Реформи, що трансформують автомобільні перевезення в Україні.

Яка сума недоходів бюджету через нелегальний сектор пасажирських і вантажних перевезень та які можуть бути шляхи вирішення цієї проблеми?

Перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом становлять важливу складову економіки України. Вони відіграють значну роль у забезпеченні мобільності громадян, підтримці логістичних мереж і сприянні інтеграції держави до європейських ринкових структур.

У часи війни їх значення лише зросло: в умовах обмеженого авіаційного сполучення автомобільний транспорт став головним засобом переміщення людей і товарів. Однак недоліки регулювання та невпорядкованість цих галузей стають на заваді розвитку. За підрахунками експертів, через нелегальні перевезення, тіньовий ринок квитків і відсутність належної інфраструктури, держава щороку втрачає мільярди гривень.

Наприклад, лише від нелегального ринку квитків пасажирських перевезень держбюджет недоотримує близько 400 мільйонів гривень, а неефективність у вантажних перевезеннях коштує ще більше. За даними Міністерства інфраструктури України, вартість руйнування доріг через перевантаження вантажівок становить близько 2 мільярдів гривень на рік, а сумарні втрати бюджету через тіньові схеми у сфері перевезень перевищують 5 мільярдів гривень.

Автомобільні перевезення в Україні вже давно потребують реформування. Відповідно до нещодавніх змін до "Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту" та змін до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, Укртрансбезпека отримала повноваження вести перелік автостанцій на своєму офіційному сайті.

Наразі в українському законодавстві бракує чіткого та сучасного визначення терміна "автостанція", що відповідало б європейським стандартам. Діюче визначення, яке міститься у законі "Про автомобільний транспорт", дозволяє вважати автостанцією практично будь-яке приміщення, що призводить до можливості здійснювати діяльність без належних гарантій та сервісів для пасажирів і перевізників. Це створює можливості для зловживань з боку недобросовісних осіб.

Отже, аби вирішити цю проблему, я разом із колегами ініціював законопроєкт №12228. У документі пропонується визначити автостанцію як спеціально облаштовану інфраструктуру, яка включає зони очікування для пасажирів, каси, платформи для посадки та висадки, паркувальні місця, а також інші важливі сервіси. Це не лише сприятиме врегулюванню ринку, але й допоможе легалізувати нелегальні перевезення, відновити пасажиропотоки на станціях і збільшити бюджетні надходження.

Проте трансформація галузі охоплює не лише аспекти, пов'язані з автостанціями. Важливо звернути увагу на декілька інших критично важливих напрямків. По-перше, слід зосередитися на цифровізації процесів моніторингу перевезень. Укртрансбезпека пропонує реалізувати систему "е-Інспектор", яка об'єднає в собі планшети, бодікамери та дані з вагових контрольних пунктів.

Ще одна важлива ініціатива -- смарт-тахографи, які забезпечать автоматичний контроль за дотриманням режиму праці та відпочинку водіїв. Їх впровадження дозволить зменшити кількість аварій за участю ліцензованого транспорту, а також створити єдиний реєстр для зберігання даних.

Проте існують питання щодо ліцензійного програмного забезпечення для тахосканерів. Для вирішення цього необхідно укласти відповідні угоди з постачальниками обладнання та забезпечити державне фінансування на початковому етапі впровадження.

Впровадження GPS-технологій стане новим етапом у управлінні перевезеннями, гарантуючи прозорість маршрутів та моніторинг нестандартних рейсів. Однак існують занепокоєння щодо можливих труднощів у контролі впровадження GPS серед перевізників. Для вирішення цих проблем необхідно визначити чіткі терміни реалізації та забезпечити прозорість процесу інтеграції систем з державним реєстром.

Запущений у серпні цього року вебпортал autobus.gov.ua для онлайн-продажу квитків та пошуку маршрутів, сприятиме зручності для пасажирів та легалізації перевізників. Але ефективність такого порталу залежатиме від повноти інформації, яку будуть надавати перевізники, та контролю з боку Укртрансбезпеки. Для цього необхідно впровадити санкції за недотримання вимог і забезпечити постійний моніторинг.

У сегменті вантажних перевезень основна проблема -- порушення габаритно-вагових норм. Вирішенням стане не лише розширення мережі WIM-комплексів (Weight in Motion), але й створення спеціального фонду для їх обслуговування та розвитку. Це допоможе зменшити руйнування доріг через перевантаження та мінімізувати корупційні ризики.

За оцінками, збільшення кількості WIM-комплексів може знизити витрати на ремонт доріг на 20%. Втім, питання ефективності системи WIM залишається актуальним. Наприклад, відсутність належного фінансування та низька кількість комплексів ускладнюють повний контроль. Щоб уникнути цього, важливо створити спеціальний фонд для утримання та розширення мережі, а також запровадити механізми заохочення місцевих громад до участі в проєкті.

Реалізація цих реформ може суттєво змінити економічну ситуацію в Україні. Легалізація сектора перевезень принесе до бюджету сотні мільйонів гривень, підвищить безпеку на автомобільних шляхах та забезпечить рівні умови для підприємців.

#Транспорт #бюджет #Українська гривня #Товари #Логістика #Інфраструктура #Економіка України #Моніторинг #Держава (політичний устрій) #Програмне забезпечення #Пасажир #Повноваження #Міністерство інфраструктури (Україна) #Вантажівка. #Автомобільний транспорт #Система глобального позиціонування #Квиток (вхідний) #Автовокзал #Планшетний комп'ютер #Нещасний випадок

Читайте також

Найпопулярніше
Замкнена вертикаль. Що таке Вищий антикорупційний суд і чому його створення бояться політики?
Запит на справедливість або популізм?
Субсидія за новими тарифами: чи вистачить в бюджеті грошей
Актуальне
Діє вже більше 20 років. Сполучені Штати продовжують застосування антидемпінгового мита на українську арматуру.
Лондон наклав санкції на 20 суден, що належать до "тіньового" флоту Російської Федерації.
Велика Британія ввела нові обмеження на діяльність російського тіньового флоту.
Теги