
У контексті війни "Укрзалізниця" виступає як ключова інфраструктура, що одночасно задовольняє вимоги військових, економічних потреб і потреб цивільного населення. Отже, її фінансова стабільність має вирішальне значення для оборонних можливостей України.
Оскільки залізничне підприємство вже зіткнулося з серйозними фінансовими труднощами, необхідно організувати фінансування "Укрзалізниці" з державного бюджету та зробити цю підтримку постійною. Такі рекомендації містяться у листі Федерації роботодавців України (ФРУ), адресованому головам усіх депутатських фракцій Верховної Ради, повідомляє РБК-Україна.
"Щодня працівники залізниці забезпечують транспортування військової техніки, пального, боєприпасів, гуманітарних вантажів та особового складу Збройних Сил України. Це життєво важлива система оборони, що продовжує функціонувати навіть під час обстрілів та у випадках значних руйнувань інфраструктури. Будь-яке зниження її функціональності неминуче вплине на обороноздатність країни", - підкреслюється в листі ФРУ.
Повідомляється, що 16 липня Верховна Рада ухвалила за основу законопроєкт, що передбачає зміни до державного бюджету. Цей документ створює можливості для фінансової підтримки "Укрзалізниці", яка виконує критично важливу соціальну роль, надаючи доступний та надійний транспорт мільйонам людей в усіх куточках України, у тому числі в регіонах, які не мають доступу до звичних логістичних шляхів.
У Федерації роботодавців зазначили, що така діяльність є економічно невигідною, проте в умовах війни вона є життєво важливою. Водночас, фінансовий стан "Укрзалізниці" досяг критично небезпечного рівня, і вже в жовтні компанія може зіткнутися з проблемами ліквідності. Прогнозується, що збитки від пасажирських перевезень у 2025 році перевищать 22 мільярди гривень.
"Підтримка "Укрзалізниці" з державного бюджету в цій ситуації є не витратою, а інвестицією у збереження обороноздатності, стабільності логістичних ланцюгів, конкурентоспроможності української економіки. Йдеться про збереження транспортної системи, без якої неможливі ані експорт, ані безперебійне забезпечення фронту, ані стабільність на внутрішньому ринку праці", - наголосили у ФРУ.
У листі акцентується на тому, що "Укрзалізниця" виявилася єдиною транспортною мережею, яка здатна функціонувати навіть в умовах сильних обстрілів і знищення інфраструктури, відновлюючи перевезення всього за кілька годин після нападів.
"Підтримка фінансової стабільності є критично важливою для здатності держави захищатися та стримувати лінію фронту. Будь-які порушення в цій системі неодмінно призведуть до сповільнення і зменшення обсягу постачання на фронт, що може суттєво загрожувати безпеці країни", - підкреслили в Федерації.
Там нагадали, що раніше збитки пасажирського сектору покривалися за рахунок вантажних перевезень. Але таке крос-субсидування наразі вичерпало себе: вантажна база суттєво скоротилася - з 314 млн тонн у 2021 році до прогнозованих 160 млн тонн у 2025 році. Відтак, фінансова можливість вантажного сегменту компенсувати зростаючі збитки пасажирської діяльності вичерпана. Подальше підвищення вантажних тарифів як спосіб закрити цю "дірку" є небезпечним і економічно шкідливим, зазначається у листі
"Федерація закликає підтримати норму в проекті закону №13439-3, яка передбачає збільшення резервного фонду державного бюджету та виділення у 2025 році 8 млрд грн на підтримку "Укрзалізниці". Це дозволить стабілізувати фінансовий стан компанії, забезпечити обороноздатність України та забезпечити стабільну роботу транспортної інфраструктури", - заявляють у ФРУ.
У Федерації підкреслюють, що така форма підтримки повинна стати регулярною, і звертаються до уряду з проханням включити у проект державного бюджету на 2026 рік спеціальні фінансові видатки для компенсації збитків від пасажирських перевезень, як це практикується в більшості країн Європейського Союзу.
"Це сприятиме підвищенню конкурентоспроможності АТ 'Укрзалізниця', збереженню її інвестиційних можливостей для відновлення інфраструктури, а також забезпечить стабільність транспортної системи на тривалий період", - зазначили в ФРУ.
Як стало відомо, Комітет Верховної Ради, що займається бюджетними питаннями, вже дав зелене світло для другого читання законопроєкту №13439-3, який пропонує внести зміни до закону "Про державний бюджет України на 2025 рік". Один із ключових аспектів цього законопроєкту полягає в підвищенні Резервного фонду державного бюджету на 8 мільярдів гривень, що буде спрямовано на фінансування залізничного транспорту.
#бюджет #Європейський Союз #Економіка #Боєприпаси #РБК-Україна #Верховна Рада #Інвестиції #Логістика #Швидкість #Інфраструктура #Українська залізниця #Економіка України #Лінія фронту #Військові технології #Ринок праці #Державний бюджет #тонна #Вантаж #Працевлаштування #Паливо для двигуна #Робити #Транспортна інфраструктура