
Згідно з офіційними даними, на початку липня 2022 року ліквідні активи ФНБ становили $145 мільярдів. Проте, через рік, у липні 2023 року, ця сума зменшилася до $78 мільярдів. Станом на 1 травня 2025 року резерви знизилися до $39 мільярдів. Це свідчить про те, що фінансова подушка втратила близько 75% своєї вартості менш ніж за три роки.
Основним джерелом фінансування фонду залишається експорт нафти, однак ця сфера зазнає значного тиску. Через санкції Росія втратила доступ до багатьох звичних ринків, а нові партнери виявилися дорожчими та менш ефективними. Ситуацію ускладнює й очікуване зниження цін на нафту марки Brent до $64 у 2025 році та до $60 у 2026-му. Це створює серйозні ризики для бюджету, який залежить від доходів від нафтогазового сектора.
Уже зараз проблеми відчуваються в ключових галузях. Зокрема, проєкти держкорпорації "Росатом" на 2025 рік недофінансовані на 80%, у "РЖД" спостерігається спад обсягів перевезень, а металургія, будівництво та видобуток ресурсів демонструють зниження виробництва. Більшість корпорацій зупинили виплату дивідендів, що свідчить про глибоку кризу.
Попри це, Москва намагається зберігати видимість стабільності, однак реальні економічні показники говорять про зворотне. У разі збереження нинішніх санкцій та посилення контролю за їхнім обходом, Росія може втратити рештки ФНБ вже до 2026 року.
Нагадуємо, що незважаючи на рішучі заяви Кремля про економічну стабільність, внутрішня ситуація в країні швидко деградує. Російська економіка насправді опиняється в дедалі більш нестабільному становищі через військові витрати, міжнародні санкції та запитання щодо достовірності державної статистики.
Експерти Стокгольмського інституту економіки перехідного періоду (SITE) підготували документ, в якому вони наголошують, що поточна фінансова модель РФ тримається лише завдяки короткостроковим вливанням у військово-промисловий комплекс, але така підтримка не має довгострокової перспективи.
#бюджет #Росатом #Нафта #Росія #Економіка #Москва #Міжнародні санкції щодо Росії (2014—дотепер) #Московський Кремль #Експорт #Документ #Військово-промисловий комплекс #Корпорація #Металургія #Російські залізниці