Зміна складу Кабінету Міністрів: чи реально переформувати уряд України?

У парламенті назріла одна з найсерйозніших політичних криз з початку великої війни: "плівки Міндіча", бунт частини депутатів від "Слуги народу" та відкриті конфлікти з Офісом президента перетворили розмови про зміну уряду з чуток на цілком реальний сценарій. Видання "Фокус" розглянуло, чи готова влада до повного оновлення Кабінету Міністрів, які варіанти пропонують експерти з політики та чому новий уряд може виявитися водночас необхідним і практично нереальним.

У Верховній Раді формується один з найзначніших політичних зрушень з моменту початку повномасштабного вторгнення. Оголошення групи депутатів від партії "Слуга народу", зроблене Микитою Потураєвим, стало важливим сигналом: в рядах монобільшості назріває розкол, і питання можливого переформатування Кабінету Міністрів переходить із закулісних пліток у відкриту дискусію.

Офіційним приводом стали "плівки Міндіча" та заклик до відставки усіх, хто може бути причетний до скандалу. Проте за лаштунками криється накопичене напруження між певною частиною фракції і Офісом Президента.

У документі фігурує ідея формування коаліції "національної стійкості" без партійних квот і Кабміну без "своїх людей". Тобто -- технократичного уряду, який не буде залежати від фракційного впливу.

Тема нового уряду стала надзвичайно актуальною в умовах серйозної енергетичної та військової кризи. Рейтинги урядовців знижуються, а критика на адресу окремих міністерств, зокрема енергетичного, інфраструктурного та економічного, стає все більш виразною. Додатково, рішення парламенту про звільнення Світлани Гринчук і Германа Галущенка, які не з'явилися на засідання, створило враження про початок цілеспрямованих чисток, що можуть привести до системних змін у кадровій політиці.

А також, всередині самої партії "Слуга народу" з'явилися публічні суперечки. Одні депутати натякають на зрілість переформатування уряду, інші -- звинувачують Офіс Президента в спробі перехопити ініціативу та "заплутати сліди". Усе це свідчить про втрату монолітності.

Переструктуризація уряду: чому це рішення є неприйнятним.

Політолог Віктор Таран висловив думку, що окремі звільнення в Кабінеті Міністрів не принесуть жодної позитивної зміни. На його переконання, останні тижні демонструють, що влада добре розуміє існуючі проблеми, проте намагається вирішити їх лише через невеликі кадрові корективи.

"Усі знають, хто курував економіку й інші напрямки. Це той самий уряд, що й раніше. На тлі скандалів заміна двох людей не дає жодного ефекту. Якщо хочемо зберегти довіру партнерів -- потрібен комплексний підхід", -- каже Фокусу Таран.

За словами експерта з політики, найбільш раціональним рішенням буде здійснення повної реформи Кабінету Міністрів, проте це повинно відбуватись в межах монобільшості.

Уряд створює коаліцію, а це означає, що саме народні обранці з партії "Слуга народу" беруть у цьому участь.

* В умовах війни відсутні юридичні або політичні бар'єри для проведення перезавантаження.

Очищення повинно бути всебічним, а не вибірковим.

"Половинчасті кроки не повернуть довіру ані іноземних партнерів, ані українських фахівців. Якщо є "лава запасних", як каже президент, -- використовуйте її. Переформатуйте уряд повністю", -- продовжує експерт.

Другий варіант є більш складним, проте не менш реалістичним — формування нової парламентської коаліції.

Основою залишиться "Слуга народу", проте можуть приєднатися й інші політичні групи, такі як "Батьківщина", "Голос" та "ЄС".

Це означатиме:

* новий Кабмін;

* нова команда управлінців у парламенті;

* повний перерозподіл комітетів;

* відновлення участі опозиційних сил у процесах управління.

Політолог нагадує, що у 2019 році монобільшість фактично усунула опозицію від впливу.

"Тоді "Слуга народу" просто викинула всі інші фракції з керівництва комітетів. У новій коаліції так не буде -- доведеться ділитися владою", -- каже Таран.

Найрадикальніший варіант -- визнати власну неефективність і передати опозиції контроль над ключовими парламентськими комітетами: бюджетним, регламентним, оборонним.

У такому випадку опозиція фактично контролюватиме уряд.

Однак, якщо керівництво не погодиться на жоден з запропонованих варіантів, Таран передбачає політичну застійність.

"Замінити двох міністрів -- це нічого не дасть. Навпаки, буде гірше. Голосів під нові призначення вже не вистачає, депутати самі про це говорять. Бюджет наступного року можуть просто не зібрати", -- продовжує експерт.

Політолог зазначає, що відсутність політичної волі з боку президента не дозволить досягти жодних змін.

"Не треба перекладати відповідальність на Єрмака чи депутатів. Центр влади -- у президента. Він чудово розуміє ситуацію. Це питання не його політичного виживання, а виживання країни. На нас дивляться партнери, від них ми залежимо", -- каже Таран.

Також експерт критикує поширений нині на Банковій наратив про "нікчемність опозиції". За його словами, опозиційні партії мають значну підтримку в суспільстві; у багатьох країнах коаліційні уряди працюють ефективніше за монопартійні; приклад Черчилля доводить, що ключові міністерства можуть успішно очолювати представники інших політичних сил.

"Це вже не лише питання комфорту для президента. Це питання існування країни. І відповідальність за нього покладена на його плечі," -- підсумував експерт з політики.

Зміна уряду: чому це неможливо

Політолог Володимир Фесенко вважає, що точкові звільнення -- логічний крок у випадках, коли міністри опинилися у центрі скандалів. Але масштабної зміни Кабміну очікувати не варто.

"Як стверджує народна мудрість, у критичних ситуаціях не варто змінювати коней. Звісно, тих, хто опинився у центрі скандалу, потрібно усунути, але це не означає, що уряд має зазнати кардинальних змін," - зазначає Фесенко в інтерв'ю для Фокусу.

Однак фахівець вважає, що повне перезавантаження Кабінету Міністрів може статися за певних умов. Він виділяє три потенційні фактори, які можуть спонукати президента до ухвалення такого рішення:

Громадські акції з закликом до відставки урядових структур.

Якщо велика група міністрів, щонайменше п’яти, опиниться під слідством, їх доведеться усунути з посад. Це, в свою чергу, відкриє можливості для суттєвого оновлення урядового складу.

Тактичний крок з боку Банкової, якщо Зеленський вважатиме, що зміна складу уряду може зменшити напругу.

Але, за словами Фесенка, це навряд чи спрацює.

"Ті, хто виступає за відставку Єрмака, не будуть задоволені простою відставкою уряду. Наоборот, звільнення Єрмака може викликати новий тиск на зміну складу Кабінету Міністрів, але ініціатива вже буде виходити не від президента, а від парламенту," — зазначає експерт у галузі політики.

Фесенко підкреслює, що в "Слузі народу" назріває конфлікт, проте обставини куди складніші, ніж можуть здатися на перший погляд. Більшість членів фракції підтримують Давида Арахамію, тоді як групи, які виступають проти Єрмака, хоч і активно заявляють про себе, але не є переважаючими. Без підтримки більшості "слуг" створення нової коаліції є неможливим.

Для створення нового уряду необхідно отримати підтримку більшості депутатів від "Слуги народу" та провести перемовини з партнерами, такими як "ЄС", "Голос" і "Батьківщина". Однак, навіть у разі досягнення угод, виникає важливе питання:

"Який тип уряду варто формувати? Партійний? Це лише ускладнить ситуацію. Адже міжпартійний уряд - це уряд, сповнений конфліктів та недовіри. За словами політолога, Тимошенко та Порошенку не довіряє від 65 до 80% населення України."

Єдиним реалістичним варіантом Фесенко вважає технократичний уряд, де частина нинішніх міністрів залишається, а частина -- нові. Але тут є критичний нюанс: вже зараз неможливо знайти охочих замінити навіть Галущенка і Гринчук, а бажаючих працювати в уряді -- одиниці й багато фахівців категорично відмовляються від пропозицій стати міністрами.

"Переважна більшість свідомих менеджерів категорично відкидають цю ідею. Це, на його думку, є основною проблемою сучасності", -- зазначає політолог.

Фесенко вважає, що за деяких обставин президент може вирішити про зміну складу Кабінету Міністрів. Проте для цього необхідно мати підтримку в парламенті, а також людей, готових працювати в умовах війни та політичного тиску, і важливо, щоб між учасниками коаліції існувала хоча б мінімальна довіра.

Зараз цього немає.

За словами політолога, країна опинилася в парадоксальній ситуації: прихильність до концепції нового уряду зростає, але реалії ускладнюють його формування.

"Ситуація досягає критичної межі. Концепція нового уряду здобуває підтримку, проте його формування виявиться надзвичайно складним завданням. Головною перешкодою є нестача кваліфікованих кадрів," -- підсумував Фесенко.

Нагадаємо, що 19 листопада Верховна Рада прийняла рішення про відставку міністра енергетики Світлани Гринчук, а також звільнила міністра юстиції Германа Галущенка. Обидва урядовці пропустили засідання.

Напередодні депутат Мар'яна Безугла дала зрозуміти, що Гринчук може втекти.

#бюджет #Європейський Союз #Економіка #Президент (державна посада) #Уряд України #Українці #Народний депутат України #Верховна Рада #Володимир Зеленський #Енергетична галузь #Політолог #Інфраструктура #Міністерство (державний департамент) #Коаліція #Суспільство #Маневр. #Опозиція (політика) #Парламент #Слуга народу (політична партія) #Фокус (український журнал) #Військова тактика #Офіс Президента України #Голос (українська політична партія) #Фесенко Володимир В'ячеславович #Кінь. #Єрмак Тимофійович #Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" #Вінстон Черчилль #Літературний реалізм #Таран Віктор Вікторович

Читайте також

Найпопулярніше
Замкнена вертикаль. Що таке Вищий антикорупційний суд і чому його створення бояться політики?
Запит на справедливість або популізм?
Субсидія за новими тарифами: чи вистачить в бюджеті грошей
Актуальне
Національний банк сподівається отримати більше 45 мільярдів доларів міжнародної підтримки в наступному році, заявив Пишний.
Сукня Меланії та обговорення справи Хашоггі: зустріч Трампа з саудівським принцом викликала величезний резонанс.
Якою буде реакція суспільства на Міндічгейт: протести, зміни влади, зниження популярності?
Теги