НКРЕКП готує ряд рішень, які суттєво піднімуть тарифи на передачу електроенергії для "Укренерго" та транспортування газу Оператором ГТС. Крім цього готується підвищення тарифів на перевезення вантажів для "Укрзалізниці" В обидвох випадках рішення покликане покращити фінансовий стан державних монополій, хоча Укрзалізниця і так прибутковою з 2022 року, коли тарифи підняли на рекордні +70%, а потім за рахунок відкриття портів обсяги перевезень суттєво зросли.
Наприкінці 2024 року в медіа почали з'являтися новини про плани ряду державних монополій щодо підвищення своїх тарифів. Зокрема, 13 листопада Національна комісія, що відповідає за державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), затвердила проект, який передбачає підвищення тарифу НЕК "Укренерго" на передачу електроенергії на 26% — з 529 до 665 грн за МВт∙год. У той же день НКРЕКП також підтримала ініціативу ТОВ "Оператор ГТС України" щодо збільшення тарифу на транспортування газу на вражаючі 305% — з 124 до 503 грн за 1 тис. куб. м.
Невдовзі у ЗМІ з'явилася новина про плани державного транспортного монополіста "Укрзалізниця" підвищити тарифи на вантажні перевезення на 37%.
Тобто, на тлі економічних труднощів та війни, що триває, три монопольні державні компанії України -- "Укренерго", "Укрзалізниця" та Оператор ГТС -- оголосили про наміри підвищити тарифи на свої послуги у 2025 році. Це викликає серйозні побоювання щодо зростання вартості життя для громадян та ведення бізнесу в Україні. Виглядає так, що державні монополісти жодним чином не намагалися оптимізувати власні витрати, збільшити свою власну ефективність чи залучити зовнішню допомогу, а просто перекладають розв'язання накопичених проблем на українців шляхом підвищення тарифів, яке виллється у збільшення цін на всі товари та послуги.
Олексій Кучеренко, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з енергетичних питань та житлово-комунальних послуг, заявляє, що підвищення тарифів для "Укренерго" є необхідним заходом, спричиненим значними боргами цієї державної компанії. На грудень 2024 року "Укренерго" має борг у розмірі 27 мільярдів гривень перед державним підприємством "Гарантований покупець" ("ГарПок") у зв'язку з виконанням своїх зобов'язань щодо "зеленої" енергетики. Крім того, борги "Укренерго" на балансуючому ринку становлять ще 17 мільярдів гривень. Кучеренко підкреслює, що основною причиною накопичення цих величезних боргів є недосконалість існуючої моделі ринку електричної енергії.
В кінці листопада Український національний комітет Міжнародної торгової палати (ICC Ukraine) звернувся до уряду та НКРЕКП з листом, в якому закликав утриматися від підвищення тарифів на передачу електроенергії. Це рішення, на думку комітету, може суттєво загрожувати економічній стабільності країни, що перебуває у стані війни.
На нашу думку, таке підвищення є безпідставним і становить серйозну загрозу для економіки України. В умовах війни додаткове фінансове навантаження в розмірі понад 13 млрд грн, разом з іншими негативними чинниками, може призвести до важких наслідків для української економіки. Це включає в себе можливість призупинення діяльності багатьох підприємств, які є основою підтримки Збройних сил України, населення та майбутнього відновлення країни, як зазначено у зверненні.
Замість цього, підписанти листа пропонують знизити витрати "Укренерго" та підкреслюють, що існує значний потенціал для зменшення фінансових витрат цієї компанії. Додатково, ICC Ukraine рекомендує оцінити варіант реструктуризації кредитного боргу та часткової капіталізації процентних ставок, що дозволить відстрочити платежі до завершення воєнного стану.
Голова асоціації споживачів комунальних послуг Олег Попенко підкреслює, що збільшення тарифів для "Укренерго" та Оператора ГТС навряд чи вирішить труднощі державних підприємств, адже аналогічні заходи в минулому також не принесли бажаних результатів.
Експерт підкреслює, що необхідно зупинити підвищення тарифів. Замість цього слід провести аудит державних монополій, аби оцінити, як саме ці компанії використовують фінансові ресурси. Лише після цього можна буде приймати зважені рішення щодо можливого перегляду тарифів.
Тарифи "Укрзалізниці" також викликають занепокоєння серед експертів та парламентарів. Глава підкомітету з промислової політики Комітету Верховної Ради України з економічного розвитку Муса Магомедов висловив думку, що чинні тарифи, які встановлює "Укрзалізниця", формуються недостатньо прозоро і не ґрунтуються на об'єктивних економічних даних.
"Відсутність належного управлінського обліку ускладнює встановлення реальної собівартості перевезень. Це створює можливості для керівництва "Укрзалізниці" маніпулювати даними про "збитковість" вантажних перевезень, що слугує виправданням для регулярного підвищення тарифів, які в доларовому еквіваленті вже значно перевищують показники до війни," – зазначив Магомедов.
Він зазначив, що для досягнення прозорості в тарифах та уникнення зловживань з боку монополістів необхідно заснувати Національну комісію з регулювання транспорту. Ця комісія повинна гарантувати об'єктивне формування тарифів, яке не буде підпорядковуватись внутрішнім рішенням державного монополіста.
Державні монополії, такі як "Укренерго", "Укрзалізниця" та "Оператор ГТС", відіграють ключову роль у управлінні важливими галузями, зокрема енергетикою, залізничними перевезеннями та постачанням газу. Логістика енергії, газу та товарів є основою для функціонування будь-якої економіки. Зростання вартості транспортування безпосередньо призводить до підвищення витрат на виробництво та перевезення всіх видів продукції.
За словами Попенка, тарифи на транспортування електроенергії та газу закладено майже в усі товари та послуги які є в Україні. І енергетичний складник в певних видах товарів може сягати від 40 до 50%, як це, наприклад, відбувається при розрахунках тарифів для водоканалів. Тож будь-яке підвищення тарифів на транспортування електроенергії чи газ вплине на пересічних громадян.
"Безумовно, це призведе до збільшення витрат українців на товари та послуги," - зазначає фахівець.
Варто зауважити, що від початку повномасштабної війни споживчі ціни вже зросли на понад 30% і ніщо не зупинить це зростання надалі, особливо, якщо продовжуватиметься підняття тарифів. Якщо витрати на енергію та транспорт стають більшими, то це означає, що нам доведеться скорочувати витрати на інші важливі речі -- медицину, освіту, харчування.
Підвищення тарифів просто змусить бізнес закладати підвищення вартостей у ціни товарів, що неминуче призведе до зростання інфляції. Буквально всі сфери залежать від тарифів державних монополій, а результат їхнього підняття означають більші витрати на базові товари для громадян, а для підприємців -- додаткові витрати на ведення бізнесу. Просто нагадаємо - "Укренерго" отримає +26% до тарифу на передачу електроенергії, а "Оператор ГТС" +305%.
Згідно з інформацією, наданою Державною службою статистики, у жовтні в Україні спостерігалось підвищення цін на споживчому ринку на 1,8%, а з початку року цей показник досяг 8,4%. Аналітики очікують подальшого зростання цін, що може посилитися через ймовірні перебої в енергопостачанні через російські атаки. В умовах цього розвитку державні монополії, від яких залежить функціонування всіх секторів, підвищують тарифи, що може сприяти ще більшому зростанню цін і зменшенню фінансових можливостей як для населення, так і для бізнесу.
#порт #Електрична енергія #Природний газ #Українська гривня #Економіка #Україна #Українці #Верховна Рада #Товари #Бізнес #Енергетична галузь #Збройні сили України #Українська залізниця #Економіка України #Борг. #Вантаж #Енергія #Робити #Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг #Національна енергетична компанія «Укренерго» #Газотранспортна система України #Комунальне господарство #Монополія #Олексій Кучеренко #Газопостачання