Міністерство соціальної політики представило новий проект пенсійної реформи. Експерт Сергій Коробкін детально розглянув потенційні недоліки та переваги цієї ініціативи.
Проєкт розміщений для обговорення на сайті Федерації профспілок України (ФПУ).
Цей проєкт включає в себе створення базової пенсії, що дорівнюватиме 30% від мінімальної заробітної плати, а також впровадження системи нарахування балів за внески до страхування.
Зокрема, Міністерство пропонує викласти закон "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в новій редакції.
У міністерстві сподіваються, що новий законопроєкт сприятиме збільшенню виплат для 80% пенсіонерів і допоможе вирішити питання нерівності в розмірах пенсій, призначених у різні періоди.
Також передбачається спрощення процесу обліку пенсійних прав та покращення усвідомлення майбутнього розміру пенсії.
Аргументація проекту
У пояснювальній записці до проєкту йдеться про необхідність ліквідації дисбалансу в системі солідарного пенсійного забезпечення. Пропонується впровадження єдиних методів для розрахунку пенсій, а також встановлення зрозумілого зв'язку між величиною сплаченого страхового внеску та розміром пенсійних виплат.
Зокрема, планується використовувати дані про величини сплачених страхових внесків для визначення розміру пенсії, замість інформації про зарплату (дохід), з якої ці внески були сплачені.
Не буде застосовуватися обмеження на максимальний розмір солідарної пенсії.
Пропонується запровадити базову пенсію, що замінить існуючу складну та непрозору систему численних доплат і "дотяжок", які не мають статусного значення.
"Фактично мова йде про поглинання таких доплат однією сумою -- базовою частиною пенсії. Крім того, базова частина пенсії забезпечить мінімальний рівень пенсійного забезпечення в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування для осіб, які набули право на пенсію за віком", -- йдеться в документі.
Пропонується відокремити від поняття "пенсії" всі додаткові виплати, надбавки та інші привілеї статусного характеру, що регулюються іншими законами та фінансуються з державного бюджету. Запропоновано визначити правила надання таких доплат у єдиному законодавчому акті, що стосується державних соціальних виплат для пенсіонерів та інших категорій отримувачів, замість того, щоб розподіляти їх між численними законодавчими актами.
Базова пенсія та бали
Пенсійні виплати по досягненню віку формуються з двох складових: базової частини та страхової частини.
Розмір основної складової пенсії за віком дорівнює 30% від мінімальної заробітної плати цього року, з урахуванням відрахувань на податки та інших обов'язкових внесків.
Розмір пенсійної страхової частини визначається на основі суми внесків, що їх особа сплачувала протягом усієї своєї трудової діяльності.
Вартість одного бального показника розраховується за допомогою певної формули, враховуючи середній рівень заробітної плати, з якої здійснювались страхові внески протягом попереднього року, а також 4200 – це середня кількість балів, яку особа може отримати за 35 років страхового стажу при регулярних внесках.
Вартість одного балу визначається Кабінетом міністрів та затверджується щороку з 1 березня.
Перерахунок пенсій
Законопроєкт передбачає нові підходи до перегляду пенсій у контексті індексації. Оскільки основним критерієм для оцінки рівня пенсійного забезпечення є коефіцієнт заміщення — відсоток від заробітку, а також враховуючи, що зростання зарплат у середньо- і довгостроковій перспективі зазвичай перевищує інфляційні показники, пропонується проводити оновлення страхової частини пенсії відповідно до темпів зростання середньої зарплати.
"Збільшення пенсій буде корелювати з економічними процесами: якщо зарплати зростають (підвищуються надходження від внесків), то й пенсії зростуть; у разі сповільнення росту зарплат спостерігатиметься й уповільнення зростання пенсій," - зазначається в пояснювальній записці.
Змінюються також методи перерахунку пенсій для тих, хто продовжує трудову діяльність на пенсії. Для пенсіонерів, які працюють, перерахунок пенсій буде здійснюватися автоматично щорічно. Розмір пенсії зростатиме з урахуванням додатково набутої трудової стажу.
Особливі пенсійні виплати
Для створення прозорої та справедливої пенсійної системи, яка функціонуватиме на основі математичних моделей та актуарних прогнозів без стороннього втручання, різноманітні додаткові пільги (такі як доплати, надбавки, підвищення та множинні зарахування стажу) у сфері пенсійного забезпечення, що регулюються різними законодавчими актами, будуть відокремлені від основної структури пенсії в солідарній системі. Вони перетворюються на окремі державні соціальні доплати для пенсіонерів.
Усі наявні сьогодні доплати, підвищення, додаткові пенсії, надбавки та інші фінансові виплати до пенсії, які мають умовно статусний характер або були запроваджені за конкретні заслуги чи особливості роботи (які не підпадають під страхові принципи), залишаться в силі та будуть об'єднані в єдиному законодавчому акті (оновлена версія закону "Про пенсії за особливі заслуги"). Таким чином, норми, що визначають ці виплати в теперішніх спеціальних законах, будуть закріплені в цьому новому законі.
Розмір додаткових державних соціальних виплат до пенсії для кожної окремої категорії осіб встановлюватиметься як відсоток від базової величини, розмір якої на старті реформи буде еквівалентний розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. У подальшому розмір базової величини затверджуватиметься Верховною Радою в законі про державний бюджет України на відповідний рік з урахуванням зростання економіки.
Державні соціальні доплати, які надаються пенсіонерам та особам, що отримують інші види допомоги, фінансуватимуться з державного бюджету і надалі виплачуватимуться Пенсійним фондом України разом із пенсіями, як зазначено в пояснювальній записці.
Пенсія для людей з мінімальним стажем
У законопроєкті передбачено розширення пенсійного забезпечення для осіб, що досягли 65-річного віку, які, незважаючи на відсутність необхідного страхового стажу, сплатили значні суми страхових внесків.
Зокрема, пропонується встановити можливість отримання пенсії за віком для осіб, які досягли 65-річного віку, незалежно від їхнього страхового стажу, який наразі становить мінімум 15 років. При цьому, умова полягає в тому, що ці особи повинні сплатити внески, що в сумі дорівнюють внескам за 30 років стажу, базуючись на мінімальній заробітній платі.
Водночас, інші актуальні умови, що регулюють право на отримання пенсії (як-от вимоги до страхового стажу та вікові рамки виходу на пенсію), залишаються незмінними.
Не будемо забувати, що навіть без реформування пенсійної системи деякі пенсіонери можуть отримати виплату своєї пенсії за півроку наперед.
#Інфляція #Податок #Сміливіше. #Економіка #Уряд України #Верховна Рада #Нормативно-правовий акт #Пенсіонерка #Законодавство #Міністерство соціальної політики України #Державний бюджет #Пенсія #Соціальна нерівність #Профспілка #Прожитковий мінімум #Страхування #Мінімальна заробітна плата #Працездатність людини #Математична модель #Індексація