Прибули: Мерц організував зустріч для обговорення кризи в автомобільній промисловості Німеччини.

Німецькі виробники автомобілів шукають підтримки для активізації продажів електричних транспортних засобів. У Німеччині спостерігається різке падіння продажів, яке ускладнюється наступом китайських конкурентів. У зв'язку з цим канцлер Фрідріх Мерц організував саміт.

Протягом тривалого часу німецький автомобільний сектор був справжнім символом відродження повоєнної Західної Німеччини. Це не випадково, адже він став свідченням того, що німці змогли за досить короткий термін відновити зруйновані війною міста, села та виробництва, а також запропонувати світові вражаючий асортимент красивих, зручних, сучасних, надійних та швидких автомобілів, які при цьому залишалися доступними за ціною.

Сьогодні німецька автомобільна промисловість замість гордості та радості приносить своїм співвітчизникам лише причини для суму, стресу та головного болю. Справа в тому, що вона надто довго зосереджувалася на двигунах внутрішнього згорання, втративши з виду глобальну тенденцію до переходу на електричні автомобілі. Виявилося, що колись непохитні гіганти німецького та світового автопрому, такі як Volkswagen, BMW та Mercedes-Benz, вже не можуть змагатися з новими технологічними конкурентами з Азії у цій сфері.

Мова йде про китайські компанії, такі як BYD і Nio, про які ще 10-12 років тому мало хто знав. Сьогодні ж вони не лише успішно конкурують з німецькими виробниками на найбільшому автомобільному ринку світу — китайському, але й активно збільшують свою присутність на європейському ринку, який традиційно контролювали німецькі автомобільні бренди. Ці китайські автовиробники пропонують європейцям доступніші та більш технологічно розвинені електромобілі. Приход Дональда Трампа до влади та його жорстка протекціоністська політика в США лише ускладнили ситуацію для німецьких автогігантів, які й без того стикалися з труднощами.

На фоні такої тривожної ситуації у четвер, 9 жовтня, у Берліні пройде саміт, присвячений викликам в автомобільній промисловості. Учасниками зустрічі стануть політики, керівники провідних автомобільних компаній та лідери профспілок. Основна мета заходу — обговорити можливі рішення для подолання сучасної стагнації, масових звільнень та труднощів, що виникають внаслідок переходу на електромобілі.

Ініціатором організації цієї зустрічі виступив канцлер Німеччини Фрідріх Мерц. Це не є дивним, оскільки до недавнього часу автомобільна промисловість становила значну частину німецького експорту.

Сьогодні аналітики все частіше вказують на наявність дедалі більше свідчень того, що уряд Німеччини має намір оголосити в рамках сьогоднішнього саміту рішучі кроки для підтримки національного автопрому. Нещодавно Мерц вже висловлював пропозицію скасувати заплановану заборону Європейського Союзу на продаж нових автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ), яка має вступити в силу з 2035 року.

Читайте також: З 2035 року в Європі заборонять продаж авто з ДВЗ? Плани, факти, заперечення

У Євросоюзі вводяться нові правила, які передбачають значні штрафи для автомобільних виробників, якщо загальний обсяг викидів парникових газів (CO2) від нових автомобілів не відповідає встановленим нормам. У німецькому Християнсько-демократичному союзі, очолюваному канцлером Мерцом, ці ініціативи охрестили "обмежувальним корсетом", що може негативно позначитися на конкурентоспроможності німецьких автовиробників. В даний час ці пропозиції розглядаються Європейською Комісією, в той час як автомобільний сектор активно займається лобістською діяльністю.

Нещодавно під час ток-шоу Мерц висловився про заплановану заборону Євросоюзу, назвавши її "невірною". "Ми не повинні впроваджувати заборони, а навпаки — сприяти розвитку технологій, і саме це є моєю метою", — уточнив він свою точку зору.

Крейґ Мейлі з інституту дослідження автомобільного ринку Cox Automotive розповів DW, що Мерц ризикує підірвати довіру до переходу в транспортній галузі. "Споживачам потрібна ясність у цьому непевному ринковому середовищі, - сказав Мейлі. - Хоча деякі висловлюють занепокоєння, що термін 2035 року гальмує інновації, клієнти потребують впевненості, що електромобільність - це технологія вибору".

А головний економіст лондонського Центру європейських реформ (CER) Сандер Тордуар розповів DW, що захист Мерцем двигунів внутрішнього згоряння є другорядним питанням, з огляду на набагато більшу загрозу, з якою стикається німецька автомобільна промисловість. "Є ще щось інше, і це Китай. Тож необхідна промислова та торговельна політична відповідь на Китай", - пояснив експерт.

Тордуар сумнівається, що Німеччина зможе так просто домогтися самотужки скасування регуляторних норм ЄС. Німецькі ЗМІ повідомили, що на саміті в четвер, ймовірно, буде досягнуто компромісу, який дозволить продаж гібридних автомобілів - тобто транспортних засобів, оснащених як акумуляторними батареями, так і ДВЗ - після 2035 року.

Напередодні саміту, міністр фінансів Ларс Клінґбайль оголосив про продовження податкових стимулів для електромобілів з метою активізації їхнього попиту. Первісно ці пільги мали завершитися 1 січня 2026 року, проте згідно з новим законопроєктом, їх термін дії буде продовжено до кінця 2030 року.

Тордуар з CER вважає, що було б доцільно відновити державні субсидії на придбання електромобілів у Німеччині, а потім скоординувати їх на рівні всього Європейського Союзу. Він зазначив, що така ініціатива може забезпечити знижку до 7 500 євро на нові електромобілі. "В Європі спостерігається надлишок виробничих потужностей та недостатній попит на автомобілі", - підкреслив він, закликаючи до активізації попиту.

Німецький автомобільний сектор стикається з кількома викликами: це і зниження обсягів продажів, потужна конкуренція з боку Китаю, підвищення мит на імпорт у США, значні витрати на енергію та робочу силу, а також структурні трансформації, зумовлені технологічною революцією в сфері транспорту.

Тому не є несподіванкою, що в першій половині 2025 року автомобільний гігант Mercedes-Benz зазнав зниження прибутку на 56% до 2,7 мільярда євро. Операційний прибуток лідера німецького автопрому, концерну Volkswagen, також зменшився на третину, склавши 6,7 мільярда євро. Тим часом, прибуток BMW до оподаткування впав на 29%, досягнувши 4,02 мільярда євро.

Згідно зі статистичними даними Євростату, у першій половині поточного року європейський експорт автомобілів до Китаю, зокрема завдяки німецьким виробникам, знизився на 42%. Водночас, експорт до Сполучених Штатів Америки зменшився на 13,6% за аналогічний період.

Згідно з доповіддю світової консалтингової компанії EY, у період з червня 2024 року по червень 2025 року у Німеччині галузь зазнала втрат близько 6,7% свого працівницького складу, що становить приблизно 52 тисячі робочих позицій. Це також стосується постачальників автомобільного сектора. Близько половини підприємств, опитаних Асоціацією автомобільної промисловості (VDA), охарактеризували свою теперішню ситуацію як "незадовільну" або "дуже незадовільну".

Приблизно 66% постачальників повідомили про намір скоротити чисельність своїх працівників, в той час як близько 80% планують призупинити або перенести інвестиції за межі країни. Крім того, більшість компаній не має наміру наймати нових співробітників, оскільки не сподіваються на поліпшення ділової ситуації в найближчий час, що підтверджує опитування, опубліковане цього тижня.

Тордуар звернувся до Берліна і Брюсселя з закликом вжити заходів для зміцнення європейського автомобільного сектору в цілому, оскільки Франція, Італія та Іспанія також втрачають частки на світовому експортному ринку на користь Китаю. "Найкращий шлях - це розвиток нашого власного (європейського. - Ред.) ринку, який залишається величезним і має потенціал створити більший попит, ніж ми спостерігаємо зараз", - зазначає він.

Наприклад, Франція переглянула свою систему субсидій, встановивши максимальну суму у 7 000 євро на один автомобіль. Це рішення виключає з програми підтримки автомобілі, що імпортуються з країн поза межами ЄС, включаючи Китай, де електромобілі виготовляються з використанням значної кількості електроенергії, що виробляється на вугільних електростанціях. Крім того, китайські електромобілі підпадають під імпортні мита ЄС у розмірі 45,3 відсотка, хоча більшість виробників змогла домовитися про значно нижчі тарифи.

Декілька експертів у галузі вважають, що Європейський Союз повинен розробити глобальний план для обмеження надходжень китайських електромобілів, які отримують значні субсидії від уряду Китаю. Цю мету можна реалізувати, налагодивши тісну співпрацю з іншими ключовими гравцями автомобільної промисловості, такими як Японія, Південна Корея, Сполучені Штати та Великобританія.

"Наші ключові експортні ринки також виступають нашими партнерами, - зазначив Тордуар. - Сполучені Штати та Великобританія займають важливе місце для автомобільної промисловості Німеччини та Європи. Тому існує можливість впровадження заходів, які можуть дати реальний результат."

Незважаючи на численні труднощі, автомобільна промисловість у Німеччині ще не знищена. Безліч фахівців вважають, що за умови ефективного поєднання політичних ініціатив та стратегічних інвестицій, галузь має можливість виграти час для адаптації, розробки нових технологій та підтримки своєї конкурентоспроможності на динамічному світовому ринку.

Сандер Тордуар, скажімо, бачить, що європейській автомобільній промисловості "потрібно наздоганяти". Але це не означає, що Європа не має потенціалу для створення автомобілів майбутнього. "Варто надати певну підтримку, щоб залишатися в перегонах та правильно здійснити перехід", - наголосив експерт.

#Дональд Трамп #Лондон #Європейський Союз #Європа #Китай (регіон) #Європейська комісія #Брюссель #Прибуток (економіка) #Експорт #Євро #Німеччина #Deutsche Welle #Машина. #Попит #Конкуренція (економіка) #Японія #Берлін #Південна Корея #Пекін #Іспанія #Канцлер #Канцлер Німеччини (1949 - дотепер) #Автомобільна промисловість #Volkswagen #Німці #Інновації #Програмне забезпечення #Азія #Італія #Франція #Вуглекислий газ #Фрідріх Мерц #Електромобіль #Мито (податок) #Економічна стагнація #Конкуренція (компанії) #Двигун внутрішнього згоряння #Mercedes-Benz #BMW #BYD Car

Читайте також

Найпопулярніше
Замкнена вертикаль. Що таке Вищий антикорупційний суд і чому його створення бояться політики?
Запит на справедливість або популізм?
Субсидія за новими тарифами: чи вистачить в бюджеті грошей
Актуальне
Леся Максімко з Надвірнянщини отримала звання найкращої вчительки математики згідно з премією Global Teacher Prize.
Я - глава Міністерства закордонних справ Польщі. Ось як правильно проводити переговори з Путіним - Радослав Сікорський.
Еволюція молочного сектора та європейська інтеграція: Тарас Висоцький став учасником спеціалізованого семінару.
Теги