
Експерт пояснив причини та чи варто розраховувати на якісне обслуговування.
У Києві планується підвищення тарифів на послуги з утримання багатоквартирних будинків. У соціальних мережах мешканці різних районів столиці активно діляться інформацією про те, що з 1 березня їм доведеться викладати по 12,84 грн на місяць за кожен квадратний метр загальної площі житлових або нежитлових приміщень у своїх будинках. Варто зазначити, що ціни в різних районах Києва варіюються: 12,50 грн, 12,84 грн і 13,08 грн.
Мешканці міста виявилися враженими цим новим рішенням, адже ситуація з деякими багатоквартирними будинками є критичною, а тепер ще й вимагатимуть додаткові платежі за їхнє "обслуговування".
Олег Попенко, голова Спілки споживачів комунальних послуг, зазначив, що подібна ситуація виникає внаслідок конкурсу управителів багатоквартирних будинків, проведеного у Києві минулого року.
Наразі, згідно з інформацією експерта, жителі столиці, так би мовити, відчувають наслідки проведеного конкурсу. Він стосувався багатоквартирних будинків, які раніше обслуговувалися управляючими компаніями в 10 районах міста, що охоплює приблизно 8 тисяч житлових об'єктів.
"Конкурс провели, але з численними порушеннями. Їх виявляли, як на початку формування конкурсної документації, так і під час визначення переможців. Адже перемогли ті ж самі 10 керуючих компаній, які до цього займалися управлінням будинків. На конкурс не було допущено жодної компанії, яка б могла скласти конкуренцію комунальним керуючим компаніям. Ці учасники, до речі, пропонували вартість обслуговування багатоквартирних будинків на 50% дешевшу, ніж комунальні керуючі компанії. Але їх просто відшили. Як на мене, то це означає, що конкурс провели "для своїх", бо тепер вартість обслуговування будинку зросла майже вдвічі, раніше вона була в межах 7 гривень. І я не виключаю, що конкурс був потрібен лише для того, щоб підняти вартість утримання будинків", - розповідає ТСН.ua Олег Попенко, голова Спілки споживачів комунальних послуг.
Він зазначає, що в процесі проведення конкурсу управителів було виявлено порушення не лише під час підготовки необхідних документів, але й у ході самого конкурсу.
"Звичайно, мешканці, можливо, не були обізнані про проведення такого конкурсу, і, в принципі, їм це не було потрібно, адже вони не мали впливу на його результати. Однак важливішим є те, що існували компанії, які пропонували нижчі ціни і подавали свої документи на участь. Спершу їхні заявки прийняли, але через кілька днів повідомили, що документи не будуть враховані. На мою думку, це є серйозним порушенням," - зазначає Олег Попенко.
Експерт зазначає, що від імені Спілки споживачів комунальних послуг він підготував і надіслав офіційне звернення до КМВА, Кабінету Міністрів, Державної аудиторської служби та Держпродспоживслужби, щоб вони розглянули ситуацію щодо резонансного конкурсу.
На мою думку, конкурс, організований КМДА, має безліч порушень. Також виникають питання щодо самих розрахунків вартості обслуговування багатоквартирних будинків. Ця вартість визначається на основі 14 критеріїв, з яких основним є прибирання території навколо будинку. Однак таке прибирання фінансується за рахунок земельної ділянки. Якщо земля не належить співвласникам багатоквартирного будинку, то мешканці не повинні платити за її прибирання, - зазначає Олег Попенко.
Звісно, жителі можуть на загальних зборах власників квартир у багатоквартирному будинку вирішити, що готові визнати прибудинкову територію як таку, що обслуговується їхнім житлом. Тільки в такій ситуації можна буде визначити обсяги прибирання території навколо будинку.
Проте жодних зборів мешканців не проводилося, і в більшості випадків протоколи відсутні. Більше того, в Дарницькому районі столиці лише у 30% будівель є технічна документація. Це критично важливо, адже без цих даних неможливо точно визначити обсяги прибирання у самих будинках. Звичайно, можна придумати якісь показники, наприклад, 12,50 грн або навіть 13,08 грн, але при бажанні це можна перевірити, і "фантазери" можуть бути покарані, - підкреслює голова Спілки споживачів комунальних послуг.
Олег Попенко радить киянам уважно читати договір з керуючою компанією і не поспішати оплачувати за утримання будинку запропоновані суми.
"Дуже важливо ретельно ознайомитися з умовами договору. Громадяни повинні перевірити всі нарахування і вимагати у керуючої компанії список документів, які підтверджують ці розрахунки. Якщо документи відсутні, підписувати договір не є необхідним, а отже, і здійснювати оплату не варто. Влада повинна виправити виявлені порушення і надати споживачеві нову версію договору," - зазначив Олег Попенко.
Наразі жителі будинків намагаються розібратися, звідки виникли такі великі витрати на обслуговування житлових приміщень і які зміни відбудуться у їхніх під'їздах після внесення цих коштів. Адже мова йде про багатоквартирні комплекси, що налічують від 230 до 324 квартир, з яких тепер щомісяця планується збирати значні суми.
"Я дуже сумніваюся, що людям варто чекати на якесь покращення. Адже будинком, де був затоплений підвал чи дірявий дах, буде займатися компанія, яка і раніше ним займалась, з тим же керівництвом. Якщо вони до цього нічого не робили, то я гадаю, що і надалі нічого не робитимуть. Головне - отримувати кошти на утримування будинку", - каже Олег Попенко.
Експерт ділиться спогадами про свій досвід у керуючій компанії Дарницького району, де він обіймав посади фінансового директора та заступника з економічних питань та енергоефективності з 2016 по 2019 рік. Він зазначає, що під час своєї роботи виявив численні порушення, які скоювали керівники жеків.
"Одне з порушень - це "мертві душі". Коли людей "беруть" на роботу, нараховують їм чотири ставки, а в реальності ніхто не прибирає. Гроші просто кладуть собі до кишені. Або ж розкрадання електроенергії. До живлення будинку підключалися кіоски, магазини, автостоянки. Начальнику жеку власники платили гроші готівкою, а за електрику сплачували мешканці будинку. Коли ми створили у керуючій компанії Центр енергоефективності, то тільки за півроку отримали економію електроенергії на майже 800 тисяч гривень. Як тільки мене скоротили, там знову повернулося до старих схем, як і у багатьох районах Києва. Тому, на жаль, нічого хорошого від результатів конкурсу чекати не варто", - розповідає Олег Попенко.
Щодо контролю використання коштів керуючими компаніями, то експерт каже, що свого часу у Дарницькому районі було запроваджено обов'язкові звіти виконання робіт двірником або майстром. Вони мали зібрати серед мешканців певну кількість підписів для того, щоб в них прийняли виконану роботу.
"Після запровадження такого методу, почалися реальні зміни на краще. Працівники відчули відповідальність, бо якщо погано виконають свою роботу, то мешканці не поставлять підпис, а якщо не буде підписів, то двірник чи майстер дільниці не отримає доплату до своєї ставки. Тому це почало досить ефективно працювати. Звісно, то була наша ініціатива, яка законодавчо не була закріплена. І як тільки мене скоротили, то про ініціативу одразу забули. Вона була нікому не цікава, бо заважала розкрадати кошти. На жаль, керівникам жеків простіше платити надбавку працівникам за їх лояльність, а не за якість виконаних робіт", - підсумовує Олег Попенко.
#парковка #Електрична енергія #Українська гривня #Економіка #Уряд України #Київ #Гроші #Експерт #Споживач #Ставок #Соціальна мережа #Роздрібний магазин #Ефективне використання енергії #Електрика #Дах #Київська міська державна адміністрація #Дарницький район #Державна авіаційна служба України