Со второй половины прошлого года гривневое кредитование национальной экономики имеет тенденцию к росту. По данным оперативной статистики НБУ, на конец октября 2024 г. гривневые кредиты резидентам, включающим кредиты бизнеса и домашним хозяйствам, составили 832,7 млрд. грн.
Далее читайте на языке оригинала - украинском.
Цей показник перевищує травневі дані 2023 року на 20,9% (+143,7 млрд грн), коли гривневий портфель кредитів для резидентів досяг найнижчого рівня від початку повномасштабної війни. Варто зазначити, що темпи зростання кредитування населення майже удвічі перевищують аналогічні показники в корпоративному секторі.
Незважаючи на оптимістичні сигнали, сучасні темпи зростання кредитування навряд чи можна оцінити як задовільні, оскільки вони не відповідають вимогам відновлення національної економіки.
Відновлення кредитування затримується через ряд обставин:
З початку масштабної війни обсяг неповернених кредитів (NPL) зріс на 110,4 млрд гривень. Зазначимо, що 83% цього зростання припадає на державні фінансові установи. Процес списання NPL у корпоративному секторі відбувається дуже повільно.
На які аспекти слід акцентувати увагу?
З урахуванням необхідності відновлення економіки, підвищення операційної ефективності та прибутковості банківського сектору, завдання щодо розширення обсягу банківського кредитування повинні отримати більшу увагу та активізацію, особливо в державних банках, водночас зберігаючи основні принципи макрофінансової стабільності.
На мою думку, найближчим часом слід зосередити зусилля на подальшому розвитку та розширенні програм спеціалізованого субсидованого кредитування в таких сферах, як оборонно-промисловий комплекс, енергетика та переробна промисловість. Особливу увагу варто приділити кредитній підтримці малих та середніх підприємств в регіонах, які були звільнені від окупації або знаходяться поблизу зон активних бойових дій, а також допомозі внутрішньо переміщеним особам і відновленню знищеного житла та інфраструктури. Ці цілі можуть бути досягнені шляхом розширення обсягу кредитування пріоритетних галузей державними банками, завершення трансформації Фонду розвитку підприємництва в Національну установу розвитку, яка діятиме як банк з чітким мандатом на післявоєнну відбудову (варто зауважити, що відповідний законопроект вже пройшов перше читання), а також залучення іноземних фінансових інститутів до процесу відновлення економіки. Це включає надання гарантій українським банкам і пряме фінансування виробників, особливо в оборонній сфері. Крім того, важливо розвивати фінансові інструменти, які підтримуватимуть кредитування, такі як страхування військових ризиків, торговий факторинг та фінансовий лізинг. Не менш актуальним є активізація процесу очищення банківських балансів від проблемних кредитів. Це може бути реалізовано, зокрема, шляхом зміни підходів до реструктуризації заборгованості з метою пришвидшення цього процесу, розвитку ринку інфраструктури NPL, удосконалення процедур банкрутства та створення спеціалізованого санаційного банку, який би взяв на себе управління новими військовими NPL, зокрема в державному секторі.
#кредит #Національний банк України #Економіка #Енергетична галузь #Прибуток (економіка) #Банк #Інфраструктура #Ризик #Факторинг (фінансування) #Військово-промисловий комплекс #Банкрутство #Державна економіка #Страхування