Твіттер (Х) під контролем Маска: підтримка Трампа та впливовість попри критику.

Протягом останніх двох років колишня "пташка" пережила безліч трансформацій: новий візуальний стиль, впровадження платної підписки, значні скорочення персоналу... Як результат, стало менше поміркованих публікацій, а натомість з'явилася хвиля фейкових новин і створення своєрідного глобального майданчика для обміну емоціями. Маск пропагує "абсолютну свободу висловлювань", але водночас активно використовує свій вплив під час виборчої кампанії в США.

Враховуючи значне зниження вартості компанії, ця соціальна мережа потрібна Маску не для отримання прибутку. "Ніхто не інвестує 44 мільярди доларів у придбання такої фінансово нестабільної компанії, як Twitter, лише для ведення бізнесу", – підкреслює економічний дослідник Жульєн Пійо.

Цю тезу підтверджують цифри: за даними Financial Times, 2024 року вартість платформи становитиме лише 19 мільярдів доларів. Та ще й борг у розмірі 13 мільярдів доларів, який взяв Маск на купівлі, залишається неоплаченим, повідомляє Washington Post.

Тоді яку мету переслідує мільярдер? "Маск використовує X як свою особисту електронну скриньку, інструмент комунікації, який належить тільки йому", -- вважає політологиня Вірджинія Мартен, а також авторка книги "Запаморочливі мережі. Етичні, клінічні та політичні питання". І користь із цього не лише для зміцнення персонального впливу бізнесмена, але й для посилення інтересів його компаній, як-от Tesla, SpaceX і xAI, для яких Х є гігантським сховищем даних.

На думку експертів, Маск, володіючи величезним капіталом і маючи політичні та економічні амбіції, може дозволити собі фінансові втрати на платформі X, оскільки в майбутньому розраховує компенсувати частину своїх витрат. Це пов'язано як з доходами від інших його підприємств, так і з можливими вигодами від його політичного впливу.

Після того, як Х Маск став керівником платформи, він здобув статус найвідомішої особи серед користувачів, адже кожен його твіт отримує десятки мільйонів переглядів. Як зазначає журналіст Télérama Олів'є Теске, що спеціалізується на цифрових технологіях, цьому успіху значною мірою сприяв алгоритм. У лютому 2023 року Маск висловив незадоволення через те, що пост президента Джо Байдена про Super Bowl отримує більше уваги, ніж його власні публікації. Відтак, мільярдер разом із своїми інженерами застосував певні стратегічні методи, щоб підвищити видимість своїх твітів.

"Спостерігаючи за масштабами дезінформації в ході президентських виборів у США та числом людей, які стали жертвами фейкових новин, поширюваних Ілоном Маском, неможливо не задуматися про те, як функціонує алгоритм X," – зазначає журналіст.

Ознайомтеся також з фейковими новинами про військові конфлікти в соціальних мережах Ілона Маска: Європейський Союз вручив мільярдеру офіційне попередження.

Дослідник Жульєн Пійо поділяє аналогічні погляди. Він помічає кілька ознак, які свідчать про те, що алгоритм був змінений з метою підкреслити публікації Маска. Це, зокрема, призвело до того, що контент, що підтримує республіканські ідеї, отримав значний резонанс на платформі X.

Гра на користь Трампа

За кілька днів до виборів у США Wall Street Journal опублікував результати експерименту. Створивши акаунти за напрямками, далекими від політики, такими як спорт чи рукоділля, навколополітичний контент швидко опинився на вкладці "для вас", яка є алгоритмічною рекомендацією X. Іншими словами, "ультраправий контент, дезінформація, конспірологія та підтримка Дональда Трампа", -- пояснює Олів'є Теске. На його думку, це перетворило X на "інструмент, що повністю служить кандидатурі Дональда Трампа". І тепер у медійників виникає питання, чи не стане Х соцмережею, яку використовуватиме нова адміністрація для політичних репресій.

Навіть ті видання, які залишили платформу, все ще можуть бути від неї залежними. "Скільки історій виникає, розвивається та створюється в X, живлячи медіа у відповідь? Цей механізм неможливо зупинити лише тому, що деякі медіа вирішили припинити використання X," – зазначає Олів'є Теске. Як зазначає Жульєн Пійо, вплив X на суспільні дискусії можна охарактеризувати так: "мережевий ефект, що свідчить про те, що чим більше людей користується цією послугою, тим більше вона стає корисною для них".

Пан Жульєн називає X "резонатором республіканських тез", який опосередковано допоміг перемогти Трампові. Але науковець не вважає, що це стало вирішальним чинником, який схилив середньостатистичного виборця на той чи інший бік. Тож вплив Х, додає експерт, точно не є наслідком значної різниці в голосах між республіканцями та демократами.

Відносини Трампа і Маска лише розгортаються. В січні бізнесмен обійме посаду голови Департаменту урядової ефективності. Таким чином, зауважує Пійо, Маск стане повноправним учасником американської політики. Втім, ця посада не завадить йому продовжити роботу над Х, адже департамент є позаурядовим консультативним органом. "Це свого роду параюридичне рішення, яке було продумано заздалегідь", -- коментує це призначення експерт.

Альтернативи Х

Британське видання The Guardian та іспанська газета La Vanguardia 14 листопада оголосили про припинення своїх публікацій на платформі X. Вони зазначили, що під керівництвом Маска ця мережа перетворилася на "токсичне середовище" та "джерело дезінформації". Хоча деякі медіа та рекламодавці залишили платформу ще в квітні 2023 року, більшість з них згодом повернулася.

Чи є альтернативи? З моменту обрання Дональда Трампа соціальна мережа Bluesky, створена з ініціативи колишнього боса Twitter Джека Дорсі, який більше не перебуває в раді директорів, щодня реєструє понад мільйон нових користувачів.

Платформа, яку деякі користувачі вже охрестили "новим Twitter", здобула значну популярність, однак експертка Мартен зазначає, що це тільки "хвильовий ефект". Bluesky стикається з технічними проблемами та труднощами у доступі до мережі. Політологиня не виключає можливості того, що в майбутньому платформа може натрапити на "технологічну скляну стелю". Інший наш співрозмовник, дослідник Жульєн Пійо, також не бачить перспектив у Bluesky для конкуренції з X та досягнення прибутковості.

Іншим варіантом є соціальна платформа Threads, створена компанією Meta під керівництвом Марка Цукерберга. Подібно до Ілона Маска, засновник Facebook не акцентує уваги на фінансовій вигоді цієї мережі, яка має 275 мільйонів активних користувачів щомісяця. Експерти вважають, що кількість зареєстрованих осіб не є точним показником її ефективності. Ключовим критерієм є рівень щоденної активності користувачів. Останні тренди свідчать про те, що Threads залучає дедалі менше людей.

У підсумку, фахівці вважають, що бізнесмен продовжує розвивати платформу, прагнучи створити універсальний додаток, подібний до китайського WeChat. Маск уявляє X не лише як соціальну мережу, а як всебічний майданчик для задоволення різноманітних фінансових потреб, де одночасно будуть можливі торгівля та обмін біткоїнами поряд із повідомленнями до 280 символів.

Оригінальний текст можна знайти тут: X: вплив, який піддається критиці, але, ймовірно, залишиться на довго.

#Facebook #Марк Цукерберг #Дональд Трамп #Twitter #SpaceX #Європейський Союз #Вчений #Китай (регіон) #Республіканська партія (США) #The Washington Post #Прибуток (економіка) #Комунікація #Журналіст #Financial Times #Дезінформація #Джо Байден #Підприємництво #Ілон Маск #Тесла, Інк. #Мільярдери світу #The Wall Street Journal #Президентські вибори 2016 року в США #Інженер #Твіттер #Свобода слова #Експеримент #Вірджинія #Контент (медіа) #Маска #Алгоритм #Гардіан #Логотип #Суперкубок

Читайте також

Найпопулярніше
Замкнена вертикаль. Що таке Вищий антикорупційний суд і чому його створення бояться політики?
Запит на справедливість або популізм?
Субсидія за новими тарифами: чи вистачить в бюджеті грошей
Актуальне
ОВК зібралися разом для пришвидшення процесу реформування меліорації.
Національний кешбек: що це таке і як отримати свої кошти
Світовий банк виділив більше ніж 40 мільярдів доларів для надання допомоги Україні.
Теги