Європейський механізм прикордонного вуглецевого коригування (CBAM), що планує впровадження вуглецевого мита з 2026 року, не лише створює ризики для економічної стабільності України, а й викликає сумніви щодо досягнення цілей "зеленої трансформації".
Цю інформацію озвучила Людмила Циганок, президентка Асоціації фахівців у сфері екології PAEW та генеральна директорка "Офісу сталих рішень".
"Так, саме так. Адже терміни 'зелена трансформація' та 'зелений перехід' не є просто красивими словами. Це про справжні, чіткі дії," — підкреслила спеціалістка.
Вона підкреслила: перехід до низьковуглецевого виробництва неможливий без масштабної модернізації промисловості, яка потребує ресурсів.
Мова йде не лише про вкладення коштів, а й про розробку ефективної системи нагляду та спостереження.
"Щоб економіка змогла адаптуватися до низьковуглецевого виробництва, необхідна справжня модернізація. Це стосується не лише усвідомлення, яке вже існує, а й залучення фінансування та забезпечення контролю за дотриманням надійної системи моніторингу. Витрати на ці заходи також будуть значними. Чекати на зміни ми не можемо," – підкреслила Циганок.
На її думку, без відтермінування CBAM та створення ефективної підтримки всередині країни -- з боку уряду, регуляторів і спеціальних фондів -- "зелений перехід" залишиться фікцією.
"Це велике завдання для України, яке потребує особливої уваги. З одного боку, уряду необхідно досягти узгоджених умов і термінів переходу, а з іншого -- не зволікати та не перекладати відповідальність на кожного виробника, а активно вимагати виконання", -- підкреслила вона.
Циганок вважає, що країна повинна запровадити ефективні інструменти Європейського Союзу, які вже показали свою дієздатність.
"Нам потрібно адаптувати найефективніші механізми Європейського Союзу, оскільки наш шлях веде до нього, і запровадити їх в Україні. Це передбачає, що Фонд декарбонізації повинен сприяти розробці спеціальних фінансових програм для підтримки "зеленого переходу"."
І щоб кожен, хто слідує високим екологічним стандартам Європейського союзу, вони були в кращому конкурентному становищі, ніж ті, хто не прагне змінюватися -- тоді це буде працювати", -- наголосила вона.
На попередніх засіданнях Всеукраїнської енергетичної асамблеї було зазначено, що автоматичне введення "вуглецевого мита" може спричинити зменшення доходів від експорту, скорочення інвестицій у модернізацію енергетичних систем, а також ускладнити процес відновлення пошкодженої інфраструктури.
#Європейський Союз #Економіка #Інвестиції #Експорт #Інфраструктура #Моніторинг #Держава (політичний устрій) #Екологія #Природне середовище #Мито (податок)