У 2025 році для українців мінімальна заробітна плата залишилася на рівні 8 тисяч гривень, що відповідає торішньому показнику. Ця сума вже не досягає фактичного прожиткового мінімуму. На жаль, ситуація з часом лише погіршуватиметься. Уряд, згідно з Бюджетною декларацією, планує не підвищувати мінімальну зарплату протягом наступних трьох років. Це може спричинити подальшу тінізацію ринку праці, а також підвищити рівень бідності серед працюючих українців.
Про те, якою має бути мінімалка в Україні та скільки платять в інших країнах, - читайте у матеріалі OBOZ.UA.
"Замороження бідності": які наслідки може мати відмова від індексації мінімальної заробітної плати?
Українець, який працює повний робочий день і отримує мінімалку, перебуває за межею бідності. Є кілька способів визначити, де межа бідності. І найпростіший - порівняти доходи із фактичним розміром прожиткового мінімуму. Тобто це та сума, яка необхідна, аби купити базовий набір товарів та послуг зі споживчого кошика.
Розмір фактичного прожиткового мінімуму розраховує Мінсоцполітики. І якщо порахувати за цінами лютого 2025-го (останні дані), виявиться, що українцю потрібно заробляти щонайменше 10 600,5 грн. І це на 2600,5 грн більше, ніж мінімальна зарплата в Україні. Тобто громадянин, який працює повний день, може перебувати за межею бідності.
Приблизно 1,5 мільйона українців отримують мінімальну заробітну плату. Серед них є чимало тих, хто частину своїх доходів отримує "в конвертах". Проте є й такі, хто дійсно працює за 8 тисяч гривень. Державний центр зайнятості оприлюднив більше 9,1 тисячі вакансій з такою зарплатою. Мінімальну плату пропонують, зокрема, продавцям у малих містах, прибиральникам у музеях, двірникам, молодшим медсестрам, санітаркам, бібліотекарям та іншим спеціалістам.
Мінімалка має бути значно більшою. Якщо утримувати її хоча б на рівні прожиткового мінімуму, цього року її розмір має сягати понад 11 тис. грн. Якщо, за прикладом ЄС, платити щонайменше 50% середньої зарплати, то станом на зараз мінімалка має бути на рівні 12,1 тис. грн.
Міністерка соціальної політики Оксана Жолнович повідомила OBOZ.UA: "У 2025 році розмір прожиткового мінімуму, що визначає найнижчі пенсії та мінімальну зарплату, залишиться незмінним. Це зумовлено тим, що зараз основним пріоритетом бюджету є оборона. Однак ми усвідомлюємо, що така ситуація може призвести до збільшення ризиків зростання бідності. Оцінити масштаби цього впливу на даний момент важко, оскільки офіційні обстеження рівня життя домогосподарств, які є основним джерелом даних для визначення рівня бідності, не проводилися з 2021 року. Проте за інформацією Інституту демографії та ЮНІСЕФ, у 2023 році 35,5% населення проживало на доходи, що нижчі за фактичний прожитковий мінімум".
Насправді підвищення мінімальної зарплати не лише призводить до зростання видатків на зарплати з бюджету, але й сприяє детінізації зарплат та збільшенню податкових надходжень. Досвід 2016-го, коли мінімалку підвищили удвічі, показує, що зростання надходжень до бюджету може компенсувати додаткові видатки.
Олександр Шубін, який займає посаду заступника голови Федерації профспілок України, поділився з OBOZ.UA інформацією про те, що профспілки неодноразово ініціювали перегляд бюджету з метою підвищення мінімальної заробітної плати. Ці запити надходили як у минулому, так і в поточному році. Наразі профспілки знову працюють над розрахунками своїх пропозицій щодо нової величини мінімалки, що базується на двох основних факторах: актуальному прожитковому мінімумі та середньому рівні зарплат.
"Збільшення мінімальної зарплати в першу чергу сприяє розвитку легальної економіки. Це також позитивно вплине на фіскальні надходження та внески до соціальних фондів. Крім того, це може допомогти розв'язати проблеми малого та середнього бізнесу, де нерідко вся діяльність підприємства зосереджена на виплаті мінімальної зарплати, включаючи як менеджмент, так і звичайних працівників. Таким чином, це може сприяти зменшенню чорних зарплат та поверненню цих коштів у легальний сектор економіки," - зазначив Шубін.
Результат від детінізації, про яку говорить Шубін, як показав досвід, може компенсувати додаткові витрати з державного бюджету на підвищення зарплат. У 2017-му, коли мінімалку підвищили вдвічі, доходи місцевих бюджетів зросли на 38%, а податкові надходження до загальної скарбниці - на 23%. Крім того, це стимулювало зростання економіки додатково на 0,5% ВВП та дозволило збільшити бюджет Пенсійного фонду на 51 млрд грн.
Якою має бути мінімальна зарплата в Україні
Країни ЄС, визначаючи рівень мінімальної зарплати, орієнтуються на Директиву 2022/2041. Коли Україна стане членом Євросоюзу, вона так само має виконувати передбачені вказаним документом вимоги. "Держави-члени мають використовувати індикативні еталонні значення, щоб керувати їхньою оцінкою адекватності, встановленої законом мінімальної заробітної плати. З цією метою вони можуть використовувати орієнтовні контрольні значення, які зазвичай є на міжнародному рівні, такі як 50-60% середньої заробітної плати та/або орієнтовні контрольні значення, що застосовуються на національному рівні", - йдеться в документі.
Національними орієнтирами можуть слугувати співвідношення між мінімальною заробітною платою, рівнем бідності та купівельною спроможністю цієї зарплати. Якщо врахувати "норматив" у 50-60% від середньої заробітної плати, то мінімальна зарплата коливалася б у межах 12,2-14,6 тисяч гривень.
Зараз в Україні найнижча мінімальна зарплата в Європі. Молдова, яка ще кілька років тому мала найменші зарплати в Європі, встановила мінімалку на рівні 285 євро. Цей показник у 3,8 раза менший, ніж у сусідній Польщі, але все одно більший, ніж в Україні.
Згідно з даними Євростату, найменша мінімальна заробітна плата в країнах ЄС зафіксована в Болгарії і становить 551 євро. Водночас, найбільша мінімалка спостерігається у Люксембурзі, де вона досягає 2638 євро. Крім того, існують країни поза межами Європи, в яких мінімальні заробітні плати є ще нижчими, ніж в Україні.
Нині 30 із 38 країн ОЕСР (Організація економічного співробітництва та розвитку) мають законодавчо встановлену мінімальну заробітну плату, мінімальна заробітна плата також існує у більшості країн з економікою, що розвивається, які не входить до ОЕСР. У восьми країнах ОЕСР, де законодавчо встановлений мінімум не визначено (Австрія, Данія, Фінляндія, Ісландія, Італія, Норвегія, Швеція та Швейцарія), колективні договори на рівні галузей або професій включають фактичні мінімальні розміри заробітної плати для значної частини робочої сили.
Середній показник мінімалки для ОЕСР - 55% від середньої зарплати. В Україні станом на зараз цей показник становить лише близько 33% середньої зарплати. Без підвищення мінімалки найближчим часом рівень бідності серед тих, то працює, тільки зростатиме. При цьому таке рішення також негативно вплине й на рівень тінізації зарплат. Роботодавцям доводиться підвищувати зарплати, а разом із середньою зарплатою має зростати й мінімалка.
#бюджет #Молдова #Сміливіше. #Європейський Союз #Європа #Економіка #Україна #Українці #Товари #Бізнес #Євро #Робоча сила #Валовий внутрішній продукт #Демографія #Болгарія #Ринок праці #Швеція #Норвегія #Ісландія #Фінляндія #Данія #Державний бюджет #Італія #Швейцарія #Профспілка #Австрія #Прожитковий мінімум #Мінімальна заробітна плата #ЮНІСЕФ #Люксембург #Євростат #ОЕСР #Бідність