Чому фінансування Укрзалізниці з державного бюджету досягне мільярдних сум у гривнях?

На фоні багатомільярдних збитків Укрзалізниці непродумане впровадження програми "3000 км", яка передбачає надання кожному українцю можливості скористатись безплатними поїздками, може лише погіршити становище компанії та якість перевезень

"Отримали 3000 питань про "3000 кілометрів", - йдеться у дописі на сторінці Укрзалізниці у Facebook. Справді, після того, як Володимир Зеленський оголосив 1 листопада нову програму підтримки - безплатні поїздки по Україні від УЗ - 3000 кілометрів для кожного громадянина, ця ініціатива викликала жваву дискусію. Адже на фоні колосальних збитків Укрзалізниці та проблеми з придбанням квитків на популярні напрямки ідея безплатних поїздок для всіх і кожного виглядає щонайменше дивно.

"Програма, що стосується безкоштовних 3000 км, не є економічною ініціативою. Вона більше пов'язана з політикою. Я не можу передбачити, які будуть політичні наслідки, але пасажирські перевезення залізничного транспорту опинилися під пильною увагою. Це вказує на необхідність зміни підходів до управління пасажирським сегментом, адаптуючи його до сучасних фінансових і економічних умов країни", - зазначив директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

За словами експерта, пасажирські перевезення завжди були неприбутковими, але раніше збитки компенсувалися за рахунок вантажних перевезень. Однак нині ринок вантажних перевезень зазнає зниження, тому підвищення тарифів на вантажні перевезення може негативно позначитися на бізнесі. Це може призвести до зворотного ефекту: замість збільшення доходів УЗ можливе ще більше скорочення обсягів вантажних перевезень.

Вагони, створені у Львівській області, зображення: ДМЗ "Карпати"

"Для того, щоб пасажирські перевезення стали фінансово вигідними, необхідно збільшити тарифи приблизно в 3,5 рази. Проте, в сучасних умовах, навряд чи хтось наважиться на таке рішення. Виникає питання: як компенсувати збитки від пасажирських перевезень? Якщо я не помиляюся, загальна сума збитків вже перевищує 20 мільярдів гривень", - зазначає Сергій Вовк.

На його думку, Україні доведеться перейти на бюджетне фінансування залізниці.

"Єдиний варіант, який залишається - це бюджетне фінансування Укрзалізниці. Ми до цієї історії маємо безпосередньо прийти, оскільки так працює залізниця практично у всьому світі: держава, або регіон виступає замовником перевезення для залізничного оператора. Оператор здійснює ці перевезення, а різницю між тим, що він отримує і скільки він витрачає, якраз компенсує замовник", - каже експерт.

За словами експерта, очевидно, що уже в 2026 році Україна може перейти до бюджетного фінансування УЗ - фінансування вже закладене в проєкт бюджету.

Як саме працюватиме програма "УЗ-3000" і на які напрямки можна буде скористатись безплатними поїздками, поки не зрозуміло. В УЗ кажуть, що механіка програми опрацьовується.

"В Україні, за умов жорсткого дефіциту рухомого складу, стимулювати використання залізниці не має сенсу — головне зараз — задовольнити існуючий попит. Однак, якщо програма "безкоштовних кілометрів" буде належно продумана, вона здатна врівноважити навантаження на маршрути та залучити пасажирів на малопопулярні несезонні напрямки, забезпечивши при цьому адресні фінансові компенсації за залізничні квитки. Тож чи стане ця ініціатива корисною чи навпаки, ми зможемо оцінити лише після того, як буде розроблено і публічно представлено умови та правила використання безкоштовних кілометрів, а також порядок компенсацій", - зазначає економічний експерт Віктор Гальчинський.

"Питання полягає також і в самій системі пасажирського руху в Україні. Бо у нас на сьогодні близько 80% всього пасажиропотоку припадає на 28% маршрутів. Інші 70% маршрутів їдуть недовантажені", - каже Сергій Вовк.

фото: Міністерство розвитку громад та територій України

Як приклад він називає потяг Київ-Львів, який завжди завантажений зараз і вплив сезонності на цьому напрямку досить незначний. Тобто, якщо безплатні поїздки можна буде використати на цей напрямок, то це швидше нашкодить, оскільки квитки на цей маршрут розкуповують.

"Якщо ця ініціатива дозволить людям завантажувати всі невикористані ділянки, це може призвести до певних економічних вигод, а також викликати інші позитивні ефекти, відомі як мультиплікаторні. Проте, як зазначає Сергій Вовк, слід дочекатися результатів її реалізації. Однак, нам необхідно впорядкувати пасажирські перевезення, і, на жаль, скоротити кількість маршрутів, а також прагнути до того, щоб система тарифів стала більш наближеною до ринкових умов."

Віктор Гальчинський впевнений, що питання реформування сфери пасажирських перевезень на далекі відстані та в приміському транспорті може обговорюватися лише після завершення війни.

"Найефективніше реформування можливе лише за умови вільної конкуренції серед перевізників на довгих маршрутах, а також передачі управління приміськими перевезеннями та їх фінансування місцевим громадам і областям, що відповідає нормам ЄС", - зазначає Віктор Гальчинський.

Віктор Гальчинський зазначає, що безкоштовні поїздки організовувалися в інших країнах з метою підвищення попиту на залізничні перевезення чи активізації економіки. Проте важливо пам'ятати, що Укрзалізниця функціонує в умовах війни.

"Ініціатива надання безкоштовних 3000 кілометрів залізничних подорожей кожному українцю ніяк не покращить фінансове становище "Укрзалізниці". Це зумовлено тим, що в умовах повномасштабної війни та постійних атак ворога на рухомий склад і інфраструктуру, головна транспортна артерія країни потребує безперервної підтримки і дотацій з бюджету для забезпечення її функціонування та відновлення. Ці витрати не залежать від використання безкоштовних кілометрів пасажирами. Крім того, незважений підхід до реалізації такої ініціативи може негативно вплинути на роботу національного перевізника та знизити якість обслуговування пасажирів", - зазначає експерт.

За словами Віктора Гальчинського, влітку 2022 року компанія Deutsche Bahn запровадила акцію, пропонуючи квитки на регіональні потяги всього за 9 євро на місяць, що обійшлося бюджету Німеччини у понад 2 мільярди євро. У жовтні 2025 року польська компанія PKP Intercity також представила спеціальну пропозицію, де квитки коштували всього 1 злотий для пенсіонерів, учнів і вчителів. Однак така ініціатива призвела до нестачі квитків на популярних маршрутах і викликала невдоволення серед пасажирів, які не могли дістатися на роботу чи у відпустку.

Необхідно зазначити, що "безкоштовні кілометри" для пасажирів під час масштабної агресії з боку Росії вже мали місце. Протягом 2022-2023 років Укрзалізниця виконала численні евакуаційні рейси з прифронтових регіонів до безпечніших районів та за кордон, перевізши сотні тисяч людей. Усі ці послуги були надані безкоштовно, однак в той час не йшлося ані про безкоштовні кілометри, ані про бюджетні дотації. Компанія покривала витрати самостійно, - підкреслює Віктор Гальчинський.

#бюджет #Facebook #Європейський Союз #Економіка #Україна #Львівська область #Українці #Володимир Зеленський #Бізнес #Євро #Німеччина #Інфраструктура #Українська залізниця #Конкуренція (економіка) #Російська мова #Задній (військовий) #Держава (політичний устрій) #Пасажир #Робити #Залізниця #Польська мова #Рухомий склад #Залізничний вагон #Німецька залізниця #Польське золото #Вовк Сергій Володимирович #ФК "Карпати" Львів #Міністерство розвитку громад та територій України #PKP Intercity

Читайте також

Найпопулярніше
Замкнена вертикаль. Що таке Вищий антикорупційний суд і чому його створення бояться політики?
Запит на справедливість або популізм?
Субсидія за новими тарифами: чи вистачить в бюджеті грошей
Актуальне
Огризко: які новини про Україну Трамп отримав під час переговорів із Сі
Чому фінансування Укрзалізниці з державного бюджету досягне мільярдних сум у гривнях?
ЗМІ повідомляють, що Лондон надав Україні нову поставку ракет Storm Shadow.
Теги