
Поки українські водії обговорюють можливість додавання спирту до бензину, нові проблеми виникають з несподіваного боку. Якість дизельного пального почала різко знижуватися, і на ринку знову з’являються підроблені продукти, обсяги яких стрімко зростають. Експерти з Інституту споживчих експертиз виявили, що на сьогоднішній день принаймні 20% "солярки" на українських АЗС є фальсифікованими. При цьому ще півроку тому ситуація була майже бездоганною.
Також цікаво яка точність наливу на українських АЗС
Справжня ситуація є дуже тривожною, адже дизельне паливо виступає "кров'ю" не тільки для економіки держави (ми транспортуємо майже все, як всередині країни, так і за кордон, використовуючи вантажівки), але й для військової логістики. Лякає уявити, що може трапитися, якщо неякісне паливо потрапить у баки танків та бронетехніки...
Отже, спеціалісти Інституту закупили на АЗС зразки з 15 мереж, взятих в різних регіонів країни та відправили в лабораторію. Якість дизельного пального перевіряли у великих та середніх мережах: WOG, УКРНАФТА, AMIC, ОККО, PARALLEL, KLO, БРСМ-Нафта, BVS, а також в популярних регіональних мережах (дніпровські NEFTEK та VOSTOKGAZ, полтавський АВТОТРАНС, запорізька ЄВРО 5). Також перевірили якість і в зовсім невеличких мережах KSEM, DGB, 24/7, які розташовані в невеликих містах.
У лабораторії перевірили за такими параметрами, як температура спалаху в закритому тиглі, вміст сірки та густина. Всі перераховані вище показники повинні бути в рамках допусків ДСТУ, інакше воно може завдати шкоди і автомобілю, і екології - власне повітрю, яким ми дихаємо.
Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на групи - зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам і мали "запас міцності" за якістю, синю - АЗС, пальне яких не мало порушень за вимогами профільного ДСТУ, але було на граничних показниках, та червону - мережі, "солярка" в яких виявилася не кондиційною, тобто не відповідало нормативам стандарту.
Серед 16 учасників цієї групи були відібрані 7 мереж: WOG, УКРНАФТА, AMIC, ОККО, PARALLEL, KLO та VOSTOKGAZ. Перш за все, фахівці звернули увагу на ключовий показник дизельного пального — вміст сірки. Це, по суті, основний індикатор того, чи є паливо справжнім європейським продуктом, оскільки видалити сірку з "солярки" можна лише на заводському обладнанні.
Ось кілька слів про те, чому це є критично важливим. Сірка є згубною для каталітичних нейтралізаторів та сажових фільтрів, крім того, вона разом з вихлопними газами забруднює атмосферу в міських районах. Наприклад, якщо вміст сірки складе 1000 мг/кг (що ще десять років тому вважалося прийнятним), то ефективність нейтралізатора може знизитися вже після десяти-п’ятнадцяти заправок. Згодом перевищення допустимих норм сірки може призвести до необхідності ремонту двигуна та компонентів паливної системи.
За українськими стандартами (аналогічними Євро 5) вміст сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг. Найменше сірки було визначено в дизельному пальному AMIC та WOG (3 мг/кг), фактично відсутня вона в УКРНАФТА, KLO, PARALLEL (по 4 мг/кг). Такі результати вже ближчі до нормативів Євро 6, а значить - це гарантовано європейське пальне. Чисте пальне - і у мережі VOSTOKGAZ, всього 5 мг/кг.
Цікаво дізнатися, які бюджетні дизельні автомобілі доступні для покупки в Україні.
Ще один чіткий маркер оригінальної чи підробної "солярки" - температура спалаху дизельного пального. Якщо в цьому параметрі є порушення - однозначно пальне чимось розбавляли. Технічно, цей показник може показати, чи не потрапляли в солярку сторонні компоненти, які можуть призвести, до прикладу, до загоряння "солярки" при аварії. Згідно з ДСТУ, ця температура має бути як мінімум 55 °C. Рекордсмени з температурою 71 градус у "дизеля" від WOG та УКРНАФТА, практично такі ж цифри - у PARALLEL та AMIC (по 70 одиниць). Все в порядку з температурою і у KLO з VOSTOKGAZ (69 одиниць).
Друга за чисельністю група - "синя", куди віднесено мережі, де параметри дизельного пального відповідало всім вимогам ДСТУ, але на грані нормативів, тобто без запасу за якістю. Група виявилась досить розлогою - тут мережі BVS, NEFTEK, АВТОТРАНС, KSEM, DGB. Основний момент - сірка у всіх зразків була "на максимумі" нормативу - від 9 до 10 мг/кг. В цілому, потрапляння двох останніх мереж списку у цю групу можна вважати успіхом.
До речі, який тип пального - дизель, бензин чи газ - забезпечує найкращу економію для автомобілів у міських умовах?
І насамкінець, "червона" група порушників. Тут опинилися мережа БРСМ-Нафта, а також регіональні ЄВРО 5 та 24/7. Проблеми виявилися як у вмісті сірки, так і в температурі спалаху. У "солярки" з БРСМ-Нафта виявлено перевищення отруйної сірки у більш ніж 10 разів (101 мг/кг при нормі 10), а у ЄВРО 5 взагалі "зашкалило" - 356 мг/кг!
При таких значеннях проблеми з паливною системою та двигуном практично гарантовані. Крім того, у всіх зразках цієї групи виявилися порушення і з температурою спалаху. БРСМ-Нафта показала 47 градусів при нормативі не нижче 55, ЄВРО 5 взагалі 30, а 24/7 - 44. У випадку ДТП таке пальне може спалахнути, з усіма витікаючими наслідками для власників.
#Укрнафта #газ #ОККО #Бензин. #Європа #Економіка #Логістика #Машина. #Танк #Температура #Заправна станція #Паливо для двигуна #Дизельний двигун #Екологія #Двигун #Дизельне паливо #Алкоголь (хімія) #WOG (компанія) #Державні стандарти України #БРСМ-Нафта #Сірка #Температура спалаху #Надійність конструкції #Щільність