Яка сума недоходів бюджету через нелегальний сектор пасажирських і вантажних перевезень та які можуть бути шляхи вирішення цієї проблеми?
Перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом становлять важливу складову економіки України. Вони відіграють значну роль у забезпеченні мобільності громадян, підтримці логістичних мереж і сприянні інтеграції держави до європейських ринкових структур.
У часи війни їх значення лише зросло: в умовах обмеженого авіаційного сполучення автомобільний транспорт став головним засобом переміщення людей і товарів. Однак недоліки регулювання та невпорядкованість цих галузей стають на заваді розвитку. За підрахунками експертів, через нелегальні перевезення, тіньовий ринок квитків і відсутність належної інфраструктури, держава щороку втрачає мільярди гривень.
Наприклад, лише від нелегального ринку квитків пасажирських перевезень держбюджет недоотримує близько 400 мільйонів гривень, а неефективність у вантажних перевезеннях коштує ще більше. За даними Міністерства інфраструктури України, вартість руйнування доріг через перевантаження вантажівок становить близько 2 мільярдів гривень на рік, а сумарні втрати бюджету через тіньові схеми у сфері перевезень перевищують 5 мільярдів гривень.
Автомобільні перевезення в Україні вже давно потребують реформування. Відповідно до нещодавніх змін до "Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту" та змін до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, Укртрансбезпека отримала повноваження вести перелік автостанцій на своєму офіційному сайті.
Наразі в українському законодавстві бракує чіткого та сучасного визначення терміна "автостанція", що відповідало б європейським стандартам. Діюче визначення, яке міститься у законі "Про автомобільний транспорт", дозволяє вважати автостанцією практично будь-яке приміщення, що призводить до можливості здійснювати діяльність без належних гарантій та сервісів для пасажирів і перевізників. Це створює можливості для зловживань з боку недобросовісних осіб.
Отже, аби вирішити цю проблему, я разом із колегами ініціював законопроєкт №12228. У документі пропонується визначити автостанцію як спеціально облаштовану інфраструктуру, яка включає зони очікування для пасажирів, каси, платформи для посадки та висадки, паркувальні місця, а також інші важливі сервіси. Це не лише сприятиме врегулюванню ринку, але й допоможе легалізувати нелегальні перевезення, відновити пасажиропотоки на станціях і збільшити бюджетні надходження.
Проте трансформація галузі охоплює не лише аспекти, пов'язані з автостанціями. Важливо звернути увагу на декілька інших критично важливих напрямків. По-перше, слід зосередитися на цифровізації процесів моніторингу перевезень. Укртрансбезпека пропонує реалізувати систему "е-Інспектор", яка об'єднає в собі планшети, бодікамери та дані з вагових контрольних пунктів.
Ще одна важлива ініціатива -- смарт-тахографи, які забезпечать автоматичний контроль за дотриманням режиму праці та відпочинку водіїв. Їх впровадження дозволить зменшити кількість аварій за участю ліцензованого транспорту, а також створити єдиний реєстр для зберігання даних.
Проте існують питання щодо ліцензійного програмного забезпечення для тахосканерів. Для вирішення цього необхідно укласти відповідні угоди з постачальниками обладнання та забезпечити державне фінансування на початковому етапі впровадження.
Впровадження GPS-технологій стане новим етапом у управлінні перевезеннями, гарантуючи прозорість маршрутів та моніторинг нестандартних рейсів. Однак існують занепокоєння щодо можливих труднощів у контролі впровадження GPS серед перевізників. Для вирішення цих проблем необхідно визначити чіткі терміни реалізації та забезпечити прозорість процесу інтеграції систем з державним реєстром.
Запущений у серпні цього року вебпортал autobus.gov.ua для онлайн-продажу квитків та пошуку маршрутів, сприятиме зручності для пасажирів та легалізації перевізників. Але ефективність такого порталу залежатиме від повноти інформації, яку будуть надавати перевізники, та контролю з боку Укртрансбезпеки. Для цього необхідно впровадити санкції за недотримання вимог і забезпечити постійний моніторинг.
У сегменті вантажних перевезень основна проблема -- порушення габаритно-вагових норм. Вирішенням стане не лише розширення мережі WIM-комплексів (Weight in Motion), але й створення спеціального фонду для їх обслуговування та розвитку. Це допоможе зменшити руйнування доріг через перевантаження та мінімізувати корупційні ризики.
За оцінками, збільшення кількості WIM-комплексів може знизити витрати на ремонт доріг на 20%. Втім, питання ефективності системи WIM залишається актуальним. Наприклад, відсутність належного фінансування та низька кількість комплексів ускладнюють повний контроль. Щоб уникнути цього, важливо створити спеціальний фонд для утримання та розширення мережі, а також запровадити механізми заохочення місцевих громад до участі в проєкті.
Реалізація цих реформ може суттєво змінити економічну ситуацію в Україні. Легалізація сектора перевезень принесе до бюджету сотні мільйонів гривень, підвищить безпеку на автомобільних шляхах та забезпечить рівні умови для підприємців.
#Транспорт #бюджет #Українська гривня #Товари #Логістика #Інфраструктура #Економіка України #Моніторинг #Держава (політичний устрій) #Програмне забезпечення #Пасажир #Повноваження #Міністерство інфраструктури (Україна) #Вантажівка. #Автомобільний транспорт #Система глобального позиціонування #Квиток (вхідний) #Автовокзал #Планшетний комп'ютер #Нещасний випадок