
У підсумках звіту зазначено, що, незважаючи на допущені помилки, адміністрація Трампа все ще має можливість змінити напрямок своїх дій завдяки впровадженню певних ініціатив.
Адміністрація президента США Дональда Трампа ігнорувала санкції, введені за часів Джо Байдена проти російської економіки, що дало можливість Кремлю відновити свої військові сили та продовжити агресію проти України. Це стверджують демократичні сенатори в звіті, оприлюдненому 5 серпня, у контексті наближення терміну, встановленого Трампом для Москви, повідомляє WP.
У доповіді адміністрацію Трампа звинувачують у тому, що вона не продовжила режим широких санкцій, сформований протягом трьох років повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Ця помилка, як стверджують автори звіту, підриває будь-які майбутні спроби США посилити тиск на російську військову машину.
Демократи в Сенаті розпочали масштабну кампанію, спрямовану на те, щоб змусити Трампа виконати свій ультиматум на адресу російського лідера Володимира Путіна. Трамп намагається представити себе як посередника, який докладає всіх зусиль для припинення конфлікту між Росією та Україною. Проте автори звіту вважають, що нинішній президент США відмовився від важливого інструмента впливу, який міг би сприяти завершенню війни.
"Якщо Трамп серйозно налаштований покласти край війні в Україні, він повинен почати використовувати ті інструменти, які вже має", -- заявила сенаторка від Демократичної партії Елізабет Воррен, помічники якої брали участь у підготовці звіту.
Воррен очолювала підготовку звіту разом із сенаторкою від демократів Джин Шахін, яка назвала обіцянку Трампа про санкції "позитивним кроком".
"Але кожен місяць, який він провів на посаді без дій, зміцнював позиції Путіна, послаблював наші й підривав власні намагання України покласти край війні", -- сказала Шахін у спільній заяві з Воррен.
Жоден представник Республіканської партії не взяв участі в підготовці звіту, навіть незважаючи на те, що деякі законодавці з цієї партії, які виступають на підтримку України, наполягали на прийнятті двопартійного законодавства для посилення антиросійських санкцій.
У звіті демократів йдеться, що додаткові санкції США не повинні бути єдиним пріоритетом. Адміністрація Байдена три роки працювала над створенням режиму санкцій, покликаного обмежити основні джерела доходів Росії, а також перекрити постачання матеріалів, критично важливих для оборонної промисловості РФ. Однак ці санкції потребують постійного оновлення, оскільки Кремль вчиться їх обходити, наголошується в доповіді.
З лютого 2022 року, коли Путін розпочав повномасштабне вторгнення, до січня 2025 року, коли Байден залишив посаду, адміністрація демократа запровадила понад 140 нових раундів санкцій, щоб не відставати від спроб РФ обходити обмеження. За шість місяців перебування при владі адміністрація Трампа не запровадила жодного, йдеться в доповіді.
Трамп запровадив нові санкції проти Ірану, який разом із Китаєм і Північною Кореєю допомагав Росії, включаючи обмеження, оголошені минулого тижня, які також торкнуться і продажу російської нафти. Але, як зазначили автори звіту, пауза в обмежувальних заходах епохи Байдена дозволила Росії отримувати доступ до грошей і матеріалів значно легше, ніж раніше.
"Санкції -- це не єдине рішення, але вони, безумовно, позбавляють Трампа величезного важеля впливу, який він міг би використовувати", -- сказав один із помічників сенаторів-демократів.
Члени обох партій у Конгресі звернулися до адміністрації Трампа з вимогою посилити економічний тиск на Росію. Ініціатива, що була розроблена республіканцем Ліндсі Гремом та демократом Річардом Блюменталем, передбачає запровадження 500% мита на імпорт з країн, які продовжують купувати російські енергоносії. На сьогоднішній день 84 сенатори висловили підтримку цього законопроєкту, що становить практично весь склад Сенату.
Минулого тижня Шахін представила вужчий законопроєкт, до якого приєднався сенатор-республіканець Джон Корнін. Цей законопроєкт спрямований проти китайських компаній, що підтримують оборонну промисловість Росії.
У звіті від демократів зазначається, що ще однією з причин ослаблення санкційного режиму може бути суттєве зменшення чисельності персоналу в уряді США в період президентства Трампа. Замороження набору кадрів у Міністерстві фінансів, а також скорочення в Державному департаменті та інших федеральних структурах призвело до того, що співробітники, які раніше займалися питаннями санкцій, були переведені на інші посади або звільнені повністю.
Речниця Білого дому Анна Келлі спростувала доводи демократів, підкресливши зусилля Трампа у сприянні укладенню миру в конфлікті між Росією та Україною. Вона зазначила, що на відміну від свого попередника, Джо Байдена, "цей президент вживає конкретні кроки для припинення насильства, заохочуючи обидві країни до переговорів вперше за багато років".
"Він продає американську зброю членам НАТО і погрожує Путіну жорсткими санкціями, якщо той не погодиться на припинення вогню, тому що хоче принести мир у цей конфлікт, який триває вже занадто довго", -- заявила представниця адміністрації Трампа.
Міністерство фінансів США спростувало доводи, викладені у звіті, підкресливши, що "повністю віддане дотриманню чинних санкцій проти Росії". З початку січня воно наклало штрафи на понад $200 мільйонів на ті організації, які намагалися обійти встановлені обмеження. Тим часом, Державний департамент зазначив, що готовий до співпраці з іншими державними структурами щодо можливих нових санкцій.
Висновок 1: Адміністрація Трампа зупинила контроль над основними санкціями та заходами експортного нагляду, які раніше сприяли посиленню тиску з боку США. З аналізу видно, що Міністерства фінансів, закордонних справ і торгівлі активно впроваджували нові обмеження протягом перших трьох років повномасштабної агресії Росії проти України. Ці установи також співпрацювали з партнерами з G7 та активно взаємодіяли з високопосадовцями у регіонах, де відбувалося обходження санкцій, таких як Близький Схід, Центральна Азія та Південно-Східна Азія. На відміну від цього, адміністрація Трампа раптово зупинила навіть мінімальне підтримання санкцій та контрольного режиму, що призвело до послаблення тиску, незважаючи на зростаючі спроби Росії уникнути санкцій. Вона не втручалася, коли порушники в Китаї та інших країнах отримували вигоду від підтримки військових дій Кремля. Адміністрація виявилася не готовою або небажаючою застосовувати санкції проти Росії під час переговорів, водночас демонструючи зовсім інший підхід щодо Ірану.
Висновок 2: Керівництво Трампа ще більше ослабило позиції України, регулярно показуючи, що не має наміру підтримувати дієві санкції.
Якщо Кремль дійде висновку, що санкції та контроль за експортом з часом втратять свою результативність, це призведе до втрати Україною своїх важелів впливу, а Путін, у свою чергу, втратить мотивацію для участі в мирних переговорах. Проте ще до того, як стало очевидним бездіяльність адміністрації Трампа, американські чиновники вже вжили ряд кроків, які свідчили про намір США насправді послабити використання цих економічних механізмів, зокрема щодо тих, хто уникає американських обмежень і знаходить способи їх обійти.
У документі викладено, яким чином адміністрація Трампа:
Висновок 3: Адміністрація Трампа не використала шанси для зниження нафтових доходів Росії. Перед інавгурацією високопосадовці команди Трампа активно стверджували, що адміністрація Байдена повинна була ввести більш суворі обмеження на експорт російської нафти, яка є ключовим джерелом фінансування Кремля. Проте, через понад шість місяців після вступу Трампа на посаду, нова адміністрація не вжила заходів для посилення санкцій щодо російської нафти, незважаючи на те, що експерти зазначають наявність більш широких можливостей для введення обмежень, які могли б знизити доходи Росії від нафти без істотного негативного впливу на світові чи американські ціни на енергоресурси.
Висновок 4: Рішення адміністрації Трампа в різних відомствах спричинили занепокоєння щодо кадрового забезпечення для підтримки санкцій проти Росії та контролю за експортом.
Кадрові та політичні рішення адміністрації призвели до скорочення штату співробітників у Міністерстві фінансів, Державному департаменті, Міністерстві торгівлі та Міністерстві юстиції США, а також у Раді національної безпеки. Це загрожує підірвати здатність підтримувати або розширювати санкції та експортний контроль.
У заключній частині звіту розглянуто, яким чином адміністрація Трампа, незважаючи на численні помилки, все ще має можливість змінити свою політику шляхом впровадження конкретних ініціатив для реалізації мети, проголошеної президентом США, щодо забезпечення стійкого миру в Україні.
Трамп вступив на посаду, обіцяючи швидко закінчити війну РФ проти України, але певний час "робив поступки" Путіну, безпідставно стверджуючи, що саме Україна, а не Росія, несе відповідальність за продовження бойових дій. З того часу Трамп змінив свою позицію, дедалі більше висловлюючи розчарування відмовою Путіна укласти мирну угоду, та пообіцяв продовжувати продавати зброю Києву.
У вівторок, 5 серпня, президент США Дональд Трамп здійснив дзвінок до президента України Володимира Зеленського. Крім того, Трамп направив свого спеціального представника Стіва Віткоффа до Москви для переговорів із російськими офіційними особами.
Якщо до п'ятниці, 8 серпня, не буде досягнуто прогресу, Трамп погрожував запровадити "вторинні санкції" проти країн, які купують російські енергоносії.
#НАТО #Дональд Трамп #Нафта #Росія #Економіка #Україна #Київ #Володимир Зеленський #Президент України #Москва #Китай (регіон) #Республіканська партія (США) #Міжнародні санкції щодо Росії (2014—дотепер) #Московський Кремль #Демократична партія (США) #Експорт #Кремль (фортифікаційна споруда) #Володимир Путін #Долар #Російська мова #Білий дім #Близький Схід #Північна Корея #Джо Байден #Чиновник #Сполучені Штати #Іран #Кабінет міністрів США #Азія #Бойові дії #Сенат Сполучених Штатів Америки #Ультиматум #Мито (податок) #Центральна Азія #Міністерство фінансів Сполучених Штатів Америки #Державний департамент США #Рада національної безпеки США #Елізабет Уоррен