
Протягом останніх трьох місяців 142 мешканці Рівненщини отримали запити від Державної податкової служби, в яких їх просять надати інформацію про джерела своїх фінансів.
Це відбулося після того, як з 1 березня поточного року податкова служба почала ретельний нагляд за онлайн-продажами українців, щоб виявити продавців, які не мають необхідної реєстрації.
Цю інформацію під час ефіру програми "Тема тижня" на каналі Суспільне озвучила Ірина Матвійчук, яка очолює сектор інформаційної взаємодії головного управління Державної податкової служби в Рівненській області.
Було надіслано 142 подібні листи, і результати виявилися вражаючими. 40 осіб вирішили зареєструватися як підприємці, обравши при цьому напрямок "інтернет-торгівля". Серед них були такі, що погодилися подавати декларації про доходи, а інші просто надали пояснення щодо продажу вживаних речей. До них не виникло жодних запитань, і ніхто з них не підпав під штрафні санкції.
Вона зазначила, що подібні превентивні заходи вживаються з метою донести до громадян усвідомлення того, що цей процес неминучий.
Податки все одно потрібно сплачувати та реєструвати. На даний момент ці повідомлення скоріше виступають як нагадування про потенційні наслідки в майбутньому, -- зазначила Ірина Матвійчук.
Податківці можуть відстежувати усіх, хто продає товари через "Нову пошту" або "Укрпошту", соцмережі типу Instagram, маркетплейси OLX, Prom та інші, сайти-конструктори тощо і приймають грошові перекази або готівку без реєстрації та сплати податків.
Проте, як зазначає Ірина Матвійчук, ці зміни не вплинуть на українців, які час від часу реалізують свої вживані речі на маркетплейсах. Лише регулярна торгівля та однорідний асортимент може свідчити про підприємницьку діяльність.
- Все це зараз відображається в фіскальних чеках. І, відповідно, податкова проводить такий аналіз. Завдяки чеку можна багато чого зробити. І, відповідно, отримати багато інформації. Адже, ті, хто отримують кошти і надалі їх переказують -- вони в цьому чеку вказують, кому саме переказують. Тобто, якщо Ви отримали протягом тижня, місяця 100 переказів по 1000 гривень -- зрозуміло, що це не є продаж вживаних вами товарів і ви тоді попадаєте в поле зору Державної податкової служби, -- розповіла вона.
На скільки дієвим може бути цей захід у протидії тіньовій економіці, розповів Суспільному старший економіст Центру економічної стратегії Юрій Гайдай:
- Те, що стосується торгівлі через умовні Instagram-магазини і так далі -- те, що в нас завжди було в тіні. Тут -- допоможе. І я знаю, що підприємці, які вже прийняли рішення працювати "в білу" -- вони вітають це. Тому, що вони розраховують, що буде менше цієї несправедливої конкуренції.
На думку Юрія Гайдая, не завжди заходи щодо боротьби з тіньовою економікою здійснюються найефективнішим чином для економічної системи.
- У нас є спостереження, що у випадку з деякими іншими сферами, такими як торгівля підакцизними товарами, а також виготовлення і продаж контрафактного тютюну, податкові органи і Бюро економічної безпеки не проявляють такої ж наполегливості. Тому ми бачимо лише часткові заходи в цій області, - зазначив Юрій Гайдай.
#Instagram #OLX #Укрпошта #Економіст #Українська гривня #Податок #Економіка #Українці #Товари #Пошта #Конкуренція (економіка) #Стратегія #Моніторинг #Економічна безпека #Готівка #Тютюн #Рівненська область #Державна податкова служба України #Торгівля #Банківський переказ