
Верховна Рада ухвалила законопроєкти про спецрежим Defence City для ОПК. Авіаційній галузі частково врахували пропозиції, зокрема знижений поріг доходу для резидентства.
Верховна Рада ухвалила в другому читанні пакет законодавчих ініціатив, що запроваджують спеціальний режим Defence City для оборонно-промислового комплексу. Напередодні авіаційний сектор висловлював свої пропозиції щодо резидентства і розглядав нову ініціативу як можливість для розвитку. Деякі з їхніх ідей були враховані, а інші – відхилені. Видання УНН провело аналіз цих рішень та їх впливу на українську авіаційну промисловість.
Верховна Рада України на другому читанні затвердила пакет законодавчих ініціатив, які вводять спеціальний правовий режим Defence City для підприємств оборонно-промислового сектору. Цей новий механізм покликаний стати ефективним інструментом для стимулювання виробництва та залучення інвестицій у ключові галузі.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України повідомила, що Defence City пропонує:
Авіаційна спільнота України підкреслила важливість врахування інтересів галузі в межах ініціативи, адже її прогрес тісно пов'язаний з оборонно-промисловим комплексом. Підприємства авіаційного сектора виконують ключову роль у забезпеченні технічної готовності повітряних суден, що використовуються Армійською авіацією, Повітряними силами та іншими підрозділами, які щоденно ведуть боротьбу з агресором. Вони займаються модернізацією озброєння, інтеграцією систем зв'язку та захисту, виготовленням комплектуючих, а також підтримують технічну готовність літаків і гелікоптерів, що виконують як бойові, так і евакуаційні місії.
Крім того, як заявляв Президент Аерокосмічної асоціації України Віктор Попов, авіаційна галузь є стратегічно важливою для держави - від завоювання міжнародних ринків і експорту технологій до збереження багатотисячного кадрового потенціалу, формування бюджетних надходжень та розвитку інших ключових напрямів.
Безпосередньо перед фінальним голосуванням у Верховній Раді пролунали заклики підтримати авіаційну галузь. Ініціативу озвучив представник фракції "Слуга народу" та голова підкомітету з державної безпеки, оборони та оборонних інновацій Федір Веніславський. Під час обговорення він підкреслив, що прийняті закони мають вирішальне значення для розвитку літакобудування - однієї з найважливіших галузей української економіки. Депутат також зазначив, що Україна входить до числа десяти країн світу, які здатні повністю самостійно виготовляти літаки, а розробки вітчизняних підприємств уже продемонстрували свої переваги в радіотехнічних характеристиках в порівнянні з багатьма іноземними аналогами.
Врешті-решт, пропозиції авіаційного сектору були враховані частково. Окрім основних можливостей, які Defence City надає всім учасникам ініціативи, авіаційна індустрія наполягала на включенні до складу резидентів підприємств літакобудування, що підпадають під Закон "Про розвиток літакобудівної промисловості" та визнані Кабінетом Міністрів як критично важливі для економіки. Ці компанії, зокрема, займаються виробництвом двигунів, комплектуючих і технологій, які використовуються як у військовій, так і в цивільній авіації. Хоча повний список таких підприємств не був затверджений, резидентство було надано тим, чий дохід від оборонних контрактів перевищує 50%. Для інших галузей промисловості цей поріг становить щонайменше 75%.
Авіаційна галузь досягла важливого успіху, виключивши з обговорення норму, що могла б стати "прихованою бомбою" для всієї оборонної сфери. Раніше планувалося, що підприємства, які втрачають статус резидента Defence City, повинні будуть покривати всі податки та штрафи за попередні роки. Проте, після парламентських дебатів, ці ретроспективні санкції були скасовані.
Окремо було обговорено пропозицію скасувати обмеження, пов’язані з податковими заборгованостями та затримками в виконанні оборонних контрактів. Мова йшла про можливість внесення до Переліку підприємств, які мають податкову заборгованість, за умови її погашення протягом трьох років. Це було зумовлено безпековими ризиками, обстрілами, релокацією, перебоями у постачанні та іншими чинниками, які не залежать від виробника. Хоча в остаточному варіанті документа цей критерій не був повністю врахований, його умови все ж частково пом’якшили.
Попри прогрес, низка пропозицій авіаційної спільноти не увійшла до фінального тексту закону. Зокрема, не були враховані ініціативи щодо розширення підстав для включення підприємств до Переліку резидентів - пропонувалося враховувати не лише контракти Міноборони, а й міжнародні договори у сфері оборони та подвійного призначення. Також відхилили пропозицію додати до напрямів використання звільненого від оподаткування прибутку фінансування науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт з літакобудування. Не було підтримано і ідею встановити окремий порядок використання вивільнених коштів суб'єктами літакобудування за рішенням Кабінету Міністрів України.
Defence City - це важливий перший крок, але для того, щоб "наступний етап" еволюції української авіаційної галузі виявився успішним, необхідні спеціалізовані рішення: тривалі податкові та фінансові пільги; моделі підтримки всього індустріального циклу; фінансові інструменти та допомога в експорті; а також інші механізми, які запозичені з європейських R&D-партнерств - співпраці, що прискорює технологічний прогрес.
Тим паче, попри всі складнощі сьогодення, Україна має унікальні активи - лінійку літаків "Антонов" і технологічні компетенції, яких нерідко бракує навіть найпрогресивнішим державам. Завдання державної політики - не лише зберегти ці переваги, а й перетворити їх на серійне виробництво, експорт, інтеграцію в європейські ланцюги постачання, високу додану вартість і нові робочі місця. Саме так діють країни-лідери - і так Україна зможе примножити свої здобутки.
#Податок #Україна #Міністерство оборони (Україна) #Уряд України #Верховна Рада #Президент України #Інвестиції #Експорт #Економіка України #Озброєння #Літак. #Авіація #Парламент #Військово-промисловий комплекс #Інновації #Слуга народу (політична партія) #Українські національні новини #Гелікоптер. #Підприємницька діяльність #Серійне виробництво #Цивільна авіація #Виробник аерокосмічної техніки #Військово-повітряні сили США #Літаки