Минулого року старий нафтовий танкер Eagle S, що входив до складу тіньового флоту Росії, відхилився від звичних морських маршрутів і потягнув якір по дну, завдавши серйозних ушкоджень п'яти кабелям, які забезпечують електропостачання та передачу даних через Фінську затоку. Коли фінський спецназ піднявся на борт для захоплення судна, члени екіпажу вдавали, що здивовані. Вони запевняли, що зміна курсу була випадковою і судно просто проїхало над вузьким коридором критично важливої підводної інфраструктури, яка чітко зазначена на картах. Коли їхні пояснення викликали сумніви, екіпаж стверджував, що їхній якір був надійно закріплений, і вони не помітили, як він звільнився, що призвело до повільного руху танкера.
Під час попередніх перевірок у водах Данії екіпаж судна, за повідомленнями, не зміг надати адекватних пояснень щодо валіз, що містять спеціалізоване обладнання для спостереження за кораблями та військовими літаками НАТО. Також викликало питання присутність таємничого пасажира, який, здавалося, не мав жодних знань про мореплавство. Невідомо, чи коли-небудь екіпажу висловлювали підозри щодо того, що їхнє судно могло розгортати датчики морського дна в Ла-Манші для моніторингу британських підводних човнів та картографування важливої підводної інфраструктури Великої Британії. Проте можна з упевненістю стверджувати, що у разі таких звинувачень вони б їх категорично заперечили.
Проте в жовтні Гельсінський окружний суд ухвалив рішення про відхилення кримінальних звинувачень проти членів екіпажу, до складу якого входили двоє громадян Грузії та один індієць. Це рішення викликало стурбованість у європейських урядах, оскільки в ЄС виникли побоювання, що воно може стати сигналом для Росії щодо можливості створення хаосу на морі. Судді пояснили своє рішення не стільки питаннями суті справи, скільки аспектами юрисдикції. Оскільки можливий акт диверсії стався не в територіальних водах Фінляндії, а в її виключній економічній зоні, суд постановив, що відповідно до міжнародного морського права, судити екіпаж слід не у Фінляндії, а в країні під прапором якої судно ходило — островах Кука.
"Полінезійська держава тимчасово надала свій прапор судну, яке викликало підозри щодо зв'язків з 'тіньовим флотом' Росії, що порушує міжнародні санкції. Цей танкер використовувався не лише для експорту енергетичних ресурсів, а й у цілях шпигунства, диверсій та залякування західних країн," – йдеться у статті.
Західні посадовці вважають, що Росія скористалася недосконалим і устарілим морським законодавством, щоб загрожувати країнам Європи та ставити під загрозу їхню безпеку. Тепер, після невдачі справи Eagle S, Кремль може активізувати свою "тіньову" діяльність, спонукаючи судна ігнорувати вимоги про вхід у територіальні води для проведення перевірок.
"Ця ситуація викликає значне занепокоєння у владних органах країн, розташованих на узбережжі, -- зазначив Олександр Лотт, експерт у галузі морського права з Арктичного університету Норвегії. -- У наступний раз, коли судно, яке тягне якір, проходитиме через морські райони з критично важливою підводною інфраструктурою, воно може просто ігнорувати вимоги та продовжити свій маршрут, залишаючи якір за собою."
Росія створила свій "тіньовий флот", щоб обійти міжнародні санкції. Від початку повномасштабного вторгнення в Україну у 2022 році країна запустила в дію сотні, переважно застарілих, "кораблів-привидів", які приховують свою діяльність, не мають страховки та плавають під зручними прапорами. Ці судна використовуються для транспортування нафти до Індії, Китаю та інших споживачів. Приблизно дві третини доходів Росії від викопного пального — основи її військової економіки — походять саме з морського експорту.
Все частіше флот став використовуватися не лише для комерційних цілей, а й для здійснення загроз. За останні 18 місяців судна були пов'язані з атаками на підводну інфраструктуру, а також з дронами, які закрили аеропорти в Данії та Польщі, пролетіли над важливими об'єктами в Німеччині і навіть були націлені на літак з Володимиром Зеленським, коли він відвідував Дублін цього місяця.
Використання цивільного судноплавства таким чином дозволяє москві вдавати невинуватість, сказав Пекка Товері, колишній керівник фінської військової розвідки: "Якщо ви використовуєте цивільний засіб, такий як Eagle S, для заподіяння шкоди, завжди є можливість заперечення. Дуже важко надати докази, які б витримали в суді, що операцію організувала російська держава".
Керівники оборонних структур вважають, що нова стратегія Великої Британії під назвою "Атлантичний бастіон" має потенціал для стримування Росії. Це нагадує місію НАТО "Балтійський вартовий", яка, поєднуючи посилену військово-морську присутність із активним спостереженням, сприяла зменшенню гібридних атак, ускладнюючи діяльність таємного "тіньового флоту".
Ще радикальнішим варіантом була б спільна заборона з міркувань безпеки та охорони навколишнього середовища суднам тіньового флоту доступ через Данські протоки, відрізавши маршрут, яким перевозиться чотири п'ятих російського експорту нафти.
Однак багато європейських держав залишаються обережними. Великі морські держави неохоче підтримують заходи, які можуть мати негативні наслідки для світового судноплавства, зазначив Лотт.
"Існують справжні вагання щодо зайняття позиції, яка неминуче має певний негативний вплив на свободу судноплавства", -- сказав він.
Тому Європа, як визнають багато дипломатів, стоїть перед вибором: вона може або продовжувати патрулювати моря за законами, написаними для більш сприятливих часів, або знайти законні способи посилити ці правила, перш ніж росія почне використовувати їх у власних цілях.
Згідно з інформацією, отриманою від українських розвідувальних служб, Росія має намір почати військову агресію проти Європи в 2027 році.
#НАТО #Електрична енергія #Європейський Союз #Європа #Росія #Україна #Володимир Зеленський #Китай (регіон) #Сполучене Королівство #Експорт #Німеччина #Кремль (фортифікаційна споруда) #Інфраструктура #Західна Європа #Індія #Літак. #Норвегія #Фінляндія #Данія #Держава (політичний устрій) #Дублін #Військова розвідка #Грузини #Танкер (судно) #Корабель #Диверсія #Екіпаж #Корабельний канал #Морський транспорт #Мореплавство #Фінська затока #Виключна економічна зона #Якір. #Територіальні води #Ла-Манш #Джеймс Кук