Готуйтеся до змін: протягом наступних шести місяців в Україні відбудеться підвищення цін на практично всі товари.

Ціни на продукти безперервно підвищуються. УНІАН провів аналіз, щоб виявити, як змінюється вартість основних товарів у продуктовому кошику, які чинники викликають ці цінові коливання та до яких фінансових випробувань слід бути готовими у 2025 році.

Протягом останніх кількох місяців українці спостерігають за безжальним підвищенням цін на більшість продуктів харчування та товарів у магазинах. Згідно з даними Державної служби статистики, річна інфляція в Україні у 2024 році досягла 12%. Зокрема, ціни на продукти харчування зросли на 14% за рік, що стало суттєвим ударом по фінансовому становищу населення.

У минулому році найбільше зросли ціни на овочі - на понад 48 відсотків, вершкове масло - на майже 34% та соняшникову олію - на близько 21 відсотка. Значно подорожчали також молоко - на майже 19%, хліб - понад 18%, фрукти - більше 16%, а також сир - на понад 16 процентів. Ціни на яйця, які нещодавно українці жартома називали "золотими" через їхнє стрімке здорожчання, зросли на понад 13%. Так само виросли у ціні алкогольні напої та тютюнові вироби. Що ж до риби та продуктів з неї, то ця категорія здорожчала на 13 відсотків.

Комунальні послуги зазнали значного зростання, збільшившись майже на 19%, що зумовлено суттєвим підвищенням тарифів на електроенергію для населення в червні – з 2,64 грн до 4,32 грн за кіловат-годину. Вартість медичних послуг зросла більше ніж на 13%, а транспортні витрати підвищилися на понад 7%. Освітні послуги також подорожчали на 12%, у той час як ціни на послуги ресторанів і готелів зросли більш ніж на 13%. Не оминули підвищення й послуги зв'язку, які стали дорожчими на понад 9%.

Негативні тенденції, що спостерігалися минулого року, тривають і у січні: фахівці щодня повідомляють про підвищення цін на огірки, буряк, капусту, гречку та ряд інших популярних товарів. Окрім цього, українці стикаються з необхідністю витрачати більше на зв'язок, адже усі мобільні оператори в Україні з початку року підвищили свої тарифи.

"При аналізі складу продовольчої корзинки стає очевидним, що найбільше зросли ціни на бюджетні продукти. Зокрема, ми спостерігаємо підвищення вартості борщового набору, овочів, хліба, макаронів та круп. Водночас, ціни на дорожчі товари, такі як м'ясо, підвищилися лише незначно", - зазначає в інтерв'ю УНІАН член Економічного дискусійного клубу, економіст Олег Пендзин.

Більшість експертів сходяться на думці, що однією з основних причин зростання цін на продукти харчування став поганий врожай минулого року через аномальну спеку та посуху.

"Це стало причиною значного зниження врожаю — зокрема, ми отримали на 30% менше картоплі. Безумовно, це позначилося на загальному обсязі товарів на ринку, що, в свою чергу, викликало підвищення цін", - підкреслює Пендзин.

Однак слід також звернути увагу на менш помітні аспекти, які сприяли зростанню цін на продукти в Україні. За даними опитування, проведеного Центром Разумкова, 44% українців стали частіше обирати найдешевші харчові продукти, не звертаючи уваги на їхню якість. Це свідчить про те, що майже половина населення змушена шукати способи заощаджувати на харчуванні.

"Коли реальні доходи населення знижуються, представники середнього класу починають обирати більш доступні варіанти споживання. Ця зміна викликає зростання попиту на недорогі продукти харчування, які вже користувалися популярністю серед малозабезпечених верств населення, адже до них приєднуються й ті, хто переходить з середнього класу до нижчого. В результаті, ми спостерігаємо зростання попиту на бюджетні продукти, що, в свою чергу, веде до прискореного підвищення цін у цьому сегменті", - зазначає експерт з економіки.

Отже, у складі споживчого кошика основні продукти швидше підвищують свою вартість, тоді як ціни на більш дорогі товари залишаються практично стабільними.

"Чим ми з вами багатші, тим більше ми їмо м'яса, молокопродуктів і сирів. Чим бідніші, тим більше їмо хліба та картоплі. Власне ця ситуація із підвищеним попитом в дешевому сегменті якраз і формує цей додатковий попит, що призводить до зростання цін в дешевому сегменті", - каже експерт.

Ця обставина викликає асоціації з відомою біблійною притчею: "Тому, хто має, буде дано; а в того, хто не має, заберуть і те, що він має". Іншими словами, інфляція особливо негативно впливає на тих, хто й так стикається з фінансовими труднощами.

Голова НБУ Андрій Пишний заявив, що в перші місяці цього року ціни, ймовірно, продовжать зростати через подальший вплив низьких торішніх врожаїв, а також через зростання собівартості виробництв. Нацбанк прогнозує, що інфляція на 2025 рік сягне позначки 8,4%. Пік її припаде на II квартал, а з середини року, за оцінками регулятора, вона почне знижуватися.

Прискорення інфляційних процесів можуть викликати низькі врожаї, збільшення тарифів на електроенергію, а також підвищення вартості транспортування газу та електрики для підприємств. Серед інших факторів - можливі перебої в електропостачанні, девальвація гривні, зростання цін на сировину та нестача робочої сили на ринку.

Фінансовий аналітик Андрій Шевчишин прогнозує, що 2025 рік принесе багато викликів. Він зазначає, що одним із основних чинників буде посуха та низький врожай 2024 року. Це призведе до зростання цін на овочі, фрукти та зернові, які залишатимуться на високому рівні, поки не з'явиться новий врожай, здатний стабілізувати ситуацію.

"За прогнозами, середньомісячна інфляція може сягнути 13% впродовж року, хоча до його завершення очікується зниження цього показника до приблизно 9%. У базовому сценарії на вартість товарів і послуг впливатимуть не лише девальвація гривні, а й слабкі місця на ринку. Серед факторів, які можуть підвищити витрати бізнесу, - зростання операційних витрат, збільшення податків для фізичних осіб-підприємців, підвищення військового збору, а також запровадження Єдиного соціального внеску для ФОПів. Усі ці витрати будуть передані кінцевому споживачеві", - зазначив фінансовий аналітик Шевчишин в коментарі для УНІАН.

Ще одним важливим чинником, що призводить до підвищення цін на товари, є, наприклад, січневе збільшення тарифів на розподіл електроенергії для підприємств. Крім того, експерт зазначає, що можливе зростання тарифів "Укрзалізниці" на вантажні перевезення, що неминуче позначиться на фінальних цінах для споживачів, оскільки компанії будуть змушені перенести ці витрати на своїх покупців.

Окрім того, витрати на логістику зростатимуть внаслідок підвищення цін на паливо, темпи якого зростання, за даними "Інфляційного звіту" НБУ, прискоряться до понад 13% у поточному році.

"За словами Шевчишина, у другій половині року, з появою нового врожаю, ми очікуємо поліпшення ситуації з цінами на продукти."

Крім того, через військову ситуацію в Україні наразі введено мораторій на підвищення тарифів на гарячу воду, опалення та газ. Однак фінансовий аналітик Андрій Шевчишин підкреслює, що після закінчення активних бойових дій міжнародні партнери можуть вимагати приведення вартості комунальних послуг до "економічно обґрунтованого рівня". Це може призвести до підвищення тарифів на комунальні послуги на 30% або більше, що створить додатковий фінансовий тягар для українців.

"Якщо виключити вплив зростання комунальних тарифів, які я враховую, ми можемо досить добре утриматися на нижчому рівні інфляції, і, можливо, не виникне значних коливань протягом року. Мій прогноз може здатися комусь надто песимістичним, але я вважаю, що цей сценарій є найбільш ймовірним," - зазначив Шевчишин.

Заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Денис Марчук зазначив, що ключовими факторами, які сприятимуть зростанню цін на продукти у 2024 році, є поєднання сезонних коливань, економічних умов та наслідків війни.

"Фактично до нового сезону у нас овочева група буде точно продовжувати зростати ще в межах 15%", - ділиться він своїм прогнозом з УНІАН та додає, що ситуація на молочному ринку також є непростою.

Експортні обмеження до Європи тимчасово знизили закупівельні ціни на молоко, але кінцева вартість для споживачів навряд чи зміниться через податкові нововведення, зокрема зростання акцизів на паливо.

"Збільшення акцизів на паливо-мастильні матеріали, яке стартувало у вересні, поки що не має значного впливу на ринок. Трейдери ще реалізують запаси, закуплені за попередніми цінами. Проте з січня ціни на паливо вже відобразяться на собівартості товарів та витратах на транспортування", - зазначає Марчук.

Він також переконаний, що, ймовірно, не залишиться жодної категорії товарів, ціни на які не зростуть до початку нового сезону.

Фінансовий аналітик Андрій Шевчишин зазначає, що, наприклад, молочна продукція дорожчає через зростання вартості кормів, а м'ясо - через скорочення поголів'я худоби та високі витрати на її утримання. Якщо 2024 року ціни на м'ясо зростали повільно, то в нинішньому році експерт прогнозує їхній суттєвий стрибок, що може призвести до збільшення імпорту.

Член Економічного дискусійного клубу та економіст Олег Пендзин зазначає, що інфляція в секторі продуктів харчування у 2025 році буде прямо залежати від того, наскільки вдалим стане рік для українських фермерів. Проте на даний момент жоден експерт не в змозі зробити прогнози стосовно цьогорічних обсягів врожаю.

"Ніхто не може передбачити, що чекає нас влітку цього року. Які температури нас очікують і який вплив це матиме на врожай. Власне, продовольча інфляція у 2025 році значною мірою залежить від результатів аграрного сезону. Але поки що ніхто не знає, як все складеться," - зазначає фахівець.

Українські торговельні мережі також стримані у своїх прогнозах щодо подальшого зростання цін.

"Вартість товару визначається багатьма чинниками. Серед них — зміни валютного курсу, погодні умови, витрати на логістику та інші аспекти. Окрім того, сезонні коливання також грають важливу роль: наприклад, ціни на м'ясо та молочні продукти зазвичай підвищуються взимку в порівнянні з літніми місяцями," - зазначили представники прес-служби мережі супермаркетів Еко-маркет.

Відзначається, що у 2025 році найзначніше зростання цін спостерігається в сегменті овочів, зокрема на картоплю, моркву та буряк. Крім того, відбулося підвищення цін на молочні продукти, такі як молоко, сметана та олія.

Крім того, в мережі супермаркетів зазначають, що, попри інфляцію, обсяги продажів у 2024 році поступово збільшувалися. Зокрема у Києві, за даними внутрішніх досліджень компанії, серед покупців "відчуття зростання цін" на продукти харчування, як не дивно, зменшується у порівнянні з минулими роками повномасштабного вторгнення.

"Окрім зменшення 'відчуття зростання цін' у минулому році, було помічено й загальне зниження усвідомленості споживачів щодо цін на товари. Це означає, що клієнти стали менш уважними до цінових змін у порівнянні з попередніми періодами", - зазначають у прес-службі магазину.

В свою чергу, представники мережі АТБ повідомили УНІАН, що інфляція чинить негативний вплив на попит споживачів, оскільки зменшує їх купівельну спроможність. Проте, з іншого боку, вона також стимулює товарообіг. Люди прагнуть придбати необхідні їм товари вже сьогодні, оскільки ціни на них невпинно зростають.

Ще одна неприємність з'явилась несподівано: в АТБ повідомляють, що на початку 2025 року ціни на горілку, яка залишалася стабільною протягом останніх двох років, почнуть зростати. Основними причинами цього є підвищення витрат на сировину та електроенергію. Загалом, з грудня 2024 року категорія алкогольних напоїв, зокрема вина і коньяки, подорожчала на 50%.

Серед інших напоїв у 2025 році очікується найбільше зростання цін на какао, каву, а також на соки (вишневий, яблучний і апельсиновий).

"Формуючи прогнози на 2025 рік, варто відзначити, що ціни на більшість товарів, швидше за все, залишаться на нинішньому рівні. Проте, в умовах сьогодення, підвищення вартості також не можна виключити. Це буде залежати від багатьох чинників, включаючи погодні умови, витрати на транспортування, а також загальну ситуацію в країні та в енергетичному секторі", - зазначили в АТБ.

У прес-службі мережі нагадали, що, згідно з заявою Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН, наступного сезону в деяких країнах, у тому числі в Україні, очікуються "не цілком сприятливі погодні умови для вирощування пшениці".

"Тому наші аграрії навряд чи опускатимуть цінники. Дорогі пшениця та кукурудза, зі свого боку, забезпечать високі ціни на борошно та комбікорми, що накручуватиме цінники на хліб, макарони, м'ясо та молочку", - підсумовують в АТБ.

На жаль, ціни, ймовірно, продовжать зростати через комбінацію низьких врожаїв, збільшення витрат на виробництво, підвищення тарифів та різноманітні економічні труднощі, викликані війною. Фахівці та державні органи прогнозують, що ситуація може трохи стабілізуватися в другій половині року. Однак до цього часу ще потрібно дожити, тому українцям слід адаптувати свої харчові звички, щоб краще впоратися з фінансовим тиском, який і так суттєво відчувається.

#молоко #Електрична енергія #Врожайність сільськогосподарських культур #Економіст #Овочевий #Інфляція #Національний банк України #Українська гривня #Картопля #Європа #Сир. #Їжа #Українці #Товари #Логістика #Ціна #Девальвація #Споживач #М'ясо #Роздрібний магазин #Хліб #Середній клас #АТБ-Маркет #Українське незалежне інформаційне агентство #Макарони.

Читайте також

Найпопулярніше
Замкнена вертикаль. Що таке Вищий антикорупційний суд і чому його створення бояться політики?
Запит на справедливість або популізм?
Субсидія за новими тарифами: чи вистачить в бюджеті грошей
Актуальне
США не отримуватимуть право власності на активи. Бессент поділився певними аспектами угоди з Україною.
Україна не може бути інтегрована до Європейського Союзу без згоди угорського народу, а після завершення війни вона стане своєрідною "захисною зоною" - нові коментарі Віктора Орбана | УНН
У Харкові стартувала нова система тривог з диференційованим підходом: що це включає?
Теги