Протягом останніх років українські високопосадовці у своїх промовах часто згадували про інвестиції.
Питання, дійсно, надзвичано важливе для України. Інвестиції, зазвичай, це створення робочих місць, яких сьогодні так не вистачає Україні, та приплив валюти для підтримки платіжного балансу і макроекономічної стабільності.
Однак, незважаючи на часте вживання словосполучень "інвестиції в Україну", ситуація від цього кращою не стає. Україна за показником залучення прямих іноземних інвестицій (ПІІ) значно поступається тієї ж самій Білорусі, або Росії, яка живе під санкціями.
Минулого року в Україну зайшло 2 млрд доларів за показником ПІІ. Приблизно таку ж суму дивідендів компанії-нерезиденти вивели з країни. Результати невтішні, але влада все одно не відпускає тему "інвестицій".
Так, справжнім святом для високопосадовців стало підписання контракту між "Укрзалізницею" та відомою американською корпорацією General Electric. Ця подія стала однією з найбільш обговорюваних в останні дні і більшість чиновників так само подавали цю угоду як велику перемогу, яка дозволить залучити великі інвестиції в українську економіку.
Проте, чи так це?
Як відомо, йдеться про угоду на мільярд доларів. Перший етап угоди передбачає поставку в Україну 30 американських локомотивів та фінансується за рахунок України. Тож про залучення інвестицій на першому етапі не йдеться.
З яких етапів складається угода УЗ з General Electric
Однак, у разі успішного виконання всіх етапів угоди, які поки що не підкріплені контрактами, співпрацю УЗ із світовим гігантом, дійсно, можна буде назвати взаємовигідною.
Що саме сталося, з'ясовувала ЕП.
Навіщо нам тепловози
Це перше питання, яке потребує відповіді. В локомотивному парку "Укрзалізниці" наразі 609 магістральних вантажних тепловозів різних серій. Їх зношеність, за словами представників компанії, перевищує 95%, а середній вік — 31 рік. Хоча нормативний термін служби наявних в УЗ тепловозів — 20 років.
Попри гострі дискусії серед галузевих експертів щодо того, чи потрібні УЗ тепловози, нинішній керівник залізниці Євген Кравцов переконує, що парк необхідно оновлювати, а не проводити поточний ремонт.
"Можна довго говорити про те, що можна ремонтувати локомотиви, але у нас є конкретна практика останніх 20 років постійної негативної динаміки в стані тепловозного парку. Ініціативи, які проводилися до цього, нічого не дали", — наголошує Кравцов.
Саме тому, за його словами, після декількох років переговорів "Укрзалізниця" 23 лютого підписала пакет документів довгострокового партнерства з General Electric, який частково цю проблему вирішує.
Відповідно до домовленостей, співробітництво передбачатиме декілька етапів. На першому етапі GE поставить "Укрзалізниці" 30 дизельних локомотивів ТЕ33А Evolution.
"Ми очікуємо на першу партію до кінця року. Більше того, вже в осінній період вони повинні виходити на лінію для того, щоб допомагати нам в пікові періоди перевезень", — каже Кравцов.
З Америки з любов'ю
Перші поставлені локомотиви будуть вироблені у США. Згідно з угодою, вже в цій партії частка українських комплектуючих повинна складати не менше 10%.
"Питання локалізації компонентів ми не нав'язували GE. Рішення щодо того, які компоненти використовувати в Україні приймається американською компанією, тому що вони не просто ставлять їх на наші локомотиви, а й використовують для локомотивів, які поставлятимуть в інші країни", — пояснюють в УЗ.
За словами Кравцова, на даному етапі GE точно буде використовувати українську сигнальну радіосистему, певні елементи кабіни та корпусу. Проте великої кількості нових робочих місць очікувати не варто.
Також відомо, що GE веде активні переговори про співпрацю з Крюківським вагонобудівним заводом.
На другому етапі американці повинні поставити протягом семи років від 150 до 175 тепловозів. Українська сторона наполягатиме на використанні українських комплектуючих на цьому етапі вже на 40%.
Кравцов запевняє, що цей пункт закріплений рамковою угодою, підписаною двома сторонами. На питання про те, до якого часу планується досягти такої концентрації, очільник УЗ не відповів.
Так само Кравцов відмовився назвати вартість одного локомотива, пославшись на умови конфіденційності. За даними співрозмовників ЕП в уряді, вартість одного локомотива становитиме близько 4,5 млн доларів.
Фінансуватиме угоду державний Укрексімбанк. В УЗ кажуть, що він фінансуватиме тільки перший етап, а саме залучить 140 млн доларів для закупівлі перших американських тепловозів.
"На другому етапі для нас залишається питанням, що залучати — гривню або іноземну валюту. За умовами угоди з GE, вони мають забезпечити нам хороші умови фінансування за рахунок іноземних ресурсів. А ми вже будемо дивитися, що нам більш вигідно", — кажуть в УЗ
Проте другий етап поки що підтверджується рамочною угодою, і як саме в подальшому будуть виконуватися ці домовленості, иожна буде дізнатися тільки через кілька років.
Один з найбільш суперечливих моментів в історії із закупівлею перших локомотивів — чому, враховуючи таке велике замовлення, не проводився тендер на закупівлю, і чи можна тоді говорити про справедливу ціну?
В "УЗ" запевняють, що причина одна: лізингова угода цього не вимагає.
"За цією процедурою тендер не потрібен. Однак, ми провели детальну процедуру конкурсного відбору на рівні технічної ради УЗ і відповідних служб. Перемогла GE, але розглядалися всі можливі альтернативи: Siemens, Bombardier, Skoda, китайські виробники... У інших компаній або не було необхідного проекту, або вони не відповідали технічним вимогам з нашого боку", — каже Кравцов.
Тож тут платники податків можуть сподіватися лише на те, що технічна рада насправді була неупередженою і ухвалювала це рішення, керуючись вигодою для УЗ.
Дорогі гроші
Як уже зазначалося, сума першого контракту становить 140 млн доларів. 30% УЗ заплатить авансом, а за 70% суми "Укрексімбанк" придбає на власний баланс тепловози і віддасть їх в лізинг на 15 років. Якщо G.E. не поставить локомотиви, гроші має повернути американський City bank, який виконує функцію гаранта.
Лізингова угода буде номінована в гривнях. Фактично це означає, що за тепловози УЗ буде вимушена суттєво переплатити за рахунок користування кредитними грошима, адже вартість гривні за нинішньої облікової ставки НБУ є досить високою.
Процентну ставку в УЗ не називають, проте у розмові з ЕП, представник УЗ підтвердив, що вона не нижча за облікову ставку НБУ.
Таким чином можна припустити, що за обслуговування лізингу УЗ буде платити не менше 16-18% річних, що значно дорожче доларового ресурсу, який би могла залучити для угоди американська сторона.
Втім в УЗ вказують, що їх кредитний портфель вже на 93% валютний, а відповідно до стратегії цей показник має становити не більше 50% до 2021 року. Тому в компанії вважають, що іншого варіанту в даному випадку бути не може.
В майбутньому, на другому етапі, фінансуванням буде займатись американська сторона. У разі якщо гроші не будуть знайдені, УЗ не буде купувати локомотиви на наступних етапах, стверджує один з менеджерів "УЗ".
"У нас є два чітких зобов'язання з американської сторони. Перше — вони повинні знайти фінансування. No money — no deal. Друге стосується локалізації: ми домовилися, що якщо вони дотримуються певного графіка, то вони нам гарантують підвищення рівня локалізації до 40%", — каже директор з інвестицій та розвитку УЗ Антон Соболевський.
Втім, після реалізації саме цих умов угоду можна буде назвати успішною і взаємовигідною. Поки що попри гучні заяви про прихід компанії зі світовим ім’ям, ані проблема інвестицій, ані робочих місць не вирішується. Тому переможні реляції поки що виглядають недоречними.
#Транспорт #Министерство инфраструктуры #США #Владимир Омелян #Укрзализныця #General Electric