безпеки ECE № 22.06. Цей стандарт встановлює критерії для якості мотошоломів, які сприяють захисту здоров'я та життя осіб у випадках дорожньо-транспортних пригод.
За прогнозами фахівців, повне впровадження сертифікованих мотошоломів серед водіїв та пасажирів може призвести до економії понад 306 млн гривень для України в період з 2026 по 2030 рік. Це становитиме близько 1% валового внутрішнього продукту країни.
Навіть якщо частка застосування сертифікованих шоломів підвищиться "лише" до 75%, це призведе до економії понад 119 мільйонів гривень на медичних витратах. Ці кошти залишаться в родинах, громадах і місцевих бюджетах.
ЯКІ ПЕРСПЕКТИВИ ЧЕКАЮТЬ УКРАЇНУ ПІСЛЯ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЕСЕ 22 ЧЕРВНЯ
Коли в Україні запровадять Регламент ЄСЕ 22.06, всі нові мотошоломи, які з’являться на ринку, повинні будуть відповідати встановленим стандартам безпеки. Таким чином, споживачі можуть бути впевнені у високому рівні захисту, адже мотошолом призначений для забезпечення безпеки, а не лише для естетики.
Україна уклала Угоду про асоціацію з Європейським Союзом, яка включає в себе узгодження технічних стандартів. Крім того, наша країна є учасником Женевської угоди 1958 року, що передбачає дотримання міжнародних норм безпеки у сфері транспорту, зокрема Регламенту ECE 22.06, що стосується мотошоломів. Таким чином, відповідальність за забезпечення безпеки мотоциклістів та водіїв мопедів лежить на Уряді.
Мотошоломи, які відповідають стандарту ECE 22.06, вже стали доступними для покупців. Запровадження безпекових стандартів на нормативному рівні забезпечить ефективний контроль за їх відповідністю та захистить інтереси споживачів.
На перший погляд, мототранспорт може здатися вузькоспеціалізованою темою та не найзначнішим сегментом. Проте, завдяки впровадженню стандарту ЕСЕ 22.06, можна врятувати сотні життів і зекономити мільйони гривень. Це, у свою чергу, сприяє демографічному зростанню та економічній стабільності держави.
Тенденції у продажу мотоциклів та мопедів за останні роки, а також соціально-економічні фактори, свідчать про те, що двоколісний транспорт матиме важливе місце в транспортній системі. Це зобов'язує Уряд забезпечити умови для збереження здоров’я та безпеки громадян.
#Статистика #Українська гривня #Європейський Союз #Україна #Машина. #Демографія #Суспільство #Народжуваність #Рівень смертності #Еміграція #Споживач #Пасажир #Технічний стандарт #Національна академія наук України #Аксесуари #Мотоцикл. #Медикаментозне лікування #Дорожньо-транспортна пригода #Трафік #Мопед. #Скутер (мотоцикл) #Ремінь безпеки #Шолом.