41,9% підприємств в Україні повідомили, що програма "Національний кешбек" не вплинула на їхню діяльність, 21,2% не брали в ній участі, ще 14,8% було складно оцінити її вплив.
Про це свідчать результати опитування, проведене серед 485 промислових підприємств Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій.
Як повідомляється, негативні оцінки надали 0,2% респондентів. Водночас позитивний вплив відзначили 21,8% опитаних підприємств.
"У сфері харчової промисловості 40,3% компаній відзначили позитивний вплив. Крім того, підприємства поліграфічної галузі (25%) та виробництва текстилю, одягу і взуття (23,2%) надали оцінки, що перевищують середні показники вибірки. У хімічній промисловості (20%) вплив виявився близьким до середніх значень", - зазначила виконавча директорка ІЕД Оксана Кузяків.
Опитування засвідчило, що розмір підприємства суттєво впливає на оцінку даної програми.
"Якщо програма і мала на меті підтримку бізнесу, то, безумовно, не малого. Позитивні результати вказали 30,8% компаній середнього сегмента та 31,5% представників великого бізнесу", – підкреслила Кузяків.
Лише 6,5% мікробізнесу та 11,8% малого бізнесу побачили позитивний вплив "Національного кешбеку" на свою діяльність.
Загалом, оцінюючи програму, 62,3% підприємств не очікують від неї жодного впливу, 11,9% прогнозують позитивний ефект.
У секторному аналізі найбільш об'єктивні оцінки спостерігаються в металургійній галузі (75,9%), хімічній промисловості (72,5%) та машинобудуванні (70,2%).
Замість цього, оптимістичні прогнози частіше зустрічаються в поліграфічній (25%) та харчовій (20,8%) галузях.
Вплив ініціативи "Зимова підтримка"
Аналогічні очікування бізнес має і щодо ефекту програми "зимової підтримки", в межах якої кошти у розмірі 1000 грн мають отримати понад 17 млн осіб.
"Дизайн цієї програми, за очікуваннями бізнесу, скоріше не орієнтований ані на малі (3,3% позитивних очікувань), ані на мікропідприємства (3,2%). Тож це не є інструментом підтримки цих сегментів", - сказала Кузяків.
Для підприємств середнього та великого масштабів цей показник дорівнює 19,5% та 18% відповідно.
На початку грудня повідомлялося, що Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства наразі оцінює програму "Національний кешбек" для коригування її умов на наступний рік.
Слід зазначити, що уряд України вирішив продовжити терміни дії програм "Національний кешбек" і "Зимова підтримка" до 30 червня 2026 року.
Програма "Національний кешбек" була запущена 2 вересня 2025 року. Вона дозволяє споживачам, які купують українські товари, отримувати 10% від витрачених сум у вигляді кешбеку від держави. Анонс запуску цієї ініціативи зробив президент Володимир Зеленський ще в лютому 2024 року.
Прийом заявок на отримання 1000 грн "Зимової підтримки" триває до 24 грудня 2025 року. Подати заявку можна онлайн через застосунок "Ді"я або особисто у відділеннях "Укрпошти".
На сьогоднішній день більше 17 мільйонів людей подали свої заявки. Сума у 1000 грн "Зимової підтримки" не буде доступною для тих, хто знаходиться за кордоном або на тимчасово окупованих територіях. Кошти, отримані на картку "Національний кешбек" через Дію, необхідно витратити до 30 червня 2026 року.
#Економіка #Президент (державна посада) #Фірма #Володимир Зеленський #Бізнес #Програма винагороди Cashback #Дизайн #Одяг #Виконавча влада (уряд) #Машинобудування #Сільське господарство #Малий бізнес #Природне середовище #Металургія #Харчова промисловість #Хімічна промисловість #Поліграфія #Ткане полотно #Взуття