У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт, що передбачає радикальне зниження і навіть повне скасування безподаткового ліміту на міжнародні посилки. Якщо зараз цей ліміт становить 150 євро, то нові пропозиції знижують його до 45 євро для деяких відправлень, а для більшості -- скасовують загалом.
На думку Ростислава Кісіля, президента поштово-логістичної групи Meest Group, це може завдати суттєвого удару українській економіці, суспільству та волонтерським проектам.
Протягом останніх трьох років логістика в Україні проявила вражаючу стійкість. Незважаючи на обстріли, поштові відділення відновлюються, а доставлення товарів першої необхідності та допомоги армії здійснюється без затримок. Логістичний сектор став одним із ключових елементів підтримки економіки під час війни. Однак запропоновані зміни можуть загрожувати стабільності цієї системи, створюючи серйозні труднощі для доставки важливих вантажів.
Що означає сума в 150 євро? Для багатьох українців це не просто цифра. Це вартість зимового взуття, дитячого одягу або необхідної побутової техніки. У цю категорію потрапляють товари, які українці активно замовляють з-за кордону: одяг, електроніка, іграшки та засоби особистої гігієни. Їх ціни там на 30-40% нижчі, ніж в Україні. Введення нових податків позбавить багато сімей можливості економити, що є особливо важливим у цей складний час війни.
Запровадження податку на міжнародні посилки негативно позначиться і на волонтерах, які постійно замовляють для військових різноманітні товари: тактичне спорядження, деталі для дронів, медичні матеріали та гуманітарну допомогу для армії та постраждалих. Якщо на ці продукти буде накладено ПДВ, то українські захисники отримають менше підтримки за ту ж саму суму коштів. Таким чином, законопроєкт, який, здавалося б, має на меті збільшення доходів бюджету, може виявитися більш шкідливим, ніж корисним.
Крім того, за даними Державної митної служби, неоподатковані міжнародні посилки становлять лише 2% загального імпорту. Це означає, що очікуванні надходження до бюджету мізерними в порівняні з навантаженням витратами, які ляжуть на митницю, бізнес та громадян.Зросте й вартість адміністрування податків, яке, за різними оцінками, може сягати 100 грн за кожну посилку.
Контрабанда є ще однією суттєвою загрозою, яку можуть викликати нові зміни. Внаслідок цього українці можуть перейти до використання "сірих" маршрутів для доставки вантажів замість легальних шляхів. У цій ситуації особливо ризикованими стають нелегальні перевезення на "бусиках", які ігнорують офіційні митні процедури, завдаючи істотних збитків економіці.
Досвід країн Європи свідчить, що великі зміни повинні відбуватися поетапно. У держави ЄС реалізація подібної реформи в митному оподаткуванні зайняла більше п'яти років: було засновано систему Import One Stop Shop, проведено масштабну інформаційну кампанію та здійснено поступову підготовку суспільства до нововведень. Натомість в Україні автори законопроєкту пропонують запровадити ці зміни всього за кілька місяців, і це в умовах війни.
Які заходи можна вжити для зменшення ризиків?
#бюджет #контрабанда #Податок #Європейський Союз #Економіка #Президент (державна посада) #Українці #Верховна Рада #Товари #Логістика #Євро #Економіка України #Суспільство #Податок на додану вартість #Одяг #Державна митна служба України (1996) #Електроніка #Мітна праворуч #Міст Експрес #Побутова техніка #Гігієна