У 2025 році, подібно до попередніх років, Україна залишиться на дотаціях міжнародних партнерів. Завдяки цій підтримці будуть покриватися всі цивільні витрати, а також частина військових потреб. Усі кошти, які країна зможе залучити з внутрішнього бюджету, будуть використані для фінансування військових дій.
У 2025 році уряд має намір витратити близько 4 трильйонів гривень, з яких понад половину, а саме 2,2 трильйона гривень, буде спрямовано на забезпечення потреб сектору безпеки та оборони.
Після схвалення бюджету у першому читанні його основні показники майже не змінилися. Разом з цим, у документі з'явилося декілька "сюрпризів" - для прокурорів, спецпенсіонерів та вчителів.
Який фінансовий план буде реалізований в країні у 2025 році, і чи можуть виникнути труднощі з його реалізацією?
Стосовно основних характеристик державного бюджету на 2025 рік, ЕП повідомила після того, як Кабінет міністрів затвердив проект відповідного документа 13 вересня. У урядовій версії бюджету країни депутати проголосували в першому читанні 31 жовтня.
З того часу основні бюджетні параметри майже не змінилися. Власне як і макроекономічний прогноз, на показниках якого Міністерство фінансів розраховував доходи та видатки.
Між першим та другим обговоренням владні структури та народні обранці не зайнялися переглядом ключових соціальних норм. Розмір мінімальної заробітної плати і прожиткового мінімуму на наступний рік залишиться на рівні 2024 року.
З цікавинок: Рада під час другого читання бюджету ухвалила рішення не переглядати спеціальний прожитковий мінімум для визначення зарплат прокурорів, залишивши його на позначці 1600 грн. Це рішення означає, що в 2025 році зарплати прокурорів не зростуть, що дозволить зекономити приблизно 1,22 млрд грн.
У 2025 році державні доходи, які мають бути зібрані, оцінюються в 2,32 трлн грн. У порівнянні з попередньою версією, представленою на першому читанні, ця сума зменшилася.
Зокрема, надходження від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) зменшилися на 20,1 млрд грн у зв'язку з підвищенням частки ПДФО, яка залишатиметься на місцевому рівні, з 60% до 64% від загальної суми збору. Це рішення ухвалили, щоб надати громадам додаткові фінансові ресурси, необхідні для проходження поточного опалювального сезону та підготовки до майбутнього.
Загальний обсяг витрат становитиме 3,99 трильйона гривень. Значна частина цієї суми буде спрямована на забезпечення сектору безпеки та оборони, що становить 2,2 трильйона гривень, або більше 25% прогнозованого валового внутрішнього продукту. При цьому три чверті цієї суми, а саме 1,5 трильйона гривень, призначені для фінансування програм Міністерства оборони.
Можливо, що заплановані витрати на оборону у 2025 році ще можуть змінитися. Справа в тому, що в попередні роки як уряд, так і парламент не раз коригували обсяги витрат на оборонні потреби. Тому не можна виключати, що подібні зміни відбудуться й у 2025 році.
До другого читання до видатків оборони внесли правку, яка стала своєрідним прецедентом: частину озброєння купуватимуть не за внутрішні кошти, а за кошти партнерів. Велика Британія надасть для цих цілей близько 2,26 млрд фунтів стерлінгів або 90 млрд грн. Це британська частина фінансування в межах кредиту під заставу заморожених російських активів на загальну суму 50 млрд дол.
Максимальний обсяг бюджетного дефіциту у наступному році складе 19,4% від валового внутрішнього продукту, в той час як сумарний державний та гарантований державою борг до кінця 2025 року не повинен перевищувати 8,62 трильйона гривень, що становить 97% від ВВП.
У бюджеті на 2025 рік основною статтею невійськових витрат виявиться обслуговування державного боргу. Заплановані витрати на виплату відсотків за внутрішніми та зовнішніми кредитами складуть 480 млрд грн, що перевищує видатки на соціальну сферу. Це сталося вперше, адже раніше соціальні програми завжди займали провідні позиції у структурі бюджетних витрат до початку великої війни.
У 2025 році соціальні програми коштуватимуть державі близько 420 млрд грн - на 50 млрд грн менше в порівнянні з 2024 роком. Передусім "поріжуть" дотацію Пенсійному фонду, коштом якої виплачують "спецпенсії", адже частину таких виплат ПФУ почне фінансувати власними силами.
Серед інших суттєвих змін у бюджетних витратах - ліквідація Дорожнього фонду. Держава використовувала фінансові ресурси з цього фонду для утримання та будівництва автомобільних шляхів, а також для погашення боргових зобов'язань, пов'язаних із кредитами, отриманими від колишнього "Укравтодору". Ці кошти надходили з певних джерел - податків на паливо та транспортні засоби.
У 2025 році планувалося, що Дорожній фонд складе 43,2 млрд грн. Проте, перед другим читанням уряд ухвалив рішення перенаправити ці фінансові ресурси до загального бюджету. Це дозволить використати їх для військових цілей. Конкретно, до військового бюджету буде передано 39,3 млрд грн, отриманих від акцизів на паливо та автомобілі, 3,8 млрд грн ввізного мита, а також кошти від дорожніх штрафів і зборів за проїзд по платних дорогах.
Таким чином, фінансування обслуговування та будівництва доріг, а також погашення боргів за позиками "Укравтодору" здійснюватиметься безпосередньо урядовими рішеннями.
Одна з новацій бюджету-2025 - це фінансування інвестиційних проектів. Нещодавно уряд затвердив список публічних інвестиційних ініціатив, на які буде виділено 18,7 млрд грн. Значна частина цих коштів буде спрямована на сектор освіти, зокрема, на забезпечення енергонезалежності навчальних закладів, оновлення майстерень, їдалень та лабораторій, а також на облаштування укриттів та інших необхідних споруд.
До другого читання у бюджеті з'явилися нові бюджетні програми. Зокрема, 3 млрд грн планують витратити на виплату компенсацій за знищене житло, 827,9 млн грн - на функціонування операторів критичної інфраструктури в галузі цивільної авіації та 150 млн грн - на підтримку українців за кордоном та сприяння їхньому поверненню в Україну.
Решта видатків залишаться майже на рівні 2024 року. Зокрема, на 18 млрд грн зростуть видатки на освіту (до 198,9 млрд грн) та на 12 млрд грн - на охорону здоров'я (до 217 млрд грн).
Попри складні фінансові умови, в яких Україна живе вже майже три роки, влада вирішила закласти у бюджет декілька приємних сюрпризів. Так, у кошторисі на 2025 рік уряд знайшов кошти на виплату "тисячі Зеленського" - близько 10 млрд грн. Цю суму візьмуть з залишків коштів на рахунку Фонду соціального страхування на випадок безробіття.
У 2024 році на "тисячу Зеленського" планують витратити ще 5 млрд грн, перерозподіливши на ці цілі низку програм підтримки бізнесу в межах бюджету Мінекономіки. Відтак, уряд очікує, що тисячу "зимової підтримки" отримає не більше 15 мільйонів громадян.
Ще з приємних сюрпризів - щомісячні доплати вчителям. На них у 2025 році заклали загалом майже 12 млрд грн. Очікується, що з 1 січня кожному вчителю щомісяця доплачуватимуть до зарплати по 1300 грн, а з 1 вересня - до 2600 грн.
Є у бюджеті і низка неприємних сюрпризів. Про один з них - непідвищення зарплати прокурорам - вже згадувалось вище. Крім прокурорів, вищих зарплат не бачити й решті бюджетників, адже у наступному році держава не підвищуватиме мінімальну зарплату, від якої залежать їхні оклади.
Більшість соціальних виплат та допомог, які залежать від величини прожиткового мінімуму, залишаться без змін. Проте, в умовах зростаючої інфляції, це рішення може призвести до зниження реальних доходів населення.
Інший неприємний сюрприз стосується пенсіонерів-переселенців, з банківських рахунків яких держава планує вилучити невикористані кошти, якщо така особа не користувалася своїм пенсійним рахунком більше року. Загалом йдеться про 11,3 млрд грн, які спрямують до Пенсійного фонду.
Планується також обмежити "привілейовані" пенсії, що призначені для певних груп населення. Часто "спеціальні пенсіонери" через суди домагаються виплат, які перевищують граничні 10 прожиткових мінімумів (23610 грн).
У бюджеті на 2025 рік Рада доручила уряду встановити спеціальні коефіцієнти, на які буде множитися сума, на яку надвелика пенсія перевищує максимально дозволений законом розмір.
Навіть якщо ця законодавча норма суттєво зменшить пенсійні виплати, котрі в окремих випадках перевищують 100 тисяч гривень щомісяця, її впровадження може зустріти опір з боку деяких представників уряду. Вони можуть прагнути зберегти максимальні пенсії для певних груп населення.
На сам кінець, закон про держбюджет на 2025 рік має один суттєвий ризик. Уряд розраховував доходи та видатки кошторису виходячи з того, що президент підпише законопроєкт про підвищення податків. Від цього документу залежить, чи отримає бюджет близько 141 млрд грн - передусім на фінансування сектору безпеки та оборони.
#бюджет #кредит #Сміливіше. #Україна #Міністерство оборони (Україна) #Уряд України #Володимир Зеленський #Сполучене Королівство #Міністерство фінансів (Україна) #Державний борг #Машина. #Валовий внутрішній продукт #Озброєння #Парламент #Макроекономіка #Дотація #Дефіцитні видатки #Борг. #Держава (політичний устрій) #Прокурор. #Державний бюджет #Прожитковий мінімум #Податок на доходи фізичних осіб #Пенсійний фонд України