Кожен раз, коли економіка Росії переходить в нову фазу, виникає новий термінологічний лексикон. У весняний період 2022 року спостерігалося справжнє нашествие нових слів: з'явилося поняття "негативне зростання". Товари, підпорядковані санкціям, зникли з ринку, і на їхнє місце прийшло "імпортозаміщення". На горизонті з'явилися ознаки кризи, і почалися активні обговорення "м'якої посадки". Коли ж економіка увійшла в рецесію, виникла концепція "контрольованого охолодження".
Отже, у нашому "новоязовому" загоні з’явилися нові учасники, що свідчить про те, що ми піднялися на нову сходинку в реальність, яку можна назвати "втілення накопичених ризиків".
І не посперечаєшся ж...
Нагадаємо, що "наш слон" Дональд Трамп у минулому місяці включив до списку SDN дві провідні нафтові компанії Російської Федерації – "Роснефть" та "Лукойл".
Російська влада вирішила нівелювати ефект санкцій (на кону під 20 млрд дол. закордонних активів "Лукойла"), продавши все разом мало не наступного дня трейдеру "Гунвора", який аж ніяк не російський, бо зареєстрований росіянами у Швейцарії.
Несподівано в Мінфіні США заявили, що вони не дурники й номер не пройде. Тут "Лукойл" різко занедужав. Бо стало очевидно, що активи "Лукойла" (всі ці нафтопереробні заводи в Болгаріях, Сербіях та інших Румуніях, мережі заправок у Фінляндіях та інше нажите добро) із задоволенням розтягнуть усі, кому не лінь.
Братня Болгарія, наприклад, вирішила позбавити "Лукойл" його прав на найбільший НПЗ на Балканах Neftohim. Серби намагаються не відставати й збираються "купити" нафтопереробний завод NIS "Лукойла" у максимально стислий термін.
Отже, якщо вони вже ведуть себе таким чином, то які сподівання можна мати щодо інших?
Для "Лукойла" це може бути не остаточний, але точно перший крок до завершення. Адже на одному демпфері тривало функціонувати не вийде, а заборона з боку США суттєво вплинула на основних закордонних споживачів нафти.
Новин у цьому контексті було так багато, що всі їх ми не перелічимо, наведемо лише кілька для наочності:
У жовтні експорт нафтопродуктів з Росії досяг найнижчого рівня з початку 2022 року. При цьому найбільший порт для вивезення сировини за межі країни, Приморськ, розташований на Балтійському морі, зазнав зниження обсягів відвантаження в 3,7 рази.
А ціни на нафту чомусь не почали зростати. Можливо, тому, що Саудівська Аравія оголосила знижки на нафту для Індії та Китаю, щоб замінити російські барелі. Надійний партнер завжди підставить якщо не плече, то ногу.
Після цього знижки на російську нафту досягли рекордних рівнів за останній рік: станом на 10 листопада дисконт на Urals порівняно з еталонною маркою Brent в портах Приморська та Новоросійська складав 19,4 долара за барель.
Єдиною світлою плямою в усьому цьому стала інформація, що США подовжили термін набуття чинності санкціями проти "Лукойла" до 13 грудня. Тож історія триває.
Мінпраці відрапортувало: на кінець жовтня кількість росіян, що відправлені у простій, на неповну зайнятість або перебувають під ризиком звільнення, досягла 254 тисяч людей. Причому з липня показник збільшився більш як на 50%, а за десять місяців -- у півтора разу.
Ось кілька свіжих новинних нотаток з цього питання:
Дехто може стверджувати, що це лише "черріпікінг", мовляв, всього лише кілька унікальних випадків. А ми відповімо: "Запрошуємо вас у світ 90-х!"
А Росстат підтвердить у звіті "Про прострочену заборгованість по заробітній платі на кінець жовтня 2025 року".
Як з'ясувалося, на кінець жовтня 2025-го сумарна заборгованість по заробітній платі становила 2156,4 млн руб. і порівняно з попереднім періодом збільшилася на 205,8 млн, або на 10,6%. Виглядає не дуже страшно? А як щодо такого факту: порівняно з відповідним періодом попереднього року сумарна заборгованість по заробітній платі зросла на 1 427,5 млн руб., або втричі. Тобто 80% боргу по зарплаті сформувалися 2025 року.
Хто ж лідирує за обсягами невиплачених зарплат? Будівельний сектор. Це ставить під сумнів твердження про відсутність кризи у девелоперів: новобудови з’являються, мов гриби після дощу, а квадратні метри розпродаються ще на етапі закладання фундаменту, так?
Затримки у виплатах заробітної плати – це перші ознаки кризи неплатежів, яка наближається. У третьому кварталі поточного року 39% великих підприємств у Росії вже зіштовхнулися з проблемами неплатежів з боку своїх партнерів.
І хоча проблеми в російській економіці стали очевидними плюс-мінус усім, Росстат і надалі стверджує, що промислове виробництво зростає ударними темпами.
На думку Росстату, в січні -- жовтні 2025 року порівняно з січнем -- жовтнем 2024-го промвиробництво зросло на 1%. У жовтні 2025 року порівняно з жовтнем 2024-го -- на 3,1%, порівняно з вереснем 2025 року -- на 10,7% (!).
Давайте заглянемо у звіт Росстату та розглянемо, які зміни відбулися в окремих категоріях протягом року, порівнюючи дані жовтня 2025 року з показниками жовтня 2024 року.
Цього року з овочами ситуація виявилася не найкращою – зниження на 21%. Можливо, людям просто не потрібно їх їсти, або ж немає чим їх вирощувати.
Виробництво шкіри зазнало суттєвих втрат: зниження на 47%. Ця тривала "шкірна" проблема, здається, посилилася після 2022 року.
На сьогодні в Росії попит на сірку знизився до 59%, що є досить цікавим непрямим показником в контексті різних інших виробничих секторів. Про це варто буде поговорити окремо. Варто також відзначити, що обсяги виробництва шин зменшилися на 30%.
У будівництві все без змін -- основні будівельні матеріали падають у середньому на 20%.
Схожі темпи "розвитку" спостерігаються у різних побутових приладів, таких як телевізори, пральні машини, холодильники та інші комп'ютерні пристрої.
Сільськогосподарські трактори — зниження на 47%. Це основна інформація щодо майбутнього агросектору в Росії.
До речі, щодо майбутнього. Можете посміятися, але дослідження на тему "легкові автомобілі" також зафіксувало зниження на 47%. Співпадіння? Сумніваємося!
Проте економіка Росії не обмежується лише виробництвом. У період з січня по вересень 2025 року сальдований фінансовий результат (прибуток або збиток до оподаткування) підприємств у поточних цінах склав 19 221,5 млрд рублів, що становить 92,3% у порівнянні з аналогічним періодом 2024 року.
Якщо розглянути детальніше, то підприємства з прибутком зменшили свої доходи на 1%, в той час як збиткові компанії збільшили свої втрати на 25%.
Основним невдалим сектором у період з січня по вересень 2025 року стала, безумовно, вугільна індустрія, що зазнала втрат у розмірі 309 мільярдів рублів (68% вугільних компаній функціонують зі збитками).
Проте, нас більше цікавить ситуація з нафтовим ринком. Все йде не так добре: прибуток знизився на 42%, а збитки зросли в 2,3 рази. Варто зазначити, що ці дані охоплюють період до вересня, тобто до введення санкцій від Трампа та 19-го пакета ЄС.
Ось ще один цікавий факт: доходи автомобільних компаній зменшилися на 43%, в той час як їхні збитки зросли на 50%.
Отже, підведемо підсумки опису цього чудового нового світу фінансовими показниками залізничної галузі: прибутки зменшилися на 50%, а збитки зросли вражаючими 9,4 раза.
Як відомо, неприємності зазвичай не приходять поодинці. Часто уламки безпілотників падають на нафтопереробні заводи та фабрики, роблячи це так невдало, що викликають масштабні пожежі та руйнування. Це, безумовно, негативно позначається на економічному прогресі.
Проте інформаційний простір вже звично охолоджувався від новин про бюджет, а не від якихось катастроф.
Враховуючи, що у жовтні федеральний бюджет зазнав дефіциту у 402 млрд рублів (хоча прогнозувався профіцит у межах 200-400 млрд), можна стверджувати, що традиційна "гра" наприкінці року вже стартувала.
У принципі дефіцитом федерального бюджету вже нікого не здивуєш, зате жовтень відзначився справді неординарною бюджетною подією: ненафтогазові доходи знизилися на 4% рік до року.
Ця подія має історичне значення, оскільки зводить нанівець уявлення про трансформацію економіки Росії та таїну її економічного успіху. Секрет виявляється простим: вливаємо бюджетні кошти в економіку, активуємо економічний мультиплікатор (зарплати підвищуються, споживчий попит зростає, люди платять більше податків, а доходи бюджету стрімко збільшуються – ось і результат!). І в результаті отримуємо вічно працюючий механізм. Матовий фінал для тих, хто спостерігає за санкціями!
Отже, падіння ненафтогазових доходів натякає на те, що вічного двигуна не існує.
І це ще зовсім не фінал. Адже блискуча пропозиція підвищити податки з 1 січня 2026 року може призвести не до зростання доходів, а до збільшення кількості підприємств, які припинять свою діяльність. Вже близько половини малих компаній висловили намір не продовжувати роботу в нових умовах.
А тут ще так недоречно держбанки повідомили, що обсяг їхньої докапіталізації 2025 року становитиме не менш як 560 млрд руб., у шість раз перевищивши показник попереднього року. Якщо раптом хто не розуміє, що відбувається, пояснимо. Проблемні кредити зростають і треба готуватися якось їх списувати, а для цього потрібні резерви. Нагадаємо, що кредити праворуч-ліворуч були ще одним елементом "економічного дива".
Якщо федеральний бюджет надасть банки фінансову допомогу, то громадяни змушені будуть витримати труднощі. Витрати бюджету на соціальну підтримку населення зменшили до найнижчого рівня за останні 15 років.
Коротше, прекрасна схема з вічним економічним двигуном розвалюється на очах, і попереду маячіє дефіцит під 8-10 трлн за підсумками року.
У 2025 році економіка Росії, за прогнозами, завершить рік у негативному настрої. Проте вона, принаймні, дотягне до цього часу. Але питання, як діяти далі та адаптуватися до нових умов, залишається абсолютно незрозумілим.
Втома системи наростає і скочування в спадну спіраль виглядає неминучим. А це своєю чергою чревате втратою контролю над падінням і переходом у штопор.
Тріщини розповзаються уздовж дамби.
Навіть ті системи, які здаються на перший погляд стабільними та надійними, іноді переживають кризові моменти. А що вже говорити про системи, які самі по собі є нестабільними та вразливими.
#бюджет #Дональд Трамп #Роснефть #кредит #порт #Нафтопродукт #Нафта #Сміливіше. #Європейський Союз #Росія #Економіка #Товари #Китай (регіон) #Російський рубль #Міжнародні санкції щодо Росії (2014—дотепер) #Машина. #Долар #Російська мова #Бочка (одиниця) #Індія #Болгарія #Балтійське море #Швейцарія #Лукойл #Вугілля #Балкани #Фундамент (інженерія) #Двигун #Саудівська Аравія #Нафтопереробний завод #Рецесія #Новоросійськ #Серби