
Верховна Рада затвердила законопроект "Про зміни до Цивільного кодексу України, які спрямовані на підвищення захисту прав добросовісних покупців".
Законопроєкт №12089, що розглядався в другому читанні, отримав підтримку 272 депутатів на засіданні, яке відбулося в середу. Про це повідомив Ярослав Железняк, перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики, у соціальній мережі Telegram.
Згідно з пояснювальною запискою, цей закон радикально зменшує можливості для держави чи місцевих органів влади вимагати повернення нерухомості (включаючи земельні ділянки), які були незаконно передані у приватну власність, а потім продані новому власнику, який не мав інформації про їхнє неправомірне походження (добросовісний набувач).
Відповідно до нової редакції законодавства, власність не підлягає вилученню у добросовісного покупця, якщо:
* воно було продане у порядку, встановленому для виконання судових рішень;
* воно було продане такому набувачеві на електронному аукціоні у порядку, встановленому для приватизації державного та комунального майна;
* з моменту здійснення державної реєстрації права приватної власності набувача (як фізичної, так і юридичної особи) на державне або комунальне нерухоме майно, незалежно від його типу, пройшло понад 10 років;
* Від моменту передачі набувачеві (фізичній або юридичній особі) у приватну власність державного або комунального майна, будь то рухоме чи нерухоме, і за умови, що на той час чинне законодавство не вимагало державної реєстрації угоди або права власності, пройшло більше 10 років.
Наприклад, якщо з моменту незаконного продажу земельної ділянки пройшло більше 10 років, держава та місцева адміністрація не зможуть подавати позови до суду для повернення цієї землі, навіть якщо власник змінився і тепер вважається добросовісним набувачем.
Ця норма не буде діяти в ситуаціях, коли майно на момент його вибуття з власності держави або територіальної громади належало:
* а) до об'єктів критичної інфраструктури;
б) до об'єктів, що належать до державної власності і мають ключове значення для економічної стабільності та безпеки країни;
в) стосовно об'єктів та територій, що використовуються для оборони;
* г) до об'єктів або територій природнозаповідного фонду, за умови наявності підтвердних документів про статус таких об'єктів (територій) на момент вибуття з володіння;
* ґ) стосується гідротехнічних конструкцій, якщо є документи, що підтверджують їх статус на момент виведення з власності;
д) до об'єктів культурної спадщини, що не підлягали приватизації.
У подібних ситуаціях право на повернення нерухомості до державної або комунальної власності за рішенням суду залишається. Проте, у такому випадку, органи влади зобов'язані надати добросовісному покупцеві компенсацію в розмірі ринкової вартості даного майна.
Одночасно закон передбачає, що у випадку, коли майно отримано безкоштовно від особи, яка не мала права на його передачу, власник має право вимагати повернення цього майна від добросовісного покупця в будь-якій ситуації.
#Економіка #Верховна Рада #Інфраструктура #Законодавство #Юридична особа #Держава (політичний устрій) #Приватизація #Право власності #Нерухомість #Земельна ділянка #Приватна власність #Державна власність #Ярослав Железняк #Голос (політична партія) #Цивільний кодекс України #Судове рішення (закон) #Юридична операція #Спільна власність