
Яким чином Україна може підтримати Європейський Союз у сфері космічних ініціатив?
Генеральний директор Європейського космічного агентства Йозеф Ашбахер в інтерв'ю Bloomberg 17 червня зазначив, що у 2024 році Європейський Союз отримав лише 10% від загального фінансування космічних ініціатив, виділеного урядами різних країн.
"Насправді, фінансування космічних програм в Європі є недостатнім. Ось один із прикладів: загальні інвестиції держав у космічну галузь становлять приблизно 100 мільярдів євро на сьогодні або минулого року. З них 60% спрямовується на США, зокрема, на NASA (державне космічне агентство США - ред.) та SpaceX (компанію Ілона Маска - ред.). У той же час, частка Європи складає лише 10%," - зазначив він.
Глава Європейського космічного агентства вказав на те, що наразі в Європейському Союзі відсутня компанія, аналогічна SpaceX, оскільки в ЄС не спостерігається такої ж інтенсивності державних інвестицій у космічні ініціативи, як у Сполучених Штатах.
"Велика державна підтримка відкриває шлях для розвитку комерційних компаній, оскільки з'являються контракти та можливості, запропоновані космічним агентством. Це, в свою чергу, залучає приватні інвестиції, що стимулює прогрес у галузі. Саме так відбувалося у США," - зазначив Йозеф Ашбахер.
Незалежний експерт у космічній галузі Андрій Колесник зазначив, що на сьогодні, Європа дійсно сильно відстає від США та Китаю у космічних технологіях.
Фото: Компанія SpaceX значно випереджує європейські космічні проекти (Getty Images)
"Європа неадекватно реагувала на революційні зміни в космічних технологіях, що призвело до її відставання в багатьох сферах. Вона не лише залишилася позаду Сполучених Штатів, але й Китаю", - зазначив він у коментарі для РБК-Україна, підкресливши, що на п'яти європейським космічним проектам наступають Індія та Росія.
Європейські компанії та інституції втратили багато часу і тому програють конкуренцію компаніям США щодо вартості послуги із запуску ракет.
"Європа була заколисана у своєму гарному житті. Розробки були дорогі, дуже розтягнуті по часу. Через це декілька років тому вийшло так, що у них не залишилось жодного ракетоносія в експлуатації, ні легкого, ні середнього, ні важкого класів", - прокоментував Андрій Колесник.
Експерт підкреслює, що європейські фірми володіють значними можливостями, зокрема, завдяки наявності висококваліфікованих спеціалістів. Однак для того, щоб наздогнати конкурентів, європейцям знадобиться чимало фінансових ресурсів та часу.
"Розвиток космічних технологій вимагає значних фінансових витрат та тривалого часу. Наприклад, одна з найуспішніших ракет, Falcon 9, що належить компанії SpaceX під керівництвом Ілона Маска, розроблялася протягом щонайменше шести років. Зазвичай, процес створення ракети триває близько 8-9 років", - зазначив Андрій Колесник в коментарі для РБК-Україна.
Гендиректор Європейського космічного агентства заявив, що на сьогодні ЄС все-таки націлений розвивати космічні програми.
"Ми маємо зробити кроки вперед. У нас є майстерність, у нас є інженери, науковці, можливість це зробити, ми можемо керувати великими проектами. Ми знаємо як це робити, але ми маємо фінансувати ці проекти ", - сказав Йозеф Ашбахер, додавши, що у листопаді цього року буде проведений інвестиційний раунд зустрічей для залучення коштів від Німеччини, Франції, Італії та інших країн ЄС.
Очільник Європейського космічного агентства підкреслив, що в даний час розвиток космічних програм в ЄС став значно простішим. Окрім очевидних економічних вигод, важливими стали також аспекти безпеки та оборони. Він зазначив, що Європейський Союз має намір створювати групи супутників, призначених для забезпечення безпеки.
Зображення: Європейський Союз має намір у найближчому майбутньому створити нову систему супутників (Getty Images)
Йозеф Ашбахер підкреслив, що Європа прагне самостійно здійснювати запуски своїх ракет, щоб європейські фірми могли створити комерційні рішення для запусків, які б відповідали послугам, що їх надає SpaceX для американського космічного агентства NASA. Відповідаючи на запитання про те, коли в Європейському Союзі з'явиться своя аналогічна компанія, він зазначив, що компанії Ілона Маска знадобилося 15-20 років, щоб досягти сучасного рівня розвитку.
"Це буде швидше, ніж в минулому, але це займе декілька років... Я припускаю, що в середині наступного десятиліття це буде замінено (послуги компанії SpaceX - ред.) однією із компаній, яка виросте (в Європі - ред.) для запуску важких ракет ", - сказав він, додавши, що ЄС вже має гарні розробки ракет.
Європейська космічна програма має на меті розробити ракету, здатну до повторного використання та безпечного повернення на Землю. Як зазначає Валерій Боровик, голова правління Альянсу "Нова енергія України" і експерт у сфері космосу, країни Європейського Союзу прагнуть створити ракетний носій, який зможе конкурувати з SpaceX у плані витрат на виведення корисного вантажу, зокрема супутників, на орбіту.
На його думку, українські підприємства мають можливість брати участь у європейських ініціативах в різних сферах, зокрема, у створенні ракетних двигунів та двигунів для супутників.
"Ми завжди славилися висококваліфікованими фахівцями в галузі ракетних двигунів, адже це є однією з ключових складових ракети. Проте ми можемо запропонувати європейським партнерам й інші важливі рішення. Наприклад, розробка систем двигунів для коригування орбіти супутників. Ці системи забезпечують точність позиціонування, якщо супутник втрачає своє оптимальне місцезнаходження на орбіті," - зазначив Валерій Боровик в інтерв'ю для РБК-Україна.
Андрій Колесник зазначив, що українське підприємство "Південмаш", розташоване в Дніпрі, виробляло мотори для європейської ракети Vega.
Сьогодні Україна уклала Рамкову угоду з Європейським космічним агентством, яка буде чинною до лютого 2029 року. Реалізація цієї угоди є важливим кроком на шляху до отримання членства України в цьому агентстві.
"Україна повинна активізувати співпрацю з Європейським Союзом у сфері космосу відповідно до цієї угоди. Необхідно укладати та реалізовувати додаткові імплементаційні угоди, щоб ця Рамкова угода набула практичного значення. До цього моменту подібні угоди залишалися лише формальністю", - висловив свою думку Андрій Колесник в інтерв'ю РБК-Україна.
Він додав, що українські підприємства співпрацюють з європейськими компаніями незалежно від держави, як субпідрядники в певних проектах.
За словами Андрія Колесніка, багато українських космічних підприємств мають конкурентів серед країн-членів Європейського космічного агентства. Найбільш корисним з боку Європи було би створення в Україні інкубатора для навчання локальних стартапів веденню бізнесу у космічній галузі.
Зображення: Українські фахівці володіють серйозними знаннями в галузі ракетних двигунів (за даними Європейського космічного агентства).
"Система інкубаторів сприяє розвитку стартапів, надаючи їм можливість отримувати доступ до патентів на вигідних умовах. Вона забезпечує навчання, допомагає у створенні нових технологій та їх патентуванні, а також у продажу ліцензій на використання цих інновацій. Іншими словами, мета полягає в тому, щоб навчити стартапи бути стійкими в умовах бізнес-середовища," - зазначив Андрій Колесник в інтерв'ю РБК-Україна.
Він зазначив, що Європейське космічне агентство укладає контракти з компаніями з країн-членів, причому обсяги замовлень безпосередньо залежать від внесків цих країн. Наприклад, якщо Франція вкладе 100 мільйонів євро, то компанії цієї країни отримають контракти на відповідну суму.
За словами Йозефа Ашбахера, в даний час Європейський Союз впроваджує наукову космічну ініціативу "Коперник", в рамках якої супутники досліджують Землю, зокрема кліматичні зміни, океанічні процеси, а також збирають дані, які можуть бути корисними для сільського і лісового господарства та інших секторів економіки.
#НАТО #SpaceX #Океан #Європейський Союз #Європа #Росія #Україна #РБК-Україна #Інвестиції #Бізнес #Китай (регіон) #Північна та Південна Америка #Євро #Німеччина #Індія #Bloomberg L.P. #Ракета. #Ліцензія #Ілон Маск #Природний супутник #НАСА #Стартап-компанія #Італія #Франція #Дніпро #Getty Images #Інженер #Двигун #Планета #ВО "Південмаш #Космічний простір #Корисне навантаження #Falcon 9 #Орбіта #Європейське космічне агентство #Ракетний двигун #Миколай Коперник #Патент