Під час проведення аудиту Рахункова палата виявила недоліки у програмах державної підтримки для аграрного сектору.

Цю інформацію наводять у звіті Рахункової палати після проведеного аудиту, повідомляє агентство Укрінформ.

У 2024 році та першому півріччі 2025 року на підтримку аграріїв було надано понад 5,2 млрд грн. Це кошти, отримані в межах програм Ukraine Facility, МБРР (проєкт ARISE) та кошти резервного фонду Державного бюджету України. Зазначені суми розподілялися в межах двох бюджетних програм: підтримки фермерських господарств та інших виробників сільськогосподарської продукції (Порядок №918) та субсидій товаровиробникам, які працюють у зонах бойових дій (Порядок №886).

Виробники сільськогосподарської продукції, згідно з Порядком №918, мають змогу подавати заявки на державну підтримку через свій особистий електронний кабінет у системі ДАР. В даній системі зареєстровано більше 207 тисяч потенційних отримувачів. Проте, процес отримання цієї підтримки для аграріїв не відповідає повною мірою принципам доступності. Насправді, лише близько третини з усіх аграріїв змогли подати заявки на отримання допомоги.

"Головною причиною недостатнього охоплення суб'єктів підтримкою є обмежені фінансові ресурси. Крім того, прийом заявок ускладнили численні технічні збої в системі ДАР, зокрема, труднощі з авторизацією користувачів через державні сервіси", - зазначив аудит.

Одночасно, реалізація програм демонструє лише часткову прозорість. Протягом вказаного часу аграрії отримали більше 5,2 млрд грн у вигляді субсидій та дотацій. Проте, в публічному доступі можна знайти інформацію лише про 29% фактичного обсягу державної підтримки.

"У документі зазначено, що відсутність чітких процедур для публікації реєстрових даних призводила до ризиків непрозорого фінансування та суттєво знижувала рівень можливостей для громадського контролю."

Аудиторська перевірка показала, що Порядок №918 не містить заборони на подачу заявок на отримання підтримки для підприємств та фізичних осіб, які фактично є пов'язаними між собою (згідно з визначеннями Податкового кодексу України), і їхні загальні виробничі потужності не відповідали встановленим критеріям. У Державній агенції розвитку відсутній механізм автоматизованої перевірки зв'язків між заявниками.

Аудитори провели порівняльний аналіз між Порядком №886 та Порядком №918, який виявив, що перший документ не мав жодних обмежень стосовно розмірів земельних ділянок або громадянства отримувачів. Натомість, другий документ ввів обмеження на площу земель та вимогу про українське громадянство для засновників компаній.

"Цей розрив у фінансуванні сприяв тому, що значна підтримка потрапила до великих агрокомпаній. Наприклад, у 2024 році 49 бенефіціарів, що входять до складу 31 корпоративної групи, отримали більше ніж 250 мільйонів гривень, що становить 16% від загальних витрат програми", - вказали аудитори.

Окрім цього, 67 мільйонів гривень державної підтримки отримали компанії з іноземними бенефіціарами, в той час як більше 36 мільйонів гривень були направлені на допомогу підприємствам із податковими боргами.

Аудиторська перевірка показала, що державна підтримка аграрних виробників у 2024 році та в першій половині 2025 року не зовсім відповідала основним принципам доступності та прозорості.

"Незважаючи на розширення можливостей ДАР, значна частина сільгоспвиробників не змогла скористатися державною підтримкою через технічні збої системи. Також через недоліки в перевірці достовірності інформації, поданої сільськогосподарськими товаровиробниками, зафіксовано випадки надання коштів суб'єктам, які не відповідали критеріям. Як наслідок неналежний міжвідомчий обмін даними і недоліки системи контролю призвели до використання бюджетних коштів із недотриманням встановлених урядом постанов", - підсумували в РП.

Рахункова палата запропонувала уряду та Міністерству економіки комплекс рекомендацій для вирішення виявлених проблем і недоліків.

Звіт та рішення Рахункової палати були направлені до Верховної Ради, а також профільному комітету ВРУ з рекомендацією розглянути це питання під час засідання. Окрім цього, документи надіслані уряду, Міністерству економіки, фонду підтримки фермерських господарств, Дніпропетровській обласній військовій адміністрації та опубліковані на офіційному сайті Рахункової палати.

Порядок №918 - Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції, затверджений постановою КМУ від 16 серпня 2022 року № 918

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2021 року № 886 затверджено Порядок №886, який регулює використання коштів, закладених у державному бюджеті для підтримки сільськогосподарських виробників шляхом надання бюджетних субсидій на одиницю оброблюваних земель. Зміни до цього порядку були внесені постановою КМУ від 16 серпня 2024 року № 938.

#аудит #Українська гривня #Укрінформ #Економіка #Україна #Уряд України #Верховна Рада #Дніпропетровська область #Фізична особа #Сільськогосподарська продукція #Громадянство #Податковий кодекс України #Державний бюджет України #Рахункова палата (Україна) #Підприємницька діяльність #Міністерство економіки (Україна) #Обов'язковий аудитор #Ферма #Міжнародний банк реконструкції та розвитку #Радикальна партія Олега Ляшка

Читайте також

Найпопулярніше
Замкнена вертикаль. Що таке Вищий антикорупційний суд і чому його створення бояться політики?
Запит на справедливість або популізм?
Субсидія за новими тарифами: чи вистачить в бюджеті грошей
Актуальне
Путін відвідав Індію, де провів зустріч з прем'єр-міністром Моді.
Найзначніше зниження за останні п'ять років: капіталовкладення в російську економіку зазнали різкого падіння.
Німеччина терміново виділить Україні значні кошти для підтримки енергетичного сектору.
Теги