
Європейський Союз ще торік затвердив виділення Україні 50 мільярдів євро в рамках програми Ukraine Facility. Для того, щоб отримати ці фінансові ресурси до 2027 року, Україні необхідно реалізувати певні умови та завдання.
У Європейському Союзі було розроблено новий механізм підтримки на 2024-2027 роки, відомий як Ukraine Facility. Цей механізм має на меті сприяти Україні у процесах відновлення, реконструкції та модернізації. Згідно з умовами, протягом зазначеного періоду ЄС зобов'язується надати Україні фінансову підтримку на загальну суму 50 мільярдів євро.
Угода щодо запуску цієї програми була укладена 6 лютого 2024 року. Відтоді Україні було надано кілька траншів фінансової допомоги для макрофінансових потреб, зокрема, для підтримки державного бюджету. Щоб продовжувати отримувати заплановані кошти від Європейського Союзу, нашій країні необхідно ухвалити ряд законодавчих ініціатив, які, зокрема, передбачають реформування житлового законодавства, регулювання всіх аспектів відновлення після війни, а також трансформацію місцевих державних адміністрацій у префектури.
"Минулого року ми отримали фінансування, в основному, у формі макрофінансової допомоги, що було спрямоване на підтримку державного бюджету. У рамках цієї програми також передбачені кошти для реалізації інвестиційних проектів, зокрема в сферах енергетики, житлового будівництва та транспорту. Другий транш складав майже 7 мільярдів євро і був виділений як інвестиційний фонд від ЄС для підтримки бізнесу. Третій транш передбачав технічну та адміністративну підтримку на суму близько 5 мільярдів євро," - повідомила Олена Шуляк, народний депутат та голова парламентського комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування.
Вона зазначила, що Україна вже реалізувала певну частину структурних маяків, але існують і такі, які не рухаються вперед. Серед них — законопроєкти "Про основні засади державної житлової політики", "Про основні засади відновлення" та "Місцеві державні адміністрації", що передбачає перетворення місцевих держадміністрацій на органи префектурного типу.
Народний депутат зазначила, що перший документ у представленому списку - "Про основні принципи житлової політики" - вже готовий. Це законопроєкт №12377, який успішно пройшов кілька етапів публічних консультацій і був доопрацьований з урахуванням зауважень усіх зацікавлених сторін у процесі майбутньої житлової реформи. Профільний комітет вже рекомендував його для голосування в першому читанні. Отже, найближчими тижнями його розгляд відбудеться у парламенті.
"Реформування житлової сфери означає скасування Житлового кодексу 1983 року і розв'язання проблеми багаторічних черг на отримання житла від держави. Серед основних принципів закону - впровадження механізмів щодо забезпечення житлом тих, хто не може придбати його сам, та відмова від практики приватизації житла, отриманого від держави, зокрема службового. Натомість пропонується залучати сучасні європейські механізми", - пояснила очільниця комітету містобудування.
Шуляк повідомила, що йдеться про ініціативу створення фонду соціального житла. Зокрема, розглядається можливість соціальної оренди, фінансування якої здійснюватиме держава. Громадяни матимуть можливість не лише орендувати житло, але й викупити його в майбутньому. Крім того, кошти, сплачені за оренду, будуть спрямовані на фонд, що фінансуватиме будівництво нового житла для тих же громадян. Також планується реалізація ряду фінансових і кредитних механізмів для тих, хто потребує покращення своїх житлових умов.
Наступним у списку важливих законодавчих змін, які є необхідними для отримання фінансування від Європейського Союзу, є законопроєкт, що охоплює всі питання, пов'язані з відновленням України. Мова йде про ініціативу "Про основні принципи відновлення", яка вже підготовлена та пройшла кілька етапів публічних обговорень.
Депутат уточнила, що законодавче врегулювання відновлення необхідне не лише для отримання допомоги в рамках плану Ukraine Facility, але й дотримання тих зобов'язань, які Україна взяла на себе перед усіма міжнародними партнерами стосовно післявоєнної відбудови.
За її словами, йдеться про реалізацію відновлювальних процесів, заснованих на принципах зеленої, інклюзивної та цифрової економіки. Основна мета — відбудова з акцентом на фразу "будуй краще, ніж було". У процесі моніторингу відновлення, оцінки проектів та їх аудиту необхідно використовувати цифрову платформу DREAM. Також передбачається встановлення різних форм відновлення, зокрема, пооб'єктного підходу, комплексної відбудови населених пунктів, а також компенсацій за пошкоджене чи знищене житло.
Третя законодавча зміна, без якої неможливе фінансування в рамках Ukraine Facility, стосується ухвалення законопроєкту №4298 "Місцеві державні адміністрації", який передбачає реформування місцевих держадміністрацій на органи префектурного типу. Цим документом зокрема передбачено:
впровадження механізму контролю за правомірністю рішень місцевих органів влади;
- надання статусу державних службовців керівникам місцевих державних адміністрацій та їхнім заступникам;
- вдосконалення процесу призначення та звільнення керівників місцевих державних адміністрацій;
- впровадження системи кадрового резерву та проведення відбору кандидатів на посаду очільника місцевої державної адміністрації.
Труднощі щодо цього документу полягають у тому, що його створили ще у 2018 році, і досі навколо нього у профільній спільноті ведуться дискусії.
Як підкреслила Шуляк, щодо цього законопроєкту існує безліч занепокоєнь: політична вигода, різноманітні міфи та побоювання втрати контролю. Проте зобов'язання щодо євроінтеграції потребують впровадження змін. Цей документ є складовою частиною програми Ukraine Facility. Тому його реалізація є важливим і необхідним кроком для реформування державних адміністрацій.
Історія питання, яке намагається вирішити згаданий законопроєкт, бере свій початок десять років тому, коли прокуратура виконувала функцію загального контролю за дотриманням законів на місцевому рівні. Однак, у 2014 році, після ухвалення нового закону "Про прокуратуру", це відомство втратило ці повноваження в рамках судової реформи та євроінтеграційних процесів, спрямованих на адаптацію ролі прокуратури до європейських стандартів. Зміни, які відбулися, у 2016 році були закріплені і в Конституції. Водночас, жодній з державних інституцій не було передано функцію контролю за законністю рішень органів місцевого самоврядування.
Основна мета законопроєкту щодо місцевих державних адміністрацій полягає в перетворенні обласних та районних адміністрацій на органи, які функціонують за префектурним принципом, наділені повноваженнями контролю за правомірністю роботи органів місцевого самоврядування.
До речі, як зазначено в міжнародному порівняльному дослідженні місцевого самоврядування, проведеному в швейцарському Університеті Лозанни, нині Україна є єдиною європейською державою, в якій відсутній нагляд за законністю рішень органів місцевої влади.
#Транспорт #бюджет #Європейський Союз #Україна #Бізнес #Енергетична галузь #Євро #Законодавство #Документ #Парламент #Моніторинг #Державний бюджет #Приватизація #Прокуратура #Конституція України #Швейцарія #Міське планування #Екосистема #Місцеве самоврядування #Державна служба #Державна влада #Механізм (інженерія) #Проєкт закону #Лозанна