
Цього разу ми поспілкуємося з Михайлом Шелембою, генеральним директором групи компаній DVL, до якої входять "Датагруп", "Воля" та lifecell.
Шановний пане Михайле, чи могли б ви згадати кілька ключових управлінських рішень, які були прийняті в компанії на початку великої війни? Чи, на вашу думку, ви вчинили б щось по-іншому?
Перші дні і місяці повномасштабного вторгнення для всіх нас були про одне - вистояти, тримати зв'язок для людей, допомагати ЗСУ.
Передусім, усі підприємства групи DVL – Датагруп, Volia та lifecell – завдяки героїчним зусиллям своїх команд, працюють безперервно, щоб підтримувати функціонування обладнання навіть у небезпечних прифронтових районах, відновлювати пошкоджену інфраструктуру та захищати мережі від ворожих кібератак.
Тоді лише за перші пів року Датагруп-Volia успішно відбила понад 1,5 тисячі DDoS атак на телекомунікаційну мережу України, найдовша з яких тривала майже 33 дні.
Для Датагруп і Volia ми прийняли важливе рішення не зупиняти, а навіть прискорити об'єднання мереж та їхню модернізацію, розпочату разом із компанією Cisco у 2021 році. Адже потреба у відмовостійкості мережі, резервуванні маршрутів, енергостійкості набула критичного значення.
Тож за 2022-2023 роки ми змогли повністю модернізувати IP-Core мережу і підвищили більш ніж удвічі відмовостійкість опорної мережі, на ключових ділянках пропускна здатність збільшилась в 10 разів.
Значну увагу було зосереджено на енергетичній незалежності, для чого було виділено більше 150 млн грн. Сьогодні автономність роботи обладнання забезпечується завдяки сотням генераторів і тисячам акумуляторів.
Крім цього, компанія не зупинила свої інвестиції в будівництво, як на території України, так і за її межами. Вона відкрила новітній дата-центр (уже кілька таких об'єктів функціонує в Україні), що дозволяє підприємствам надійно зберігати та захищати свої дані – це відповідає актуальним потребам воєнного часу. Крім того, було реалізовано мережу резервних маршрутів, які гарантують безперервність надання послуг у випадку аварій.
Наступним кроком стало впровадження хмарних технологій у Європі, а також рішень для боротьби з кіберзагрозами від провідних світових компаній. Усе це в сукупності забезпечує необхідну адаптивність та розширені можливості для надання послуг фіксованого зв'язку, навіть під час війни.
Щодо компанії lifecell, то ще до лютого 2022 року вона вжила заходів для зміцнення кібербезпеки та вивезла важливе обладнання з небезпечних зон, щоб гарантувати стабільність роботи мережі. Після цього компанія продовжила активно модернізувати свою інфраструктуру в регіонах, куди евакуювалась велика кількість українців. Це вимагало значного розширення ємності 2G-зв'язку у понад 400 населених пунктах, а також покращення доступу до швидкісного мобільного інтернету 3/4G, що було реалізовано більш ніж у 100 населених пунктах.
Ключовим кроком стало надання безкоштовних базових послуг, зокрема й у роумінгу, щоб абоненти могли залишатися на зв'язку зі своїми близькими. Коли Збройні Сили України звільняли наші території від російських загарбників, компанія швидко відновлювала зв'язок, застосовуючи супутникові технології та спеціальні антени, які забезпечують більш широкий радіус дії сигналу. Для того, щоб люди могли оперативно зв’язатися з рідними, абонентам на деокупованих територіях надавали пакети зв'язку безкоштовно.
Ця діяльність триває вже три роки, і за цей час ми здобули безцінний досвід. Нам вдалося адаптувати бізнес до умов війни та інтегрувати військові чинники в усі етапи роботи.
Важливі управлінські рішення стосувались команди – наш пріоритет полягав у збереженні та підтримці співробітників. Компанії не залишали людей в складних ситуаціях, і виплата зарплат тривала навіть для тих, хто перебував на окупованих територіях. Ми надавали фінансову допомогу та необхідне спорядження мобілізованим працівникам, а також підтримували родини тих, хто отримав поранення.
І, звісно, надважливо було увесь цей час робити максимум для допомоги армії, населенню, державі. Так, ми передали ЗСУ чимало телекомунікаційного обладнання. Зокрема рації, репітери, приймачі, антени, обладнання для супутникового зв'язку й протидії кібератакам тощо. Лише від Датагруп-Volia надійшло такої допомоги на понад 8 млн доларів.
Крім того, підприємства реагували на запити військових та медичних працівників — вони придбавали бронежилети, підтримували медичні місії на звільнених територіях та інші ініціативи. Компанії групи DVL інвестували 50 млн грн у відновлення України через президентську краудфандингову платформу UNITED 24.
Надавали підтримку жителям Херсона після жахливого підриву Херсонської ГЕС, а також Охматдиту, який зазнав удару внаслідок ракетної атаки. Організували безкоштовний доступ до інтернету для цивільних бомбосховищ, навчальних закладів та гуманітарних центрів. Запустили програму, що забезпечує стабільний зв'язок для пунктів незламності.
Наразі основна увага зосереджена на підтримці поранених та дітей. Бізнеси активно взаємодіють з благодійною організацією "Центр спасіння життя", яка евакуює тяжко поранених військових з фронтових зон та забезпечує реабілітацію для бійців з ампутаціями. Кожного місяця ми направляємо на ці цілі 1 мільйон гривень.
Ми також продовжуємо підтримувати дітей-сиріт, які постраждали внаслідок війни, через наш проєкт "Наші діти". Наразі під нашим захистом перебуває 207 дітей віком від 0 до 18 років, які щомісяця отримують фінансову допомогу в розмірі 10 тисяч гривень для покриття нагальних потреб. Окрім цього, ми надаємо психологічну, юридичну, соціальну та іншу важливу підтримку. Зокрема, 86 дітей отримують допомогу від Датагруп-Volia, 70 – від lifecell, а решті допомагають наші партнери.
На кінець 2024 року об'єднані зусилля Датагруп-Volia та lifecell забезпечили фінансування понад 460 мільйонів гривень для підтримки критично важливих проектів. Ми щиро переконані, що ці витрати є інвестицією в наше майбутнє. Це обов'язок кожного з нас, адже йдеться про виживання українців і майбутнє України.
Як змінилися компанії групи DVL перед вторгненням у порівнянні з їхнім станом на початку великої війни та якими вони стали на початку 2025 року?
До вторгнення lifecell швидко зростав: за кілька років до повномасштабного вторгнення оператор збільшив кількість базових станцій майже на 30% по всій Україні.
З 24 лютого акценти кардинально змінилися - основним завданням стало забезпечення надійного зв'язку. Інженери підприємства в тісній співпраці з підрядниками працювали над відновленням пошкоджених базових станцій, а також зводили нові у регіонах з високою міграцією населення. Починаючи з кінця 2022 року, компанія активно інвестує в енергонезалежність.
За три роки побудовано та модернізовано 7437 базових станцій, а 4G-зв'язок з'явився у майже 3000 населених пунктах, зокрема у прифронтових територіях, де потреба у зв'язку була найгострішою.
Протягом останніх кількох років компанія lifecell вклала 1,5 млрд грн у резервне живлення своєї мережі. Наразі вона додатково інвестує ще 500 млн грн, встановлюючи нові літієві акумулятори по всій території країни. На сьогоднішній день у нас вже є 48 тисяч таких батарей, з яких 27 тисяч успішно інтегровані в нашу інфраструктуру базових станцій, а решта все ще знаходиться на етапі встановлення.
Ми також отримали нові частоти, що дозволяють нам розширити ємність мережі й поліпшити якість зв'язку для наших абонентів. Важливим кроком стало впровадження технології VoLTE напередодні повномасштабного вторгнення, що підвищує якість голосових дзвінків і скорочує час встановлення з'єднання.
Сьогодні Датагруп-Volia зазнала суттєвих змін у порівнянні з компанією, якою вона була до 2022 року, завдяки реалізації модернізаційних заходів об'єднаної мережі та підвищенню її енергетичної стійкості. Ми не зупиняємось на досягнутому: вже другий рік поспіль активно працюємо над створенням енергонезалежної GPON-мережі, охоплюючи одразу кілька ключових міст України, таких як Київ, Вінниця, Львів та Харків.
З травня 2024 року в Україні було реалізовано будівництво ліній, які обслуговують понад 180 тисяч квартир. Цей проєкт є вкрай важливим у контексті постійної загрози блекаутів, спричинених російськими обстрілами. У цьому році роботи також охоплять місто Дніпро, а модернізація мереж під технологію GPON триває в інших містах та населених пунктах країни. Хоча цей проєкт не має на меті отримання прибутку, він сприятиме зниженню енергетичних витрат. Перехід на PON дозволить зменшити загальне споживання електроенергії на 3 МВт як для нас, так і для споживачів.
Без сумніву, найбільш важливою подією стало придбання французьким інвестором у вересні 2024 року компаній Датагруп-Volia та lifecell, що призвело до їх об'єднання під керівництвом NJJ Holding Ксав'є Ніеля. Це злиття стало угодою десятиліття та першою значущою інвестицією в українську економіку та телекомунікаційну інфраструктуру з моменту початку повномасштабної війни.
На мою думку, це є позитивним сигналом для інших можливих інвесторів, що вкладати в Україну можна і варто вже зараз, навіть не чекаючи завершення війни. Наш народ не раз демонстрував свою здатність не лише боротися за Перемогу на полі бою, але й, незважаючи на всі негативні прогнози, вести бізнес, його розвивати та підтримувати країну в складні часи.
Синергія наших компаній дозволила нам створити найбільшу інтегровану мережу в Україні, що охоплює 22 000 км магістральних шляхів і 25 000 км оптоволоконних ліній у містах. Завдяки цьому об'єднанню ми змогли зменшити витрати, підвищити швидкість реагування на надзвичайні ситуації, поліпшити якість обслуговування клієнтів і вже через кілька місяців розробити та представити нашим споживачам першу конвергентну пропозицію 3 в 1 - тариф "Лайфсет", що охоплює телебачення, мобільний зв'язок і інтернет.
Які ключові висновки зробила компанія групи DVL за останні три роки?
Основний висновок - це стратегічна гнучкість та розвиток всупереч труднощам. Війна навчила нас швидко приймати рішення, зменшувати бюрократичні перешкоди і оптимізувати бізнес-процеси. Ми усвідомили, що команда є нашим найціннішим активом, а професіоналізм і мотивація кожного співробітника зіграли ключову роль, особливо в перші місяці конфлікту, коли було важливо зберегти зв'язок з людьми, незважаючи на складні обставини.
Інший важливий урок - синергія. Об'єднання компаній в групі DVL дало нам новий масштаб і можливості для інновацій. Це не лише про технології, а й про соціальну відповідальність. Ми продовжуємо допомагати ЗСУ, підтримуємо дітей-сиріт війни, відновлюємо зруйновану інфраструктуру та забезпечуємо українців зв'язком у будь-яких умовах.
Один із ключових висновків полягає в надзвичайній важливості енергонезалежності. Вкладення в резервні джерела живлення та альтернативні енергетичні системи дають змогу підтримувати зв'язок навіть у випадках тривалих перебоїв з електрикою.
Як змінився клієнт компаній групи DVL від початку повномасштабної війни?
З боку споживачів ключовим критерієм при виборі постачальника послуг стала можливість оператора підтримувати безперервний зв'язок у важливих ситуаціях, а також функціонувати під час відключень електроенергії. Це актуально як для приватних осіб, так і для підприємств.
Зросла популярність eSIM, а також використання декількох SIM-карт для резервного зв’язку, особливо серед жителів прифронтових територій. Користувачі потребують гнучких рішень, і яскравим прикладом цього стало впровадження національного роумінгу, яке оператори реалізували на початку повномасштабної агресії в березні 2022 року.
З огляду на те, що значна кількість українців перейшла на дистанційний формат роботи, спостерігається збільшення попиту на мобільний інтернет, особливо в умовах роумінгу, а також на надійний фіксований інтернет. Наприклад, всього за рік використання 4G-трафіку в мережі lifecell підскочило на 11%.
Зростає інтерес до комплексних рішень: мобільний зв'язок, інтернет для дому, телебачення та супутні сервіси, які пропонуються в єдиному пакеті.
Спостерігаємо і зростання інтересу до рішень для віддаленої роботи, кібербезпеки та хмарних сервісів. Корпоративні клієнти очікують комплексного підходу: від підключення до розробки індивідуальних ІТ-рішень.
Що нас чекає в майбутньому? Якими ви вважаєте можливості розвитку ринку цифрових технологій?
Майбутнє за конвергентними послугами та цифровими екосистемами. Споживачі очікують від нас комплексних рішень - від зв'язку до розваг і послуг для дому - за оптимальну вартість. Крім того, зростатиме попит на послуги Big Data, кібербезпеку та хмарні рішення.
Інфраструктура переживає значні зміни: розвиток оптичних мереж, підготовка до впровадження технології 5G та забезпечення енергетичної автономії залишаються основними пріоритетами. Ми вбачаємо великі можливості в регіональному розвитку – важливо розширювати покриття та модернізувати мережі, щоб забезпечити якісний зв'язок навіть у найвіддаленіших районах України. Крім того, важливою буде персоналізація послуг через аналіз великих даних, що дозволить краще задовольняти потреби наших клієнтів.
#lifecell #Cisco #Електрична енергія #Європа #Україна #Київ #Українці #Інвестиції #Бізнес #Збройні сили України #Мобільна телефонія #Львів #Лінія фронту #Телекомунікації #Інтернет #Вінниця #Дніпро #Харків #Сигнал #Бронежилет #Зв'язок #Артилерійська батарея #Світовий ринок #Оптика #Антена (радіо) #Супутниковий зв'язок #Датагруп #Воля (компанія) #Абонент #Роумінг #Радіоприймач