Європа планує здійснити найзначніше підвищення акцизів на тютюн за останні десять років. Які наслідки це матиме для України?

Європейська комісія представила нові пропозиції щодо змін у системі оподаткування тютюнових виробів у країнах ЄС. Існує кілька причин для оновлення Директиви, що регулює структуру та ставки акцизу на тютюн та супутні продукти. Серед них – необхідність підвищення мінімальних акцизних ставок, зростання популярності сучасних товарів, таких як вейпи та нікотинові паучі, а також актуальні виклики, пов'язані з боротьбою з нелегальним ринком тютюнових виробів.

Для розробників акцизної політики в Україні важливо звернути увагу на майбутні підходи ЄС до оподаткування, щоб забезпечити її результативність.

По-перше, запропоновані зміни, які були представлені для обговорення політикам, експертам та представникам громадянського суспільства 16 липня 2025 року, планується ввести в дію з 1 січня 2028 року. Членам Європейського Союзу надається достатній час для адаптації національного податкового законодавства. Додатково, для підвищення акцизних ставок на певні тютюнові вироби, такі як сигари, сигарили, тютюн для нагрівання та кальян, встановлено перехідний період до 1 січня 2032 року. Європейська стратегія реалізації акцизної політики ґрунтується на принципах передбачуваності та послідовності. Економіст Артур Лаффер рекомендує враховувати ці принципи при розробці податкової політики, щоб уникнути податкових шоків і різких підвищень показників тіньової економіки. Ситуації, коли податкове навантаження різко зростає, можуть призводити до порушення ринкової рівноваги та зниження загальної економічної ефективності.

По-друге, Директивою пропонується новий підхід до встановлення мінімальних ставок акцизу. При їхньому визначенні буде враховуватись економічна ситуація у країнах -- членах ЄС з допомогою коригування ставки податку, беручи до уваги індекс рівня цін (price level index -- PLI) відповідної країни ЄС. PLI розраховується Євростатом. 2/3 розміру ставки податку буде фіксованою, а 1/3 ставки коригуватиметься, зважаючи на диспропорції соціально-економічного розвитку та паритет купівельної спроможності європейських країн. Навіть для держав -- членів ЄС мінімальні ставки акцизного податку будуть диференційовані. У країнах Центральної і Східної Європи вони будуть нижчими, ніж у країнах Західної Європи та нордичних країнах.

По-третє, важливо акцентувати увагу на розмірі та диференціації ставок акцизного податку на тютюнові вироби в розрізі підакцизних товарів. Наразі мінімальні ставки акцизу на сигарети визначено на рівні 90 євро/1000 штук за умови, що частка акцизу становить не менш як 60% у середньозваженій роздрібній ціні сигарет. Якщо ставку в країні визначено на рівні 115 євро/1000 штук, то цієї вимоги можна не дотримуватися. Натомість оновленою Директивою пропонується, що мінімальна ставка акцизу на сигарети має збільшитися до рівня 215 євро/1000 штук, скоригованого на індекс рівня цін. Важливо зазначити, що ставка може бути як меншою, так і більшою за цей рівень залежно від показника коригування. Тому у країнах Центральної і Східної Європи він буде меншим, зважаючи на економічні реалії. Разом з тим видозмінюється вимога щодо частки акцизу у середньозваженій роздрібній ціні сигарет, -- вона має становити вже 63%. Але якщо в країні ЄС мінімальна ставка акцизу становитиме 274 євро, скоригована на індекс рівня цін, то цієї вимоги можна не дотримуватися.

Мінімальні акцизні ставки на сигарети в країнах Європейського Союзу залишаються незмінними вже більше десяти років, при цьому держави-члени самостійно коригують рівень акцизного навантаження. Найнижчий мінімальний акциз на сигарети встановлений у Болгарії – 107,4 євро за 1000 штук. У Польщі цей показник складає 154 євро за 1000 сигарет, у Німеччині – 186,1 євро, в Естонії – 186,7 євро, а у Франції – 378 євро за 1000 штук. Таким чином, навіть з огляду на істотне підвищення мінімальної акцизної ставки на сигарети, для більшості країн ЄС це не стане серйозним викликом у сфері фіскальної політики. Найбільші ризики зберігаються для східної частини ЄС, де вже були зафіксовані випадки зростання нелегальної торгівлі сигаретами у відповідь на значне збільшення податкового тягаря. Внаслідок цього, паралельно з підвищенням акцизу, необхідно посилити ефективність політик, спрямованих на боротьбу з нелегальним ринком тютюну.

Незабаром в Європейському Союзі запровадять уніфіковані правила оподаткування тютюну для нагрівання, а також встановлять мінімальні ставки податку для цього виду підакцизної продукції. У порівнянні з акцизами на сигарети, ставки для тютюну для нагрівання будуть значно нижчими. Згідно з планами, починаючи з 1 січня 2032 року, акциз на тютюн для нагрівання становитиме 108 євро за 1000 одиниць. При цьому мінімальне податкове навантаження на тютюн для нагрівання буде вдвічі нижчим, ніж для сигарет.

Уніфікований підхід до оподаткування тютюну для нагрівання в країнах Європейського Союзу відображає процес модернізації податкової системи. Під час публічних консультацій більшість учасників висловили підтримку гармонізації правил оподаткування для цього виду продукції. Різниця в акцизних ставках для різних тютюнових виробів залишається актуальною темою для розробників європейської фіскальної політики. Варто зазначити, що в Україні з 2025 року введено незначну диференціацію акцизного оподаткування для тютюну для нагрівання в порівнянні з традиційними сигаретами, що цілком відповідає загальній концепції акцизної політики ЄС.

Варто зазначити, що, на відміну від ринку сигарет, ринок тютюну для нагрівання в країнах Європейського Союзу або є повністю легальним, або не виявляє значних ознак тіньової економіки.

І, нарешті, передбачено перехідний період підвищення акцизного навантаження на тютюн для нагрівання. З 1 січня 2028 року по 31 грудня 2029 року ставки податку становитимуть не менш як 88 євро за 1000 одиниць стіків, а з 1 січня 2030 року до 31 грудня 2031 року -- не менш як 98 євро за 1000 одиниць продукції. Плавний перехід до вищих ставок податків здійснюється задля того, щоб уникнути різких структурних змін ринку тютюнових виробів.

Збільшення податкових ставок вплине також на інші категорії тютюнових товарів, такі як сигари, сигарили, тютюн для кальяну та інші.

По-четверте, автори тютюнової Директиви включили до її складу новітні продукти — рідини для електронних сигарет, нікотинові паучі та інші вироби, що містять нікотин. Європейська комісія визнала, що ці продукти швидко набирають популярності та стають альтернативою традиційним сигаретам. Введення акцизів на нові товари має на меті забезпечити додаткові бюджетні надходження в межах 900-1700 мільйонів євро.

Особливої уваги заслуговує той факт, що безнікотинові рідини потрапили під дію оновленої Директиви, метою якої є зменшення можливостей для ухилення від сплати податків через самостійний додаток нікотину споживачами до безнікотинових сумішей. Практика самозамісу користується великою популярністю і в Україні. Щоб обійти заборону, окремо продаються пристрої для вейпінгу (які не підлягають оподаткуванню), смакові добавки (харчові ароматизатори, що також не оподатковуються) та нікотин (який іноді не має акцизної марки). За прогнозами, втрати українського бюджету від акцизного податку внаслідок цієї схеми в 2025 році можуть сягнути 5 мільярдів гривень.

Окремі держави-члени Європейського Союзу вирішили не чекати на офіційні рішення від Європейської комісії та вже розпочали впровадження низки заходів, спрямованих на оподаткування електронних сигарет, а також на встановлення певних заборон і обмежень у сфері вейпінгу. Зі збільшенням кількості країн, що запроваджують регуляторні принципи та заходи щодо електронних сигарет і відповідних рідин, офіційні інституції ЄС все більше схиляються до створення спільних гармонізованих підходів до регулювання та оподаткування цих продуктів.

По-п'яте, значну увагу приділено питанням нелегального ринку тютюнових виробів. Контрафактна і контрабандна продукція реалізується за нижчими цінами, ніж легальна (з якої сплачуються податки), зокрема, сигарети і дрібно нарізаний тютюн для скручування сигарет, і під загрозою опиняється досягнення індикативних завдань у фіскальній сфері та зниження поширеності тютюнопаління.

Найбільший обсяг тютюнового нелегалу у державах -- членах ЄС припадає на контрафактні виробництва. Наприклад, у Франції (в якої високий рівень акцизів на сигарети) зафіксовано найбільший за обсягом ринок нелегальних сигарет серед держав -- членів ЄС. За даними звіту KPMG, 2024 року обсяг нелегалу становив 18,7 млрд штук сигарет, з яких 7,8 млрд -- контрафакт.

Для того щоб запобігти потраплянню тютюнової сировини до нелегальних учасників ринку, в Європейському Союзі будуть введені більш суворі заходи контролю за її переміщенням. Зокрема, планується запровадити нульову мінімальну ставку акцизу на тютюнову сировину та інтегрувати її в існуючу в ЄС електронну систему реєстрації та моніторингу руху підакцизних товарів.

Отже, в процесі вдосконалення акцизної стратегії України, крім простого підвищення ставок на тютюнові продукти, необхідно:

#акциз #Економіст #Податок #Європейський Союз #Товари #Європейська комісія #Євро #Німеччина #Західна Європа #Законодавство #Суспільство #Болгарія #Тіньова економіка #Ставок #Естонія #Франція #Східна Європа #Тютюн #Центральна Європа #KPMG #Євростат #Перелік тютюнових виробів #Паритет купівельної спроможності #Нікотин #Італійська ліберальна партія #Сигарета #Сигара. #Електронна сигарета #Артур Лаффер

Читайте також

Найпопулярніше
Замкнена вертикаль. Що таке Вищий антикорупційний суд і чому його створення бояться політики?
Запит на справедливість або популізм?
Субсидія за новими тарифами: чи вистачить в бюджеті грошей
Актуальне
Європа планує здійснити найзначніше підвищення акцизів на тютюн за останні десять років. Які наслідки це матиме для України?
Соціолог поділився прогнозами щодо термінів завершення військових конфліктів та описав, яким чином зміниться українське суспільство в умовах поствоєнного часу.
"Це нас повністю влаштовує": Огризко прокоментував реалістичність загроз Трампа припинити переговори.
Теги