Підприємці з-під Токмака втратили кизиловий бізнес і відродили його в Запоріжжі. Що заважає їм вийти на міжнародні ринки?
Лише три дні після початку бойових дій найбільший в Україні кизиловий сад, що займає 14 гектарів у Запорізькій області, потрапив під окупацію. Окупанти зруйнували виробничий завод, техніку та велике господарство компанії Famberry. Через пів року внаслідок війни загинув син засновників цього господарства Наталії та Сергія Ольшанських, Данило.
Зібравшись із силами, родина вирішила відновити свій сімейний бізнес у Запоріжжі на вшанування памʼяті сина. Компанія щорічно переробляє десятки тонн кизилу, створюючи широкий асортимент продукції: компоти, соуси, джеми, пастилу, сублімовані вироби, пюре та заморожені ягоди.
Незвичайна ягода
Кизил - це невелика кісточкова ягода довгастої форми, яка росте на кущах або невеликих деревах (залежно від сорту і технології вирощування). Це нішева культура, яку в промислових масштабах раніше в Україні ніхто не вирощував.
Перший великий сад площею 14 га на Запоріжжі поблизу села Нове заклала родина Ольшанських у 2013 році. Сад визнали найбільшим в Україні.
Дерева починають давати плоди приблизно з пʼятого-шостого року життя, після чого обсяги врожаю поступово зростають. Перші значні врожаї кизилу можна очікувати близько дев'ятого року після висаджування. В середньому, доросле дерево може приносити близько 20 кг плодів.
"Існує стара легенда, що в місцях, де розцвітає кизил, не потрібні ліки. Ця ягода вважається рекордсменом за кількістю вітаміну С, що сприяє зміцненню імунної системи," - зазначила Наталія Ольшанська, директорка та співзасновниця компанії Famberry.
Як тільки сад почав плодоносити, ми відразу ж вирішили випробувати різні рецепти та організувати процес виробництва.
"Перед початком війни ми відвідали численні міжнародні виставки зі своєю продукцією, але невеликі обсяги не дозволяли нам вийти на світовий ринок. Як тільки ми досягли достатніх обсягів для експорту, розпочалася війна", - розповідає Ольшанська.
Втрати на 300 мільйонів
Село Нове, розташоване поблизу Токмака, стало об'єктом захоплення російських військ всього через три дні після початку повномасштабного конфлікту, де раніше функціонував аграрний бізнес родини Ольшанських.
"Ми втратили на окупованих територіях близько 300 мільйонів гривень: техніку, сад, готель для працівників, виробничі потужності. Вивезти не встигли нічого. За час війни втратили близько 500 тонн врожаю кизилу: він обсипався, бо його ніхто не збирав. Село майже все зруйноване, люди виїхали", - розповідає Ольшанська.
Кизиловий сад зазнав певних пошкоджень, але більшість рослин залишилася в хорошому стані. Тому підприємиця продовжує вірити в можливість відновлення після звільнення цих земель.
У підприємців залишилося всього 40 тонн замороженого кизилу з врожаю 2021 року, що зберігався на складах у Запоріжжі. Щоб уникнути зриву постачання продукції до торгових мереж, з якими вони налагодили співпрацю, бізнесмени вирішили укласти угоду на переробку кизилу за власними рецептами на потужностях одного з заводів у Дніпрі.
У серпні 2022 року родина пережила найважчі часи, коли в танковому бою загинув їхній син Данило. Він вирішив стати добровольцем і приєднався до тактичної групи "Степові вовки", що діяла в запорізькому регіоні і підпорядковувалася "Азову".
"Після цього нам було нелегко відновитися, проте я впевнена, що наше призначення - бути щасливими та вшановувати пам'ять тих, хто заплатив високу ціну своїм життям. Тому ми не опустили руки, об'єдналися і вирішили створити нове сучасне підприємство з переробки в Запоріжжі," - ділиться Ольшанська.
Виробничі процеси у Запоріжжі
У грудні 2022 року родина почала будувати переробне підприємство площею 1 400 кв. м у Запоріжжі. Будівництво завершили за пів року. Виробничі потужності складаються з камери низькотемпературного зберігання площею 150 кв. м, камери середньотемпературного охолодження площею 100 кв. м, переробного цеху для виготовлення продукції площею 250 кв. м та сухих складів.
"У нас є обладнання, яке робить стерилізовану продукцію; обладнання для відділення кісточок та виготовлення пюре; обладнання, яке розливає продукцію в "дой-пак" (вакуумна упаковка, що нагадує пластиковий пакет з дном - ЕП), дозатори, вакуумні котли, пакувальне обладнання", - перелічує співзасновниця.
На підприємстві трудяться вісім співробітників. Під час сезону збору врожаю їх кількість подвоюється.
Після того, як сім’я оселилася в Запоріжжі, вони вклали приблизно 2 мільйони доларів у свій бізнес: 90% з цих коштів становили власні заощадження, а 10% – грантові ресурси. У 2024 році родина подала заявку на отримання гранту в рамках програми USAID "Конкурентоспроможна економіка" з проектом, спрямованим на придбання обладнання для збільшення обсягів переробки кизилу до 300 тонн на рік.
"Ми пройшли. Залишилося фінальне затвердження, чекаємо остаточного рішення, але з приходом Трампа всі програми зупинені. Якщо все складеться добре, то це дозволить нам масштабуватися і виходити на експорт", - каже Ольшанська.
У рамках програми гранту Famberry планує отримати морозильники, апарати для шокового заморожування та стерилізаційне обладнання.
У грудні 2024 року компанія отримала грант у розмірі 1 млн грн, ставши однією з десяти переможниць конкурсу, організованого виданням Forbes та мережею мультимаркетів "Аврора". Завдяки цьому успіху компанія отримає можливість реалізовувати свою продукцію в магазинах даної мережі. Отримані грантові кошти будуть використані для закупівлі обладнання, яке дозволить фасувати джеми у стіки. Однак, через специфічні умови, компанія не має змоги брати участь у програмах пільгового кредитування.
"Держава накладає обмеження на наш доступ до пільгових кредитів в рамках програми 'Доступні кредити 5-7-9%' (ЕП), оскільки кінцевий бенефіціар, мій чоловік, старший за 65 років. Таким чином, ми можемо сплачувати податки і працевлаштовувати людей, але отримати кредит для розвитку нам не дозволяють," - скаржиться Ольшанська.
Вона зазначає, що незважаючи на виклики, пов'язані з роботою в зонах, наближених до фронту, підтримки з боку держави не існує.
Ведення бізнесу в прифронтових регіонах — це завжди високий ризик, проте саме тут продовжують народжуватися діти і жити люди. Якщо підприємства залишать ці території, а робочі місця зникнуть, вони можуть перетворитися на пустелі. Тому важливо залишатися тут. Потрібно акцентувати увагу на цих регіонах, надавати підтримку, щоб сприяти розвитку сільського господарства та переробної промисловості.
У нас порушені логістичні шляхи, ми розташовані далеко до центрів реалізації та продажу. Це впливає на собівартість. Місцями ми працюємо "в нуль", але не зупиняємося. Ми платимо такі ж податки, як і бізнес в Ужгороді. Хіба це рівні умови? Ні", - резюмує співзасновниця виробництва.
Співпраця з мережами
Продукція Famberry представлена в "Ашані", "Варусі", "Новусі", "Сільпо". Компанія перша в Україні отримала почесний знак "Створено захисниками" на всю лінійку продукції від Міністерства у справах ветеранів. Ольшанська каже, що окремі ритейл-мережі дуже добре ставляться до ветеранського бізнесу. Наприклад, в "Ашані" представлена окрема локація із знаком "Створено захисниками".
"Ця ритейл-мережа є першою в Україні, яка так всебічно підійшла до цієї теми. Я щиро вдячна, що немає відносин, коли виробник змушений благати про можливість розмістити свою продукцію на полицях. "Сільпо" також відкриває свої двері для малих виробників. Натомість, АТБ "вимушує" виробників, які не можуть запропонувати великі обсяги продукції, потрапити в складні умови", - ділиться думками співзасновниця підприємства.
На її погляд, підтримка бізнесу ветеранів є надзвичайно важливою для українців. "Воїн не лише бореться за свободу на фронті, але й після повернення потребує підтримки з боку суспільства. Коли людина стикається з вибором між звичайними товарами та продукцією, виготовленою захисниками, важливо обирати останнє. Це стане кроком до реінтеграції ветеранів у наше суспільство", - зазначає Ольшанська.
Протягом останніх пʼяти років спостерігається значне зростання попиту на продукцію з кизилу. "Хоча, здавалося б, рівень платоспроможності населення залишає бажати кращого, ми фіксуємо значно вищі обсяги продажів у порівнянні з минулими роками. Це справжній парадокс, особливо на фоні виїзду багатьох людей, які цінують здоровий спосіб життя," - коментує ситуацію директорка компанії Famberry.
Водночас ця продукція досі нова для ринку. "Нам і важко, і легко. Важко, бо ми першопрохідці. Через продукт ми доносимо людям інформацію про користь і смак цієї ягоди. А легко, бо конкурентів, які виготовляють щось з кизилу в промислових масштабах, в Україні майже нема", - підкреслює Ольшанська.
Вартість виробництва продукції за останні кілька років значно зросла. Наприклад, ціна на скляну упаковку подвоїлася. Крім того, на собівартість продукції впливають підвищення цін на електроенергію та зростаюча потреба в генераторах.
Попереду - нові можливості.
Продукція компанії Famberry привернула увагу представників української експортної платформи під час бізнес-зустрічі у Варшаві. Вони висловили бажання впровадити кизилові вироби в німецьку міжнародну мережу супермаркетів Lidl, що також має свої магазини в Польщі. "Lidl швидко поглине наші запаси. У нас залишилося всього 40 тонн кизилу, з якого можна виготовити близько 100-110 тонн готової продукції. Цього недостатньо для експорту", – зазначає Ольшанська.
На відміну від багатьох інших ягід та фруктів, після закінчення сезону збору врожаю неможливо знайти заморожений кизил у продажу: така продукція відсутня як в Україні, так і за її межами. Крім того, компанія Famberry активно займається формуванням ринку кизилової сировини в Україні, закуповуючи врожай у невеликих фермерів та приватних господарств. У цьому році було заморожено 70 тонн кизилу, який буде перероблено до наступного врожаю.
"Численні українські виробники, які використовують кизил у своїх продуктах, таких як чаї та крафтова продукція, активно звертаються до нас для співпраці в B2B-секторі, закуповуючи наше пюре. Це є нашим ключовим джерелом доходу," - зазначає співзасновниця компанії.
Нещодавно на підприємстві почали розширювати лінійку продукції. Якщо раніше основною сировиною були лише кизил, то тепер у виробництві беруть участь також овочі й ягоди, які обробляються для виготовлення заморожених товарів, таких як кубики гарбуза. У 2025 році планують засіяти фермерські ділянки гарбузом, щоб забезпечити більшу додану вартість.
У 2023 році, в околицях Дніпра, компанія Famberry сприяла створенню 7-гектарного саду сортового кизилу на фермерських угіддях, безкоштовно постачаючи саджанці для фермерів. Крім того, компанія уклала угоди на викуп врожаю, що має з'явитися в майбутньому.
Засновники Famberry мають сміливі плани на майбутнє. Основними їхніми цілями є збільшення виробничих потужностей, розширення лінійки продукції та вихід на закордонні ринки.
"Ми не обмежуємося лише українським ринком. Разом із сім'єю ми подорожували по багатьох країнах і активно займалися туризмом. Скандинавські країни мене особливо зацікавили, адже там розвинена культура споживання джемів та інших продуктів з ягід. Світ прагне нових смаків, і ми хочемо збільшити обсяги, щоб познайомити його з нашою унікальною українською ягодою. Проте для цього нам необхідний стабільний та справедливий мир. Коли він настане, відкриються нові можливості," - підкреслює Ольшанська.
#Врожайність #Податок #Дерево. #Україна #Бізнес #Ужгород #Експорт #Кредит (роз'яснення) #Варшава #Форбс #Річ Посполита #тонна #Дніпро #Запоріжжя #Сільпо #АТБ-Маркет #Запорізька область #Гектар #Фермер #Собівартість #Агентство США з міжнародного розвитку #Данило Галицький #Ягода (ботаніка) #Cornus mas #Пюре #Медичний рецепт #Сім'я (біологія) #Фруктові консерви #Вовк #Компот #Кукурбіта #Лідл.